Gå til innhold

Når evt kommer festeblødning,og hvor lenge varer den,og hvor mye sånn ca blør man...?


Tone Marie 34 år

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Festeblødning er et begrep; en mulig forklaring på årsak til blødning tidlig i svangerskapet, ikke et tegn på svangerskap. Ser du forskjellen?

Ca. en fjerdel av gravide opplever blødning tidlig i svangerskapet. Oftest kan vi faktisk ikke sikkert påvise årsaken til slike blødninger. Det er i denne forbindelse vi snakker om festeblødning som en mulighet.

 

Det er helt umulig å angi tidspunkt, for hvem vet når egget graver seg ned?

 

Lyst blod er oftere tegn på en frisk blødning enn brun/rødt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant litt her og der jeg:)

 

 

Festeblødning

En liten blødning som enkelte kvinner opplever 5-12 dager, kan være en festeblødning, hvis det er en grunn til at kvinnen skulle være gravid. Festeblødninger blir ofte hvis den kommer sent mistolket som en tidlig menstruasjon, tiltross for at blødningen er lett og av kort varighet.

 

Hvordan ser en festeblødning ut?

En festeblødning er en vaginal utflod som normalt består av en liten mengde rosa eller brunt blod. Omtrent bare hver tredje gravide kvinne opplever en synlig festeblødning.

 

Når skjer festeblødningen?

Festeblødningen skjer når det befruktede egget fester seg i livmorveggen, i gjennomsnitt 5-12 dager etter eggløsning.

 

Er det grunn til å bekymre seg over en festeblødning?

Nei, en festeblødning er helt normalt. Hvis blødningen er kombinert med kramper, ryggsmerter og økende blødning, så er det ingen grunn til å bekymre seg.

 

Hvis det er en festeblødning, når kan jeg ta en graviditetstest?

De fleste graviditetstester virker ved at de måler nivået av hcg i urinen. Nivået av denne hormonet begynner å øke etter egget har festet seg. Stortsett alle graviditetstester som er på markedet er mer enn 99% sikre fra den dagen du skulle hatt menstruasjon, enkelte tester kan benyttes noen dager tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festeblødning kommer jo av at embryoet graver seg ned/ fester seg i livmorveggen og at det i den forbindelse sprekker noen blodkar. De fleste jeg har hørt om har hatt festeblødning rundt den tiden de forventer mens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var det jeg hadde på dag 22 i syklusen min. Jeg har den siste tiden hatt 26 dagers syklus.

Den kom altså 10dpo, lett blødning, litt lyserosa, og litt lysebrunt. Dette varte litt til og fra i et par dager. (trengte ikke bind eller innlegg, det var kun når jeg tørka meg.)

Testa positivt deg 25 i syklusen min:-) Så jeg er gravid, og derfor tror jeg at det var en festeblødning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ;)

 

Tror nok dette er svært forskjellig. Med nr 1 hadde jeg en blødning som varte 4 dager. Antok da at dette var mens, så fikk meg et hyggelig sjokk da jeg oppdaget av jeg var gravid :) Ble flyttet 1 mnd frem (fra juni til mai) også for man hadde jo tatt utgangspunkt i siste blødning :)

 

Med nr to hadde jeg kun en dag med bittelitt brun utflod- ingenting mer.

 

Begge blødningene har kommer i uka før vanlig mens.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ÅÅÅ...først,Gratulerer til deg,så moro:)

Akkurat...jeg har IKM i morgen eller fredag,og har blødd litt i dag...lyserosa og noe brunt....og selv har jeg trodd at jeg har vært gravid...men tør ikke håpe lenger. Har hatt veldige smerter i ryggen,og tunge,noe ømme bryst..og skikkelig stikninger i siden/lysken... Men,symptomene er vel mange når man prøver...er jo litt sent til å være en festeblødning dette tror jeg.... TR dukker vel opp for full fyr i morgen tenker jeg. Pleier ikke spotte,så derfor lurte jeg:) Tusen takk for svar:)

Og masse lykke til i svangerskapet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha...:) Tusen takk for svaret:) Er jo lov å håpe,eller så er det bare å kjøre på for fullt denne mnd også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei noen som kan hjelpe meg? Jeg tror jeg har fått feste blødning:

 

Slik er min syklus

 

Siste m 15 aug.

Eggl. 28 og 29 aug.

Fikk en rosa blødning den 6 sept.

Skulle hatt m. Den 13. Sept.

Tok clearblue graviditetstest viste negativt 17. Sept.

Er den 18. Sept.

Er forsatt ikke noe tegn til m.

 

 

Anonymous poster hash: 85d2d...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Åh, i dag var det min tur. 3 dager før IKM. Håper virkelig det er festeblødning. Tok ut spiral sist mnd. To negative tester, murringer i underlivet og så dette.. jaja.. får vente å se:( 

Anonymkode: 8eb6c...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...