Anonym bruker Skrevet 9. desember 2009 #1 Skrevet 9. desember 2009 Hvilket etternavn har deres barn? Altså, vil ikke vite selve etternavnet, men om det er ditt, farens eller begge? Er dere gift? Hvordan har dere ordnet dette? Jeg tenker og tenker på etternavn. Vi er ikke gift, vi er kun samboere og ser ikke for meg at det blir giftemål i nærmeste fremtid. (Jeg vil egentlig ikke gifte meg i det hele tatt) Samboer vil at det kommende barnet skal ha hans etternavn, og kun det, men da blir jo jeg den eneste med mitt etternavn i familien, og omvendt om barnet bare får mitt. Vi kan selvsagt ha begges etternavn. men jeg har et vanlig -sen navn, som er langt, han har et spesielt etternavn som og er langt. Blir litt langt med eksempel Ola Hansen Nordmann. Og da om vi noen gang blir gift, som samboer håper på, så må jo og barnet skifte navn, derfor er han skeptisk til det.. Ikke lett dette her.. Har noen mnd å bestemme oss på da... Ett alternativ vi har tenkt på er at jeg bytter etternavn, uten at vi gifter oss, men for meg blir det litt rart..
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2009 #2 Skrevet 9. desember 2009 Gutten min har mitt etternavn først og samboers etter. Det er litt tungvindt fordi vi begge har lange utradisjonelle navn, som tildels må staves, så i praksis brukes kun samboers etternavn, mens mitt står som en spinkel bokstav imellom fornavn og etternavn..
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2009 #3 Skrevet 9. desember 2009 Mine gutter har mitt som mellomnavn og farens som etternavn.
Gjest Månefuglen med twins Skrevet 9. desember 2009 #4 Skrevet 9. desember 2009 Barna våre har etternavnet til begge. Vi er gift og har slått sammen etternavnene våre. så barna våre heter Navn-Navnesen til etternavn:)
Raych Skrevet 9. desember 2009 #5 Skrevet 9. desember 2009 Våre har begge etternavnene, med bindestrek. Mitt først og hans etter. det er det som klinger best. Vi er gift, og har vårt eget etternavn.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2009 #6 Skrevet 9. desember 2009 Vi er bare samboere foreløpig, men giftemål er planlagt om to år. Vår sønn heter Hansetternavn-Mittetternavn. Når vi gifter oss blir han hetende det han heter og jeg kommer til å ta hans som mellomnavn, uten bindestrek slik som sønnen vår har. Så vil kommer til å få forskjellig etternavn alle sammen
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 9. desember 2009 #7 Skrevet 9. desember 2009 min har mitt som etternavn og farens som mellomnavn. hvorfor kan du ikke ta hans navn selv om dere ikke er gift? da heter dere alle det samme, og om ditt er et vanlig navn så er det vel ikke så mye å spare på?
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2009 #8 Skrevet 9. desember 2009 Vi er gift og alle har det samme etternavnet. Skiftet da vi giftet oss.
Neijasså... Skrevet 9. desember 2009 #10 Skrevet 9. desember 2009 Våre har mitt etternavn og mannens som mellomnavn, fordi det var den rekkefølgen som klang best. Begge er korte, greie navn. Vi er gift, og har beholdt våre opprinnelige etternavn. Jeg må innrømme at jeg nok hadde gått for bare ett etternavn hvis begge er lange og kronglete (Sebastiansen Bergstølbakken, f.eks), og da ville jeg valgt det sjeldneste.
2 små og en undulat Skrevet 9. desember 2009 #11 Skrevet 9. desember 2009 Våre barn har mannens etternavn. Er ikke så glad i mitt etternavn og synes mannens etternavn passer best til barnas navn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå