minnicec Skrevet 9. desember 2009 #1 Skrevet 9. desember 2009 Blir satt igang i morgen ca enuke før termin..gruer meg litt nå, sist fødsel var vanlig,men utrolig tøff.. neon som har noen tipselvet hvordan dette fungerer?? hva venter meg? er det noe extra jeg bør ha med meg?
camilla gutt 06+gutt10 FØDT:) Skrevet 9. desember 2009 #2 Skrevet 9. desember 2009 Ha med god tålmodighet:) Kan gå fort, men også trekke ut over flere dager. Hvis det trekker ut, ikke nøl med å spørre etter smertestillende evt sovemedisin så du ikke blir helt utslitt før fødselen er skikkelig i gang! Ha med litt skiftetøy til mannen din hvis det skulle trekke ut veldig og han ikke får annledning til å komme hjemmom underveis. Dette går nok bra!! Lykke til Så heldig du er som snart får treffe barnet ditt!
hønny-bunny Skrevet 9. desember 2009 #3 Skrevet 9. desember 2009 Går sikkert fint,med 2 mann ble jeg satt igang og da var det over på 2 timer og 5 min,ikke særlig vondt heller.Lykke til:-)
minnicec Skrevet 9. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 9. desember 2009 Takk for tips:)skal prøve å smøre meg med tolmodighet og hvile om jeg klarer. Vet ikke om jeg har åpning så da får jeg vel modningspiller el noe?det er vel det som tar tid?
Termin 061209 Skrevet 9. desember 2009 #5 Skrevet 9. desember 2009 Jeg ble satt igang med 2. mann tre uker før termin, og var ikke moden. Det gikk 4 timer å jeg var på shopping. Kjente et par mens vonter, men ikke mer. Komtilbake til sykehuset for mer modning, men hadde da 5 cm allerede. Da ble vannet tatt( for jeg måtte i fødsel fort pga "stille svangerskapsforgiftning" Etter de tok vannet gikk det 1 time og 20 min så var veslegutt født. Egentlig bare skikkelig aktiv fødsel i 20 min.. Litt heftig når det stod på, men fantes ikke sliten etterpå Mitt beste tips.. Stå å beveg på hoftene så mye du orker i åpningfasen. (Prekestol)Tyngdekraften er gull vært Prøv ogsåå slappe av underveis og da mener jeg jobb med riene og pust godt! Lykke til så mye!!
Mammas lille venn heter Liam Skrevet 9. desember 2009 #6 Skrevet 9. desember 2009 Hva du kan vente deg er ikke godt å si, for det er så ulikt fra person til person. Ble selv satt i gang med stikkpiller i sjeden etter 3 dager med prematur vannavgang og ikke noe mer som skjedde. Fikk intense rier som jeg ikke hadde særlig god kontroll på, og ville ikke åpne meg. Fikk plutselig pangåpning og jenta var ute på 1 min. Hadde intense rier fra 23 - 04.55. Første ri kom kl 21. Fikk første pille kl. 12.00 og neste kl 18.00 Ei annen jeg lå sammen med var like langt som meg. Hun ble satt i gang 2 dager før meg. Fikk rier men de forsvant, sånn holdt hun på i 3 dager. Hun fødte dagen etter meg. Vet ikke om du har født før. For noen så går det fort og greit, for andre så tar det mer tid og gjør mer vondt. Men har hørt av andre som også har blitt satt i gang på den måten og som har født før, at det er litt værre å bli satt i gang enn når riene kommer naturlig. Vil ikke skremme deg, men det er den erfaringen jeg har. Håper det går bra med deg og at det er fort gjort. Snart har du verdens beste førjulsgave i armene ;o) Mange lykkeklemmer fra meg ;o)
Mamsebamsen Skrevet 9. desember 2009 #7 Skrevet 9. desember 2009 Mitt beste tips er å ikke slite ut mannen din hvis det drar ut! Hvis dere bor i nærheten av sykehuset, er det veldig greit at han kan dra hjem og spise, sove osv mens dere venter på at noe skal skje. Pappaen får jo verken seng eller mat på sykehuset, og min mann tilbragte maaaaaange timer i en ukomfortabel lenestol mens vi ventet på fødsel. På den måten er han ikke utslitt når du virkelig trenger han. Noen ganger kan det gå veldig fort, men for andre kan det ta flere dager. Siden du har født før, vil det nok ta kortere tid for deg enn om du var førstegangs. Vær også oppmerksom på at en igangsatt fødsel innebærer litt høyere risiko for bl. a. stress og morkakeløsning enn en naturlig fødsel. Derfor får du ikke forlate sykehuset når du begynner med stikkpiller. Dessuten må babyens hjertelyd og din rieaktivitet overvåkes helt fra du går i aktiv fødsel. Det betyr at du ikke får gå rundt å bevege deg, men må ligge i sengen hele tiden. For min del var jeg helt umoden da jeg ble satt i gang. Derfor fikk jeg et kateter i livmorhalsen første dag. Det satt i 4 timer før det falt ut. Morgenen etter begynte vi med stikkpiller hver 4de time. Jeg rakk 3 stykker før vi tok kveld. Mannen min var sammen med meg fra morgenen og på kvelden, men dro hjem noen timer på ettermiddagen for å være sammen med eldstemann. Rundt midnatt fikk jeg smertestillende og noe avslappende så jeg skulle sove. Da hadde jeg 2 cm åpning og smårier, men ikke særlig vonde. Da kjørte mannen min hjem for å sove litt. Kl 03 våknet jeg av at vannet gikk. Jeg fikk da stadig sterkere og tettere rier i løpet av den neste timen, men de var uregelmessige og litt kortere enn vanlig. Da jordmor undersøkte meg kl 0420 hadde jeg 5 cm åpning og ble kjørt inn på føden. Riene ble etterhvert utrolig intense og smertefulle. En halvtime etter ble jeg undersøkt pånytt, og hadde da 9 cm! Kl 0540, en time etter at mannen min kom til sykehuset, var gutten vår født. Min opplevelse var at når fødselen først kom i gang, var riene mye vondere og hyppigere enn ved min første, naturlige fødsel. Men det var igrunn helt greit, siden det var såpass fort overstått. Jeg slapp også den ubehagelige/vonde latensfasen, og gikk rett over i aktiv fødsel. Jeg synes min igangsatte fødsel var en fin opplevelse, og vil ikke være redd for å gjøre det igjen hvis jeg skal ha flere barn.
<3 aLittleGirlAndAbabyboy <3 Skrevet 9. desember 2009 #8 Skrevet 9. desember 2009 hovedinnlegger, hvorfor blir du satt igang?
minnicec Skrevet 9. desember 2009 Forfatter #9 Skrevet 9. desember 2009 Blir satt igang pga for mye vann. Jeg har ligget hele svangerskapet 24 timer idøgnet,pga for kort livmorhals,konisering) så når jegendeligkunne bevege meg litt, sa dt pang med vekta,vann. gåttopp sykt mye hver uke og kan ikke holde noe i hendene mine lenger..og bena er helt grusomme, like breie i ankelene somi låra nesten! så legen mente det ikke var forsvarlig lenger, jeg kunne også få etterskader i hendene,knærolpga dette... hørtdet skal være vanskelig å blii satt igang,men demente det var best. Sliten i kroppen også,har ingen krefter igjen, kommer såvidt opp av sengen påmorgenen. Sliter du med noe?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå