snuppsi blir storesøster Skrevet 9. desember 2009 #1 Skrevet 9. desember 2009 Har prøvd å spørre på kokeboksiden, men fikk ikke noe svar der. Prøver meg derfor her....kanskje noen erfarene kalkunlagere der ute=) Skal lage kalkun for 1. gang til helgen og lurer på hva folk liker å ha som tilbehør og om noen har en enkel men god oppskrift på stuffing? Jeg blir superglad for alt av tips=)
Mammatil4jenter Skrevet 9. desember 2009 #2 Skrevet 9. desember 2009 Her i huset bruker vi ikke stuffing, men det følger med oppskrift på det med kalkunen. (I hvert fall Prior sin) Men vi bruker vilt-grønnsaker, waldorfsalat, fløtesaus og tyttebærsyltetøy til. En klassiker her hver jul.. Lykke til, blir nok vellykket!! :-)
FrkBomst&Frø Skrevet 9. desember 2009 #3 Skrevet 9. desember 2009 Og svisker!! Må ha svisker til, steker dem sammen med kalkunen i ovnen mmmm
lilleklompen *ganske klar* ;) Skrevet 9. desember 2009 #4 Skrevet 9. desember 2009 Waldorfsalaten er et must til!! Mmmmmmmm!
Tnica Skrevet 9. desember 2009 #5 Skrevet 9. desember 2009 Vi bruker ikke stuffing, men det finnes masse oppskrifter på nettet. Tilbehør som alltid er med hos oss: - poteter - gulrøtter - rosenkål - rødkål - waldorfsalat - tyttebærsyltetøy - sylteagurk i skiver Og husk å gni hele kalkunen godt inn med smør (og evt olje) og krydder før den stekes. Øs buljongblanding over ca hver halve time så unngår du at den blir tørr. Lykke til!
nutri Skrevet 10. desember 2009 #6 Skrevet 10. desember 2009 tilbehør; aspargesbønner, rosenkål, poteter og fløtesaus (ispedd kraften fra kalkunstekingen) I mannens familie har de i tillegg svisker og waldorfsalat
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 10. desember 2009 #7 Skrevet 10. desember 2009 Hvor mye buljongblanding lager du da? Har også tenkt å prøve meg på kalkun snart..
Tnica Skrevet 10. desember 2009 #8 Skrevet 10. desember 2009 Pleier å ha en buljongterning pr. 0.5 liter vann, det har som regel vært nok hos oss. Men skulle det bli litt lite, så er det jo bare å etterfylle med vann. Greit at det er litt væske når kalkunen er ferdig slik at du kan bruke det i sausen. Laget kalkun for en uke siden, var kun min mann og jeg og 6,5 kg kalkun. Mannen min trodde jeg var blitt gal, mne jeg hadde skikkelig lyst på kalkun!
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 10. desember 2009 #9 Skrevet 10. desember 2009 hehe.. er jo veldig greit å ha ferdig stekt kalkun som er skåret opp i fryseren da. så det er det som er min plan+koke masse kraft på beina etter å ha fjernet alt kjøtt..
Tnica Skrevet 10. desember 2009 #10 Skrevet 10. desember 2009 Vi har utrolig mye kalkun igjen:) Men noe jeg aldri skal gjøre igjen, er å koke kraft på innvollene som følger med for å lage saus fra grunnen av. Gjordet dette for første gang forrige uke, sto og skummet av og gode greier, laget saus som etter oppskriften og hva var det mannen sa når vi skulle spise? - hvor er den ordentlige sausen...!! Men er faktisk enig med han. Selvom sausen jeg laget var grei nok, så synes jeg faktisk at soppsausen fra Toro er mye bedre til:)
Fifrildi Skrevet 10. desember 2009 #11 Skrevet 10. desember 2009 Men om man koker kraft på innvollene en del lenger enn oppskriften sier og så slenger i litt mer fløte og smør enn man tror man trenger og kanskje litt stekt sjampinjong får man en uovertruffen saus! Kan ellers i tillegg til andre råd anbefale å legge bacon over toppen på kalkunen etter å ha smørt inn med smør og krydret. Det gir god smak og gjør kalkunen mindre tørr.
