Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Ble anbefalt av barnelege i dag å starte med lactulose på 1-åringen min. Først stor dose og så trappe ned til en vedlikeholdsdose etterhvert - og d gjerne over laang tid i følge han. D står alle steder at lactulose ikke skal være skadelig, men er fortsatt redd hun skal bli avhengig j... Hun har hele tiden slitt med hard mage, og nå gråter hun innimellom når hun har avføring. Ofte bare små harde klumper som kommer og lukter helt forferdelig (verre enn vanlig shit...).

Noen med erfaringer/meninger som har brukt lactulose til barna sine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke brukt lactulose, men fikk anbefalt kokte mosa gullrøtter til gutten min når han slet med hard mage. Så da ga vi masse av det til middag og hadde i litt malt ved grøtmåltidene. Satte fart på sakene det gitt.

Skrevet

Jeg har brukt til meg selv. Det hjalp veldig. Jeg måtte doble maxdosen for at det skulle funke da. Dette var etter fødselen, alt stoppet opp. Nå er mini 4 mnd og jeg bruker fortsatt, men på vedlikeholdsdose nå.

Til mini har jeg brukt sviskemos når jeg har vært redd for hard mage (i forbindelse med at han begynte med grøt nå)

Skrevet

Vi ga det til datteren vår over en lang periode (i samråd med hs). Husker ikke nøyaktig hvor lenge, men det var over noen mnd hvertfall. Hun var nok på alder med din, var hvertfall før hun fylte to år. Vi trappet ned gradevis og ga kun da vi merket det var behov i et par år etter. Funket veldig bra. Nå er hun snart 4 år gammel og magen hennes er stort sett bra.

Husk at lactlulose ikke er noe avføringsmiddel. Det eneste det gjør er å smøre tarmene slik at avføringen kommer lettere ut.

Gjest *sofus*
Skrevet

Hvis barnelegen mener det er nødvendig ville jeg satt igang umiddelbart! Jeg ser du har fått tips om svisker/malt/moste gulrøtter, men siden du er hos barnelege med barnet ditt har du trolig prøvd dette og vet godt at dette ikke virker hos ordentlig forstoppede barn. Hos mange barn virker det fint med litt malt, men da er de ikke skikkelig forstoppet!

Vi brukte laktulose fra 11 mnd, og måtte holde på i 2 år før tarmene var ferdig utviklet og det var slutt på forstoppelsene. Til å begynne med måtte vi opp i en kjempestor dose, så stor at barnelegen var overrasket. Vi fikk beskjed om at hvis det ikke virker gir vi ikke nok, det vil virke til slutt. Vi trappet ned veldig sakte, bare noen få milliliter mindre hver 14. dag. Hvis vi reduserte for fort kom forstoppelsen tilbake, med mye gråting, ubehag og angst for å gå på do. Det siste året var det veldig lite som skulle til, men vi slapp ikke helt unna før rundt 3 års alder. Det er ganske vanlig at det bedrer seg da. Når du reduserer dosen trener du opp tarmen til å virke bedre, gradvis.

Hvis du søker litt på nettet så vil du finne mange innlegg om dette og du vil se at det er eneste "kuren" hos de som er virkelig forstoppet.

Skrevet

Marte har2smånisser :) : Har dere gitt i etterkant fordi hun MÅ ha lactulose for å få d ut eller fordi d er siste mulighet? Selv om d "bare" er smøring så blir hun kanskje avhengig av d likevel? Er litt skeptisk til legemidler, men vil jo itte at hun skal få bæsjefobi heller...

J har prøvd mye, men finnes jo sikkert flere råd. Har prøvd maltekstrakt, sviskemos, sviskesaft, sviskegrøt, banan, matolje. Hun har alltid vært litt treg i magen. D var t.o.m. fast mens j ammet henne.. Gulerøtter er jo verdt å teste ut hvertfall.

