Gå til innhold

Vitamin D.......


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å være flink pike og tar tran-kapsler. Tar også gravid-vitaminer. Drikker ekstra-lett melk. Hittil har jeg tatt annenhverdag følgende:

Dag 1: folat og trankapsler 2 stk

Dag 2: gravidvitaminer

Grunnen til dette er at jeg er litt redd for at det skal bli for mye vitamin D. Det er jo ikke et vannløselig vitamin. I tillegg er det tilsatt vitamin D i melka. I trankapslene er det over anbefalt døgndose og det samme i gravidvitaminene. Noen med tanker rundt dette? Eller er det bare å kjøre på med både tran og gravidvitaminer hver dag? Da trenger jeg jo ikke folaten, for det er folat i gravidvitaminene.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at anbefalt døgndose vitD er 10ml, altså dobbelt så mye som ellers.

Jeg har vært litt bekymret for det samme, og undersøk litt hvor mye vitD som er skadelig. Man må vist få i deg minst 5-10 ganger anbefalt døgndose for at det skal være skadelig, dessuten vurderer FHI å sette opp anbefalingene betydelig.

 

Om du føler du får i deg for mye vitD (det kan du jo høre med legen din om) så kan du jo kjøpe omega3 kapsler istede for tran. De er uten vitD, og du slipper å få med på kjøpet alle tungmetallene som samler seg i fiskelever.

Skrevet

Husk at anbefalt døgndose vitD FOR GRAVIDE er 10ml, altså dobbelt så mye som ellers.

GÅr litt fort i svingene her...

Skrevet

Da takker jeg for hjelpa. Gravidvitaminene har jo anbefalt døgndose, så vitD i trankapslene vil komme i tillegg, og så pluss melka... Skal til legen i romjula. Hører med han da jeg:-)

Skrevet

Jeg drakk mye x lett melk, tok 1 ss tran og 5 dråper d vit dagl en periode. Fikk beskjed av legen på sykehuset og slutte med d vitamin dråpene fordi tran var mer enn nok nå.

Fikk noe forhøyet verdier i leveren.

Da jeg sluttet gikk verdiene tilbake, men vet ikke sikkert om det var sammenheng.

 

Leste om ei annen jente her inne på forumet et sted som

ble visstnok dårlig av for mye vitaminer så tror man bør

være litt forsiktig med bruken når man er gravid.

 

Alt med måte:)

 

Skrevet

Ja kan bli for mye D-vit...jeg ble anbefalt på apoteket å ta vitaminer og trankapsler annenhver dag...hvis ikke måtte jeg kjøpe vitaminpille uten d vit... Er vel kanskje ikke andre vit enn d vit i tran (???) men både A, D,E og K er ikke vannløselige vitaminer (de er fettløselige) så de skiller man ikke ut det man tar for mye slik man gjør med vannløselige...

Skrevet

Jeg tar faktisk ekstra tilskudd av D3 vitamin, og høyere doser enn det som er rettningslinjene i Norge. Har fått anbefalt det fra min soneterapaut (som har utdanning og kunskap innen veldig mye), fordi vi i Norge som regel har alt for lave d-vit nivåer i kroppen. Og hun sier det skal veldig, veldig mye til for å overdosere.

Nyere forskning viser også at vi sannsynligvis trenger større doser enn det som tidligere var anbefalt - og Norge henger litt etter.

Men en må vel følge magefølelsen her som på mange ting, og spør de en stoler på av kvalifiserte folk. Jeg vet iallefal at min lege (gynekolog) vet nada om disse tingene...

Skrevet

personlig ville jeg heller hørt på legen enn på en soneterapeut.. det er mange kvakksalvere ute og går

Skrevet

Jeg fikk påvist vitamin d mangel før jeg ble gravid. Den første tiden tok jeg tre tabletter om dagen. Etter jeg ble gravid manglet jeg flere vitaminer og mineraler, og har tatt tilskudd av disse også. Men, legen har passet på at jeg ikke har fått for mye vitamin d, så jeg har tatt omega 3 uten andre vitaminer tilsatt osv. Fra uke 28 ble vitamin d nivået mitt bedre, og jeg har gått ned til å ta to om dagen, men jeg tar prøver hver tredje måned. Så, jeg tror nok ikke jeg ville tatt ekstra doser. Du får jo i deg ved siden av i kostholdet også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...