Mina™ Skrevet 10. desember 2009 #12 Skrevet 10. desember 2009 Yorkshire pudding må eg ha te kalkun. Så pleie eg å dekka heile kalkunen med bacon strimler når den stekes. http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift6649.asp
sommerbaby! Skrevet 10. desember 2009 #13 Skrevet 10. desember 2009 mandelpoteter, waldorfsalat, og kremet kyllingsaus. rødkål/ surkål for de som ønsker.. mange pleier ha tyttebærsyltetøy og, men her er det ett stort minus.. den søte smaker tar vekk mye av den deilige kjøttsmaken =)
♥ Løvemamma ♥ Skrevet 10. desember 2009 #14 Skrevet 10. desember 2009 Hos oss pleier vi å bruke kjøtt stuffing inni kalkunen. Enkelt og greit blander kjøttdeig med salt og pepper og putter det inn. Husk da å stek litt ekstra siden kjøttet i midten må bli stekt.
nurket4a Skrevet 10. desember 2009 #15 Skrevet 10. desember 2009 Bruker ikke stuffing. har poteter, ris, gullerøtter, rosenkål, waldorfsalat, asparges, fløtesaus og bretagne kyllingsaus.... Kjenner at jeg allerede får vann i munnen bare tanken på kalkun :-)
FrkBomst&Frø Skrevet 12. desember 2009 #16 Skrevet 12. desember 2009 Hold oss oppdatert; hvordan smakte det??? *mmmmmmdrømme*
Myrnixa Skrevet 12. desember 2009 #17 Skrevet 12. desember 2009 Enkel oppskrift på stuffing: Løk, sopp og bacon stekes godt og krydres med grovsalg og nykvernet pepper. Ha gjerne i litt friske urter, slik som timian el. Så pleier jeg å skjære brød i terninger og blande inn i - stekes raskt sammen med resten av stuffingen. Mine "hit" på tilbehør: Fløtesaus, saltbakte poteter (gjerne amandinepoteter), helstekte sjalottløk og brekkbønner som er kokt lett før de samles i små bunter og snurres sammen med en baconskive - stek i pannen til baconet er stekt. I tillegg må man selvsagt ha waldorfsalat:-) Lykke til!
Tre er topp:) Skrevet 12. desember 2009 #18 Skrevet 12. desember 2009 Har du buljongblandingen i langpannen under kalkunen, og øser over underveis,eller har du den i en skål ved siden av ovnen? Sikkert et dumt spørsmål:)
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 13. desember 2009 #19 Skrevet 13. desember 2009 Jeg bruker å ha inni stuffing - det gir god smak til kjøttet. Stuffing: Epler Mandler Svisker Løk Saus: Har innmaten i en kjele og koker kraft på den. Koker viltsaus, og bruker kun krafter og kremfløte i. (krem ikke matfløte, da blir den så tykk) På slutten tilsetter jeg litt brunost - NYDELIG :-D Tilbehør: Rosenkål Ris Poteter Grønnsaksblanding:-)) Jeg gleder meg til nyttår:-D
snuppsi blir storesøster Skrevet 14. desember 2009 Forfatter #20 Skrevet 14. desember 2009 Tusen takk foe all hjelp damer=) Ble ikke noe stuffing, siden jeg er så sliten for tiden og ikke orket å ordne det, men tilbehør ble fløtegratinerte poteter, rødkål, aspargis, gulrøtter og saus som var en blanding av vilt og sopp. Den ble kjempe god den. I stede for å helle væske over den, smurte jeg den med smeltet smør med salt og pepper i hver halvtime. Den ble super saftig! Gleder meg til neste gang jeg skal lage kalkun for det var jo så enkelt og så godt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå