Gå til innhold

Papirer fra arbeidsgiver til Nav (Permisjon)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvilke papirer arb giver må levere inn til Nav i forbindelse med permisjonen min? Jeg jobber i en liten bedrift hvor det ikke er noen rutine på dette. Det er nav som skal stå for utbetalingen min.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er offentlig ansatt, det blir sikkert noe annet. Min arbeidsgiver skal betale alt og få tilbake fra NAV. Men jeg måtte sende permisjonssøknad til arbeidsgiver pluss en til NAV som du finner på hjemmesidene deres. Det var godt du sa det, den har jeg nemlig glemt å sende!

Skrevet

Jeg trooor du må fikse det selv... måtte ihvertfall jeg... meeen nå jobber jo jeg i kommunen... men fant søknaden som skal til Nav, på internett sia dems...

Skrevet

Jeg sendte selv søknaden eller kravet om permisjonspenger til NAV. Dette er det jo uansett du som må fylle ut.

I tillegg må arbeidsgiver fylle ut et skjema som heter inntektsopplysninger for arbeidstaker (eller noe i den dur), som vedkommende må sende til NAV (evt levere deg, så du leverer det sammen med søknaden, det spiller ingen rolle bare NAV får papirene).

Er usikker på hvordan det er om du skal ta ut ferie i permisjonstiden - dette må jo fylles ut på søknaden. Mulig det må dokumenteres på noe vis fra arbeidsgiver, men dette vet jeg ikke da jeg ikke skal ha ferie.

Skrevet

Vet jeg må fylle ut egen søknad til nav (den er nesten ferdig) Men skal arb giver sende noe mer til nav enn skatte og inntekts skjema ? Må de feks sende med en kopi av perm søknaden min, eller hvor skal jeg sende bekreftelsen på at baby er født ? arb eller nav. Og hva med neste års skatte kort ?

Skrevet

Ja da taper du jo masse ferie penger vertfall når de gjør det på den måten. Beste er at arb giver betaler deg som vanlig og får tilbake fra NAV. Du må fylle ut det skjemaet du finner på NAV og sender til dem. Du må ha en bekrefelse på di termin av lege eller at du bruker det blå arket du fikk av sykehuset ang ul. og kopierer denne. Arb giverene din må sende NAV en inntekts dokumentasjon.

Skrevet

Det er samme papirene som sendes til NAV uavhengig av om det er arbeidsgiver som utbetaler lønn og får tilbake fra NAV, eller om det kommer direkte fra NAV. Det er bl.a et av punktene som skal fylles ut.

Skrevet

Hei. Arbeidsgiver skal fylle ut skjemaet om inntekts- og skatteopplysninger, det laster du ned fra Nav sine sider. Du må opplyse dem om ferie og resten av opplysningene har de selv.

Skrevet

-og det er du som skal sende papirene til NAV, -ikke din arbeidsgiver.

Arbeidsgiver skal også ha noen papirer, men det er ikke det samme som skal sendes NAV.

Skrevet

Jeg spurte om det på nav, og da sa de at de selv tok kontakt med arb giver å ba om det de trengtre av papirer så det skulle jeg ikke tenk på. MEN det begynner å bli en stund siden, og har ikke fått noe svar enda, så skal stikke innom nav i morgen å høre om de har alt de trenger.

Skrevet

Det kan være arbeidsgiver som sender inn skjemaet i noen tilfeller, men noen må sørge for å levere det selv også. Har vært borti begge tilfeller!

Skrevet

Tydeligvis noe ulik praksis. Med 1.mann sendte jeg bare inn krav om fødselspenger, og arbeidsgiver sendte info om lønn og skatt. Denne gangen har jeg fått beskjed om å levere kopi av lønnsslippene sammen med kravet om fødselspenger ettersom jeg hadde variabel inntekt (noe jeg forsåvidt også hadde med 1.mann) Hadde tom. fått meg en time for å få hjelp til å fylle ut papirene og dokumentasjon som måtte med (sist måtte jeg vente 3mnd på svangerskapspenger fordi jeg stadig fikk nye og motstridende beskjeder, ville ikke at dette skulle Men var visst ikke så enkelt, i dag dukket det opp et brev fra NAV der de sa at arbeidsgiverene (har byttet jobb i høst) måtte sende inn NAV blankett IA 08 - 30.1 "inntekt og skatteopplysninger" samt en oversikt over inntekt inntekten pr.mnd tom. siste lønning. (noe de da har ettersom jeg sendte kopi av lønnsslippene mine..) Jaja. Har dessverre lært meg å ikke stole på NAV.

Om det ikke er noen rutiner mht svangerskapspenger, ville jeg ha sørget for at de fyller ut denne blanketten, som du finner her:

http://www.nav.no/Om+NAV/Skjemaer?formQuery=

Skrevet

Jeg forhørte meg med nav, og fikk beskjed om at dersom du selv printer ut parpirene fra arbeidsgiver og får det fylt inn og underskrevet, og videre leverer disse papirene sammen med dine egne, så blir det mindre rot hos nav, samt at saksbehandlingen går fortere. Jeg har derimot mine tvil, ettersom jeg gjorde det på denne måten, og fikk i går et brev fra nav hvor de etterlyste papirene mine. For en rotete bedrift!!!! Jeg fikk også beskjed om å levere kopi av svangerskapskortet, ettersom det der står termin.. Jeg leverte alle papirene samtidig, men også svangerskapskortet har de klart å rote bort. aaarg!!! Det var dagens utblåsning;)

Skrevet

Krav om foreldrepenger er behandlet i forvaltningen i ditt område, du kan derfor be om å bli oversatt til dem, slik at du kan få snakke med den som faktisk saksbehandler kravet ditt, og ikke bare mellommannen... Vet det er noen forvaltningsenheter som er ganske strenge på hvilke telefoner som kan settes over, men om ikke annet får lokal veileder ringe for deg. Det er en av grunnene til at forvaltningsenheten er der!

Til dere som har termin i januar og februar og ikke har levert skjema enda, tror jeg det lønner seg å gjøre det ganske kjapt, da det (både av det jeg hører i NAV systemet og leser om ellers) er tildels lang saksbehandlingstid på dette området -som de fleste andre områder, kan det føles som...

NAV har utredningsplikt, så om det er noe som mangler av papirer, så er det NAV sitt ansvar å få inn disse opplysningene, ikke vi som brukere... Likevel vil det lønne seg for oss ofte å ordne det selv, da det gjerne vil gå fortere å få inn opplysningene da.

Jeg har heller ikke hørt noe så jeg har tenkt å ringe i dag. har ingen store forventninger om at kravet mitt skal være ferdigbehandlet snart, da det er habilitetsspørsmål også inne i bildet for min del, og kravet mitt derfor må saksbehandles i et annet fylke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...