Gå til innhold

Dere som har ammefri, bruker dere den til å amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo ingen øvre grense for hvor lenge man kan kreve ammefri. Ei venninde av meg har en gutt på 14 mnd og har 1 time ammefri hver dag, men ammer kun når de står opp om morgenen og når han skal legge seg på kvelden. Da må jeg innrømme at jeg ikke ser hvorfor hun skal ha ammefri.

Jeg har også ei jente på 14 mnd, ammer ikke lenger og har heller ikke ammefri. Men strengt tatt kunne jeg vel tatt meg det uten at noen hadde reagert, de på personalekontoret vet jo ikke det....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med ett av barna hadde jeg ammefri en time hver dag til 17 mnd. Da ammet jeg morgen rett før jeg gikk på jobb, ettermiddag (med en gang jeg kom fra jobb) og kveld, i tillegg til nattpupp et par ganger hver natt. Jeg var veldig etterlengtet når jeg kom hjem på ettermiddagen, for å si det sånn...

Så ja, jeg brukte tiden til å amme. Tok ikke fri midt på dagen, rettnok, men ammet som sagt både rett før og rett etter. Begynte en time senere på jobb (kl 9) så jeg tross nattamming var relativt våken når jeg var på jobb.

Skrevet

Selvfølgelig skal man gjøre det. Arb.giver skal legge til rette for at du skal få amme så lenge du ønsker. Jeg begynner ett kvarter senere på jobb om mårran - det kvarteret bruker jeg til amming.

Kjenner ei som får gå en time tidligere fra jobb - både dagvakt og senvakt. Etter senvakt (kl 21) ligger jo ungen å sover. Utnytting av en gode og dårlig arb.moral spør du meg!

Skrevet

Der er jeg enig med deg brillefint. Jeg kjenner jeg blir provosert over folk som benytter seg av dette uten å faktisk bruke det til amming. Og en annen ting. Jeg feks er pedagogisk leder. Vi har en 50 minutter kortere arbeidsdag enn assistentene pga ubunden tid. Så hvis våre assitenter har ammetid, så får de 10 minutter koretere arbeidsdag enn det vi har til vanlig. Da skulle jo en pedagogisk leder strengt tatt ikk trenge mer enn 10 minutter ammefri om dagen, eller er det sånn at barna til pedagogene trenger å ammes oftere enn barna til assistentene? Litt satt på spissen, men kjenner det provoserer meg..

Skrevet

Jeg hadde ammefri med sistemann. Da jeg begynteå jobbe når han var 11,5 mnd begynte jeg en time senere og sluttet en time tidligere.

Jeg ammet lillemann masse og han var ikke noe glad i fast føde enda..

Om morgenen vekte jeg han når jeg var ferdig stelt og vi hadde en god kosestund før han stod opp+ at jeg pumpet meg. Når jeg kom hjem var det rett på en etterlengtet pupp;)

Da han begynte i barnehagen bestemte jeg meg for å jobbe helt ut, men fortsette å starte en time senere. Han måtte jo uansett slutte å få pupp så ofte da...

Ikke alltid jeg brukte en hel time på amming om morgenen selvfølgelig, men var oppe og ammet 3-4 ganger om natten til han var 16mnd og det var godt med den timen ekstra om morgenen.

Jeg var helt ærlig ovenfor arbeidgiver ang ammingen og hun syns det var helt greit med måten jeg gjorde det på.

Jeg hadde 1 time ammefri til han var 18mnd og sluttet med puppen helt av egen vilje.

Helt enig at man ikke skal utnytte dette systemet, men syns det er supert at det finnes en slik ordning og syns at vi nordmenn skal sette pris på hvor heldige vi er!

Skrevet

det med ammefri er en tillitsak og selvsagt er det dessverre noen som utnytter det.

frem til jeg begynte å jobbe, hadde jeg ammet til hvert eneste måltid + at et par måltider i døgnet var kun amming. Jeg måtte selvsagt trappe ned da, men brukte mye tid på å amme, samt at amming tapper en for krefter (rent fysiologisk)

Jeg hadde ammefri frem til 15 mnd. da var vi nede i 4 amminger per dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...