Anonym bruker Skrevet 9. desember 2009 #1 Skrevet 9. desember 2009 Når en eldre/gammel person er død, har vedkommende ofte fått mange gaver i pensjonsårene, til jubileer og høytider av slekten. Er det da vanlig at slektningene ønsker tilbake gavene de har gitt i tiden etter begravelsen? Hva ligger i tilfelle bak et slikt ønske?
Gjest Skrevet 9. desember 2009 #2 Skrevet 9. desember 2009 Nei,det inngår i dødsboet som fordeles som vanlig arv. Har aldri hørt at noen har krevd igjen en gave. Men kanskje de som spør er de som er arveberettiget? Da kan de jo få det som sin andel, kanskje?
Tweak Skrevet 9. desember 2009 #3 Skrevet 9. desember 2009 Her er det i allefall en uskreven regel at når en person går bort, og da spesielt en eldre person, så kan arvingene komme med ønske om å få tilbake gjenstander og bilder som de har gitt til avdøde. Det er jo gjerne ting med affeksjonsverdi og som ofte kun giveren vil ha nytte/glede av å ha. Da min mormor gikk bort for få år siden så var det svært mye av husholdningstingene hennes som ingen ville ha. :-( Så da jeg nevnte for noen at jeg kunne tenke meg mormors kaffeboks og kaffekvern, så var alle positive til det. Jeg fikk også den gamle singer symaskinen med sånn hjulsveiv på siden :-D Mamma ba spesielt om noen bilder hennes far hadde malt en gang i tiden og noen glass hun hadde gitt mormor i gave da hun var tenåring. Alle som var interessert kom med slike ønsker og heldigvis kom det ingen protester eller uenigheter om det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå