Gå til innhold

Kan man sjekkes for klamydia med en blodprøve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at det ikke er vanlig, men kan man? Blir man da f.eks. sjekket dersom man vil bli blodgiver?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er voksen nok til å ha sex, bør du også være voksen nok til å ta en GU!

Skrevet

Saklig svar. Det gjelder ikke meg. Har ingen grunn til å tro at jeg skal være smittet, og har ingen problemer med å ta GU. Tok celleprøve for en måned siden.

Spørsmålet var: KAN klamydia sjekkes med en blodprøve?

Skrevet

Utrolig så mange frekke svar folk lirer av seg.

Skrevet

For å utdype litt: Snakket med venninnen min i går. Hun har fåt ny kjæreste. Hun forlangte ikke at han skulle teste seg for kjønnssykdommer, ettersom han nettopp hadde blitt godkjent som blodgiver. Hun mente at alle kjønnssykdommer kan spores i en blodprøve. Jeg mente at det ikke gjelder klamydia. Og nå lurer vi på hvem som har rett, og om hun bør sende kjæresten til legen allikevel.

HI

Skrevet

Kan ikke tro at de sjekker for klamydia hos blodgivere, uansett om det går an eller ei.

Skrevet

Blodprøver

Hver gang du gir blod tar vi blodprøver til følgende tester:

• Hemoglobin (blodprosent)

• ABO og Rh(D)-typing ((Rh(D) typing kalles på folkemunne rhesustyping))

• HIV

• Hepatitt B og C

Noen ganger utfører vi også:

• Ferritin (jernlager)

• HTLV 1 og 2 (virus som kan overføres med blod)

• Syfilis

• Andre blodtypeundersøkelser

Skrevet

Klamydiah er en infeksjon. Altså "betennelse" p.g.a. bakterier. Det meste de evt. kan se vil jeg tro, på en blodprøve, er om det er betennelse i kroppen eller ei... men så lenge en ikkje har feber p.g.a. det (som ytterst få får), så tviler eg på at det er synlig på en prøve.... (min logikk...har ingen utdanning i det hele tatt..hehe)

Klamydiah smitter jo ikke via blod, så da er det ingen grunn til å sjekke det hvis en er blodgiver.

En liten urinprøver er alt som skal til.. Ta en urinprøve med og lever på legekontoret, si at en vil teste for klamydiah.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...