Skrevet

Jeg er også typen som er skeptisk til legemidler, men etter å ha lest en artikkel om emnet i Sykepleien ble jeg overbevist om at vi måtte gjøre noe. Dette for å hindre at hun skulle grue seg fort hvert do-besøk ettersom hun ble eldre.

De gangene vi har gikk lactulose i etterkant har det vært litt ulike grunner. Noen ganger har hun bedt om det fordi hun var hard(Ja, det hendte hun ba om å få lactulose da hun var 2), mens hun andre ganger har vært så forstoppet at hun ikke har kommet seg på do uten. Vi har da kjørt på til hun fikk tømt seg (en skje om gangen, så vnete en stund og se om noe skjedde).

Uansett så gir vi nå aldri lactulose. Tror det er bortimot ett år siden sist hun fikk det. Er hun hard nå ber hun om å få ett glass vann..:) Vi synes også det går mye enklere å styre dette med kostholdet nå. Får hun f.eks i seg mye søtsaker en helg, passer vi også på at hun får i seg ekstra mye vann og frukt for å regulere.

Skrevet

D var barnelege på et års kontroll, men har vært et tema hver gang vi har vært på helsestasjonen. Hun har ikke vært halt forstoppet ennå, så er vel derfor j ikke har vært hos lege med henne. Vil jo ikke d skal gå så langt før j gjør noe da, men er redd d går i den retningen nå :( veldig lite som kommer ut i forhold til hva som går inn og bare små harde erter. Lover jo ikke så bra er j redd

Skrevet

Vi bruker lactulose på snuppa vår på 1 år. Hun er så forstoppet at eneste måten hun får gjort mye på, er ved å bruke vaselin og febertermometer. Og det som kommer er hardt og mye, ofte sprekker hun opp og begynner å blø. Og så gjør det vondt og hun kniper hver gang hun må. Det blir en vond sirkel. Vi har bare pratet med fastlegen og legen på helsestasjon, og begge mente at hun ikke burde få mer enn ca. 3 ml to ganger om dagen. Men vi har jo brukt det en god tid nå, og det har ingen effekt.

Hvor mye har dere fått beskjed om å bruke som startdose?

Skrevet

D er godt å få sånne tips for man lærer sikkert mer og mer etterhvert. Vurderte å kjøpe ei flaske i dag, men ville høre litt her inne først. Blir nok en tur innom apoteket i mårra. Da står den hvertfall her så får j se om den blir brukt. Synes så synd på henne da.

Takk for svar alle sammen. Setter fortsatt pris på andre tips eller kjerringråd...

Skrevet

I følge legen kunne vi starte på 6 ml x2 og hvis ikke d virket skulle vi trappe opp til en dose som hadde effekt. Startdosen kunne godt være stor, men etter noen mnd/år endte vi kanskje opp med en vedlikeholdsdose på 1 ml morgen eller kveld. Vi måtta bare prøve oss frem og trappe gradvis ned igjen over lang tid

Skrevet

Til informasjon virker banan stoppende. Spesielt når den er litt umoden. Det regnes som stoppende mat ved diare, problemer med stomi etc.

Skrevet

Vi målte aldri hvor mye vi brukte vi da...:S

Den perioden vi brukte det fast ga vi vel ca.2 ss om dagen. Svigerinnen min er farmasøt, så forhørte oss med henne i forkant før vi begynte å gi.

Skrevet

Skjønner godt at du synes synd på henne, er jo grusomt når man ikke kommer seg skikkelig på do. Du får trøste deg med at det er bedre å sette inn noen tiltak nå, slik at hun ikke får traumer senere.....

Kanskje du kan lese litt om lactulose i felleskatalogen el andre steder? Slik at du blir beroliget..:)

Skrevet

Hmm.. helsesøster sa til meg at banan var bra ved hard mage hun... Huff, håper itte j har gjort vondt verre da...

D blir nok en kur her i huset da - enten j vil eller ikke.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...