Gå til innhold

2 spm ang hormonspiral.. gjerne MANGE svar

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Gikk du opp i vekt av den?

2. Var det vondt å sette den inn? (5 år siden fødsel. Har hørt at det kan være veldig vondt om det er lenge siden fødsel).

Vurderer hormonspiral fordi jeg har reagert på andre prevansjonsmidler. Lagt på meg mye, humørsvingninger til tusen osv. Hvordan er det med dere?

På den andre siden så skal den være gunstig mot migrene og det er jeg veldig plaget med i forbindelse med mensen så det kan jo være den hjelper meg. I tillegg til at jeg har et prevansjonsmiddel (endelig).

Hadde vært kjekt å høre deres erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Ikke gått opp i vekt... Det er pga andre ting... (sluttet å trene for en periode og det merkes... :-/)

2. Satte inn to ganger, første gang gjorde fastlegen min det, hun var skikkelig slem!! Gjorde mega vondt og fikk skikkelig skrekken.. Spiralen datt ut og jeg måtte sette den igjen inn... Men da hos en gyn.klinikk (privat) Var veldig anspent, men dog, det gjorde ikke så vondt :-))) LItt ubehagelig var det, men han kunne sakene sine iallefall :-))))

Pass på å ikke gjøre det hos noen som kun teller penger og pasienter....

:-)))

Skrevet

Har ikke lagt på meg etter jeg fikk satt inn hormonspiralen.

Min fastlege satt inn spiralen ca 9 mnd etter fødsel. Jeg var livredd, pga alle skrekkhistoriene. Men jeg hadde ingenting å grue meg for. Merket ingenting, det var ikke ubehagelig engang. Flinke (mannlige) legen min :-)

Skrevet

Hei, den funket ikke på meg. Mensen ble aldri regelmessig, masse småblødninger hele tiden.

1. Vet ikke om jeg la på meg, tror ikke det.

2. Ja, det var veldig vondt. Men det er mange som ikke mener det! Uansett, jeg fikk høre at jeg hadde trang livmorhals, så dét kan jo være grunnen.

Selv om jeg ikke har gode erfaringer, er dette veldig individuelt, som med alle andre prev.midler. Når det funker, er det jo absolutt verdt det! Etter at nestemann er født, skal jeg prøve kobberspiral. Det KAN jo funke...

Lykke til!

Skrevet

Jeg måtte operere ut min andre spiral. Mitt råd; gjør det hos gynekolog, det er mye tryggere da de tar innv UL før innsetting og ofte ul etter også. Leger gjør som regel ikke det.

Skrevet

1: Jeg gikk ikke opp i vekt av den.

2: Det var ikke vondt å sette den inn (riktignok gikk det ikke så lenge som 5 år etter fødsel før jeg satt den inn).

Jeg reagerer også på de fleste hormonpreparater -hormonspiral var IKKE noe unntak.

I tillegg fikk jeg kraftig infeksjon og sterke smerter, fordi kroppen vistnok prøvde å "kaste den ut".

Mensen ble heller IKKE redusert -heller det motsatte.

Mine erfaringer, men jeg vet mange som ikke har hatt det sånn...

De fleste faktisk ;-p

Skrevet

1: Nei, på ingen måte.

2: Litt ubehagelig, men bagatellmessig.

Skrevet

AndreVonGodJulDrei.. Hvilke bivirkninger fikk du da?

HI

Skrevet

Ellers tusen tusen takk for alle som svarer :) hjelper meg mye i min avgjørelse. Er veldig interessert i å høre om evt bivirkninger, siden jeg har hatt mange bivirkninger tidligere.

HI

Skrevet

Bivirkninger:

- Mye smerter -noe alá kynnere

- Blødninger nesten hele tiden -nesten styrtblødninger ved mensen.

- Null sexlyst

- Irasjonell

- Følsesmessig ustabil

- kviser

Kunne nevnt i fleng, men stopper der ;-)

Som sagt, det er mange jeg kjenner som har hatt god erfaring også...

Skrevet

Søren.. det med null sexlyst, ustabil og irrasjonell er noen av de bivirkningene jeg har fått ved andre prevansjonsmidler også. Legen mente at jeg kanskje ikke fikk det ved hormonspiral siden den skiller ut en mindre mengde hormoner. Som du sier så er det mange som er fornøyd, men det er jo få som reagerer på p-piller også :(. Vet søren ikke om jeg tørr og prøve, men er litt fristende pga migrene og at OM det fungerer så har jeg faktisk et prevansjonsmiddel. Skal ikke være lett..

Skrevet

Jeg gikk nok litt opp i vekt ja, men det trengte jeg, så det var helt greit... Ikke mer enn 2-3 kilo:)

Merket ikke at jeg satte den inn, trodde ikke han hadde begynt når han sa han var ferdig. Riktignok en veldig flink gynekolog...

De tre første mnd jeg hadde spiralen i hadde jeg daglige småblødninger. Aldri mye, men hver eneste dag... Slitsomt!!!!

Deretter aldri noen blødning så lenge jeg beholdt spiralen, til sammen litt over to år.

Anbefales på det sterkeste...

Skrevet

Jeg har ikke prøvd hormonspiral, men vil gjerne svare på denne tråden likevel.

Jeg har alltid reagert veldig på hormonpreparater. P-piller er helt uaktuelt pga humørsvingninger, minipille likeså, selv om det etter sigende skal være snakk om svært små mengder østrogen i disse pillene. Jeg har hørt at hormonspiralen har omtrent samme type hormon som Cerazette (som jeg overhodet ikke tålte - ble deprimert).. så jeg har ikke turt å prøve

Har nå bestilt Babycomp som kommer i posten en av dagene. Jeg har ikke kommet i gang med denne enda, men etter hva jeg har lest og snakke med folk som har erfaring med det, kan jeg ikke vente med å sette i gang. Hvis jeg var deg ville jeg satt meg inn i denne typen prevensjon. Du kan jo titte på www.pfc.no

Klem

Skrevet

Jeg har ikke gått opp i vekt. Men det gjorde jeg heller ikke med Trinodiol p-piller.

Jeg har migrene. Har aldri tenkt over det, men har faktisk mye mindre anfall nå enn før jeg satte den inn:) Takk for tanken om det:)

Har mistet mensen, men blødde en god del de første månedene, sånn litt nesten hele tiden. Men det gikk over. Hadde også enormt mye vann i kroppen de første månedene. Alt dette var helt borte etter i alle fall 6 måneder.

Nå har jeg begynt å ha "mensen" igjen. Dvs noen småblødninger hver andre måned, og det er så lite at jeg ikke alltid får tid til å bruke bind;) Det er over når jeg har merket det. Jeg skal skifte spiral etter nyttår, så det er grunnen til de småblødningene nå. Har hatt den i snart 5 år.

Det var litt vondt å sette den inn, men det var jo bare i det øyeblikket det tok. Husker ikke at jeg hadde noe vondt i etterkant. Et tips er å ta smertestillende ca 1 time før legetimen. Dette hjelper visst sier mange. Jeg gjorde det ikke, men det gikk helt greit, og jeg gjør det igjen snart;)

Skrevet

Er det noen som har de bivirkningene jeg har nevnt?

- lite sexlyst?

- mye irritert?

- andre ting?

Beklager at jeg maser, men er litt interessert. For er et litt stort steg for meg siden jeg har feilet før og er så usikker nå.

Når det gjelder Babycomp så har jeg lest mye om det. Snakket med legen om det også. Jeg tør ikke stole på den selv om jeg vet det sies at den skal være sikker :)). Jeg vil ikke ha flere barn og da vil jeg ha enten et siste hormonpreparat ellers blir det sterilisering på min mann. Hormonspiral vurderes pga min migrene, men så er det de andre bivirkningene da..

Skrevet

Jeg svarte over deg her, jeg som snart har hatt den i 5 år.

Sexlysten er litt redusert, ja. Men for meg betyr ikke dette så mye, for jeg er alene nå;) hehe.. jeg onanerer og får like kjapt orgasme, så det er egentlig ikke noe problem, da:) Vet egentlig ikke om det er spiralen som gjør dette, eller at jeg er alene og har mange bekymringer. Usikkert hva som er årsaken.

Jeg har noe som heter hidrosadenitt(betennelser i lysken), og vet at hormonspiralen kan gjøre de litt verre. Men det er ikke så galt det heller.

Ellers ingenting.

Skrevet

Babycomp sies å være 99,3 % sikkert da.. Men, man må jo føle selv at man kan stole på metoden man har valgt, ellers blir jo ikke sex noe hyggelig etterhvert :-)

Lykke til med valget ditt

Skrevet

Jeg vurderer også mellom hormonspiral og babycomp.

Har alltid kaldsvettet mye om natta av hormonepreparater så er litt redd for spiral. Dessuten strever jeg allerede med minimal sexlyst.

Kjenner meg egentlig positiv til babycomp. Men hvor mye arbeid er det hver dag?

Skulle ønske det fantes p-pille for menn! Blir nesten litt irritert over at det ikke er å få tak i.

Skrevet

21.37 tusen tusen takk for svar :) det er vel godt mulig jeg bare prøver. Migrenen er jo en stor pluss faktor.. og blir det lite sex og ei sur kjerring på gubben så sier han vel ifra hehe.

Det går jo ann å ta den ut :)

21.40 ja man må nesten stole på det :). Så føler jeg at sex må kunne være litt spontant. Slippe og ta de "testene" hver morgen, eller tisse på de pinnene avhengig av hvilken du har (husker ikke helt hvordan det var hehe, tilgi min uvitenhet) ;) Heldigvis er vi forskjellig og alle må finne det som er rett for seg :). MEN vi vurderte Babycomp sterkt en periode det skal være sagt! Klem

Skrevet

Hehe ja enig med deg 21.45 :). Jeg kan også streve med lite sexlyst nå, og jeg merker at i perioden FØR mensen har jeg lite sexlyst og når jeg er ferdig med mensen har jeg lyst på sex i ca halvannen uke før den dabber gradvis av igjen. Så da blir det spennende å se hvordan det går med en evt hormonspiral. For jeg mener at setter jeg en inn så må jeg ha den ihvertfall i 6 mnd så kroppen får venne seg til den så kanskje bivirkningene blir mindre etterhvert.

HI

Skrevet

Det er jeg som reklamerer for babycomp her... He he... Du tar tempen hver morgen (under tungen) før du står opp.. Du har et slingringsmonn på flere timer, så du trenger ikke tenke på å stå opp til samme tid hver morgen. Maskinen registrerer tempen din og gir et lys avhengig av hva den beregner som sikker/usikker periode. I starten vil maskinen operere med stor sikkerhetsmargin, men etterhvert vil de fleste få mellom en uke og ti dager (ca) med rødt lys (usikker periode) pr. måned (i tillegg kommer menstruasjonen som i prinsippet er grønn for de fleste - dvs, det er en sikker periode)...

Jeg mener det ikke krever stor innsats, men maskinen er forholdsvis dyr i innkjøp da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...