Gå til innhold

Aaaahhhhh....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er noen ting.. grupper det er lov å hetse i sammfunnet - som "alle" mener er greit virker det som... lista blir vel kanskje slik:

1 lærere

2 religion

3 navansatte

fler????? bare fyll på med det jeg har glemt...

Jeg er lærer og er fullstendig klar over at jeg blir diskutert over middagen i ganske mange hjem... som lærer er man en delvis offentlig person, noe jeg også var klar over da jeg valgte dette yrket og det er greit... jeg har hatt godt sammarbeid med hjemmene og valgt å bo i en annen kommune enn dan jeg jobber i... greit med litt avstand så slipper jeg utviklings samtaler på Rema... jeg er dritlei tråden på annonymdebatten, det virker som "alle" mener det er en selvfølge for en lærer å stille opp på fritiden sin... jeg syntes det er j@v... trist å bli møtt på denne måten og dere som forfekter disse meningene bør tenke litt på at lærerene tar seg av barnet store deler av dagen - og om du er så forb@... missfornøyd med den jobben så ta det opp med skolen da vel... ikke be meg om å skifte jobb - jeg elsker jobben og barna og er sinnsykt glad for at jeg ikke har slike foreldre i klassen (men så har vi avsluttninger på kvelden da....)...

Aaaaaaaaaaaahhhhhhhhh jeg blir bare så forbanna provosert....

Trodde jeg hadde vært borte i det meste når det gjalt krangling på forumer... for jeg drev aktivt med hund for en stund tilbake, i hundemiljøer er det myyyyye dritt... men det her tar "kaka"...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

trøst deg med at 90 % av dem er anonyme, altså hadde du møtt dem på ordentlig hadde de kolapset om du pustet på dem.

Skrevet

Ja, vi tar det med skolen.

Nei, vi forlanger ikke gratisarbeid, men det er da forbanna pussig at det er fritiden deres når det kommer til juleavslutning, mens det ikke er det når dere etter sigende sitter hjemme og retter/forbereder/osvosvosv og da meriterer det avspasering i hue og ræva. Jævlig pussig faktisk.

Skrevet

Dere er dessuten den eneste yrkesgruppen jeg vet om som får avspasere over hele fjøla, uavhengig av den enkeltes dokumenterte tidsforbruk. Og ja, jeg har undervist i femten år. Nei, jeg får ikke avspasere en time av det jeg sitter med på fritida, hvilket innebærer rettebunker a 80 eksemplarer x 5-10 sider som ikke kan rettes etter mal eller ordliste eller grunnleggende grammatikkferdigheter. I tillegg kommer eksamensavvikling både muntlig og skriftlig. Og ja, jeg har fem ukers ferie og må pent strekke den til å dekke det som er - de andre 47 ukene har jeg arbeidstid, tilstedeværelsesplikt på 37,5 time. Og nei, jeg klager ikke på egen situasjon, men det er påfallende ofte berettiget å klage på dere. Så får du la være å ta det til deg om din sti er så gullende ren.

Skrevet

Og dessuten, ikke tar du deg av barna mine "store deler av dagen" og om så var at du hadde dem åtte timer av dagen så har du faktisk betalt for deg som alle andre yrkesgrupper har for sitt arbeid, derfor ser jeg ingen grunn til at jeg eller andre skal "tenke" spesielt mye mer på det enn på andre yrkesgrupper, som du mener vi bør. Ergo går jeg ut fra at det er en dårlig skjult trussel om at du har tenkt å ta det ut på ungene. Det er jo faktisk imponerende retorikk.

Skrevet

hadde du vært mann hadde jeg sååå tatt deg med hjem :)

Skrevet

På skolen ungene mine går praktiseres ikke juleavslutninger. Sånn er det bare. Lærerne synes ikke det er relevant bruk av skoletiden å øve på skuespill. Sånn er det.

Jeg har heller ikke noe problem med å forstå begge parter i denne saken. Som lærer og gift med grunnskolelærer så vet jeg at vi begge jobber så mye at vi godt fortjener avspaseringen. Men ja, mengder med kolleger som ikke gjør .Og de blir stående lenge i jobben fordi de aldri blir slitne.

Hos oss er dette med kveldsarbeid løst sånn, vi slipper en time bundet tid i uken, og da har vi å stille på åpen skole, foreldremøter, klasselærerråd og annet som skjer på kveldstid. Og ja, jeg skjønner at lærere med full bundet tid ikke vil stille på jobb på kvelden. Eller 17. mai. Så dersom skolen skal arrangere ting på kvelden, må ledelsen legge til rette for dette. Ellers sier fagforeninga nei.

Skrevet

Personlig kan jeg tenke meg at mindre avspasering og tilrettelegging for mer normale arbeidsdager kan bidra til at yrket blir mer attraktivt. Alle hadde tjent på at folk skal kunne få ferdig arbeidet sitt innen normal arbeidstid og heller jobbe et litt mer normalt arbeidsår. Flittige skoleansatte segner jo gjerne om etter skremmende få år i yrket. Latsabbene holder ut ...

Skrevet

Ja, latsabbene og de brennende hjertene. Men de sistnevnte jobber gjerne ræva av seg. Jeg er imidlertid ingen fan av å "respektere" noen bare fordi de nå slumper til å ha et yrke, jeg respekterer utelukkende prestasjon. All brekinga om å ha respekt for lærerne er dermed tøv, men jeg har udelt respekt for både Hansen og Olsen om de fortjener det.

Skrevet

Jo, det er vel derfor mange eldre lærere syter. De savner den gangen læreren var nesten like hellig som presten ... og de savner den gangen det var maks 12 timers undervisning i uka. Eller begynner kanskje den generasjonen å lukes ut, og noen syter fordi det er tradisjon for det?

Ikke for det. Jeg er glad det finnes folk som faktisk vil jobbe på skoler. Jeg kan ikke fordra å undervise folk som ikke vil lære og aner ikke hvordan jeg skal motivere dem som ikke synes kunnskap er kult.

• 3 uker senere...
Skrevet

Forøvrig håper jeg for våre barns skyld at du ikke er lærer i språkfag eller noe annet som krever et modikum av uttrykksevne. Kan jo håpe på papirsløyd.

Skrevet

Hm, fiffig, her sitter jeg og skriver semesteroppgave om "lærerrolla i endring", med fokus på en lærers hverdag før og nå, og hvor attraktivt læreryrket er med tanke på dette. Så skulle jeg bare ta en liten DIB-pause, og joda.

Når det gjelder juleavsluttning på kvelden så ser jeg glatt begge sider av saken. Av prinsipp syns jeg det er riktig at læreren ikke skal tvinges til å delta på juleavsluttning/jobb på kveldstid dersom han ikke får betalt for dette. Samtidig så syns jeg det er rart at man ikke skulle kunne greie å kåre seg til et par timer av fritiden sin til juleavsluttning av egen fri vilje.

Skrevet

Får man betalt for å dra på julebord?

Skrevet

Nei, som lærer må man vel stort sett betale. Men det er jo ikke tvang om å gå heller da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...