Gå til innhold

Hvor lange dager for 1 åringen i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 13 mnd da hun begynner i barnehage i januar, og nå driver vi å prøver å organisere dagene våre/hennes.

Hvor mange dager og timer har deres 1 åringer i barnehagen?

Hvor mye er for mye og hvor mye bør de ha?

Vi har ganske fleksible arbeidstider begge to, så vil prøve å tilrettelegge best mulig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min er 13 mnd og har 100 % plass i kommunal barnehage (begynte når han var 9 1/2 mnd). Faren har normal kontortid (08:00-16:00), mens jeg går 100 % turnus (3-delt vaktsystem).

Vi deler på å levere gutten i barnehagen. De dagene jeg må sove i forbindelse med nattevakt leverer faren før han drar på jobb. Gutten er da i barnehagen ca. kl. 07:45. De dagene jeg leverer er han i barnehagen til frokost kl. 09:00.

Jeg henter han hver dag ca. kl. 14:00, aldri senere enn 14:30. Da føler jeg at jeg er sent ute...;)

Sånn praktisk er dette en veldig bra løsning for gutten vår, (og for meg som trenger litt hvile siden jeg går turnus). De spiser frokost kl. 09:00, så greit å få med seg dette måltidet. Er jo koselig med fellesmåltid, dessuten så får de maten i barnehagen (noe vi betaler ekstra for).

Deretter får han litt leketid før legging. Legges ca. kl. 10:00/10:30, og sover ca. til 13:00. Barna spiser lunsj kl. 13:00 (2 dager i uka er dette et varmt måltid). Deretter skiftes han på, og får forhåpentligvis litt leketid før jeg henter han. Noen dager protesterer han faktisk på hentingen. Sikkert fordi han har fått for lite leketid etter luren sin, og vil leke mer med de andre barna. Skal etterhvert begynne å kanskje drøye en halvtime lenger før jeg henter han.

Skal også legge til at jeg fortsatt får 2 timer ammefri hver dag som jeg bruker med den beste samvittighet:)

Skrevet

Her er lille i bhg 4-5 dager i uka. Stort sett leveres hun 7:30 av pappan, jeg måtte ha levert enda tidligere, også henter jeg henne etter jobb, dvs 15:45. Jeg jobber 80% foreløpig så den dagen i uka jeg har fri er hun enten hjemme eller så henter jeg henne tidlig. Greit å få gjort litt ting i huset også, og da har hun det bedre i bhg enn hjemme om jeg kun skal vaske og styre :) Hun elsker å være i bhg så det går veldig fint. Hadde kortere dager i begynnelsen, men gikk over til normale dager etterhvert.

Hun er 13mnd.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Vil gjerne ha flere innspill om hvordan dere andre organiserer barnehagedagene...:)

Skrevet

Vimsen81 - Tipper det vil bli omtrent slik hos oss også.

Tenker at pappan leverer litt før åtte, og at jeg henter mellom tre og fire en gang - og gir henne noen fridager iblant.

Men er litt usikker på om det ikke blir lange dager... men er vel sikkert sånn det er for de fleste, eller? Det må jo nesten bli sånn...

Skrevet

Min 15 mnd gamle sønn går i barnehage på jobben min (sykehus). Jeg har arbeidstid fra 8 til 15.35 med mulighet til å flekse noe. Pappaen henter eller leverer tre ganger i uka, mormoren henter én dag, og så tar jeg resten. Vi leverer han ca 8 hver dag. Han hentes aldri senere enn 15.35. De dagene pappaen leverer er jeg på jobb ca 7 for å spare opp fleksitid. Denne tiden bruker jeg til å gå fra jobb 14.30 en gang annenhver uke, pluss at det gir meg mulighet til ikke å stresse på morgenen. Pappaen henter også tidlig en dag annenhver uke.

Vi tar kollektivtransport til barnehagen, så vi bruker tre kvarter hver vei. Heldigvis har vi en sønn som våkner tidlig, så vi stresser aldri ut døra. For meg har det vært viktig å ha få ting utenom som stresser hverdagen. Den som ikke henter fikser alt av handling og diverse.

Jeg synes sønnen vår har litt lange dager i barnehagen, men han sover 2-2,5 time på dagen, så han får jo en god pause.

Skrevet

Jeg var redd det skulle bli lange dager, men de spiser jo 3 ganger, 1 soving og mye utetid så da går tiden fort likevel, hvertfall er det hva de sier i bhg. Vi har også sykehusbarnehage, men jeg har ikke mulighet til å flekse så derfor må det bli sånn. Hadde vært godt med barnehage litt nærmere hjemmet, men inntil videre fungerer dette.

Skrevet

Jeg er sååå fornøyd med sykehusbarnehagen!! En godt etablert barnehage med flott personale. Men jeg lurer på om vi skal søke om plass i bydelen neste høst. Det er litt slitsom med reisingen fram og tilbake, selv om sønnen vår er veldig tålmodig.

Skrevet

Lille snuppa er 13 mnd og begge jobber fullt. Leverer henne tidlig i 7 tiden og henter henne i halv 4 tiden. Slik er normalen. Men har en svigermor som henter henne flere ganger i uken sånn i 1 tiden,så da har hun kortere dager. Men hun sover ofte 2-3 timer midt på dag,så av og til har hun nettopp våknet når jeg kommer å henter henne. Ser ikke ut som hun syns det er lange dager så lenge hun får nok søvn.

Sparer også opp flexitid ved å begynne før på jobb,slik at jeg selv kan hente henne i 2 halv 3 tiden 1 eller 2 ganger i uka..

Dette er slik det må være for oss..kunne godt tenke meg å ha jobbet litt mindre,men med nr 2 på vei må jeg tjene opp full permisjonspenge.Skal ut i perm i slutten av mars og da får hun kortere dager hver dag tenker jeg så lenge jeg/vi har permisjon.

Og nå fremover kommer det onkler seilende inn og har juleferie (snuppa har 4 onkler) som gjerne vil ha henne,så det er nok begrenset hvor mye hun skal være der resten av året.

så alt ialt syns jeg at hun har nok timer i bhg fra 07.00 til halv 4,og er veldig glad for at hun får kortere dager også.

Skrevet

Lillegutt begynte i barnehagen rundt ettårsdagen sin. Vi jobber i utgangspunktet 100 % både jeg og pappaen, fra 08-15.30, men fram til jul har jeg daglig 1 time ammepermisjon.

Lillegutt er derfor i barnehagen fra ca 8.15-15.00 hver dag. Vi har imidlertid flextid både jeg og mannen min, så av og til henter vi tidligere eller kommer senere.

Lillegutt sover 2-3,5 timer i barnehagen så av og til sover han fortsatt når jeg kommer for å hente. Jeg har inntrykk av at lillegutt trives godt i barnehagen og at han ikke synes dagene er lange. Han leker en times tid inne mellom 8.15 og 9.15 så kler de på seg å går ut. De er ute en drøy time fra 9.30-10.30 før de går inn og spiser lunsj kl 11. Deretter er det rett i vogna for den daglige blunden som varer fra ca 11.30-14.00/14.30. Når han våkner er det på tide med litt frukt og den er han som regel akkurat ferdig med når jeg kommer for å hente kl 15.00.

Jeg tror at så lenge barna sover en god blund i barnehagen blir dagene ikke lange. Det blir kanskje værre når de slutter å sove på dagen. Da kanskje de trenger kortere dager.

Skrevet

Barbali...: vi er også veldig fornøyd med sykehusbarnehagen, så kanskje det er den samme? :P Vi står på venteliste i bydelen, men får nok ikke noe før til høsten...*sukk*

Skrevet

Vi jobber begge fulltid, begge begynner på jobb kl 08, og jobber til 1530-1600. Jeg jobber fleksitid, men kan i praksis ikke flytte arbeidsdagen så veldig mye. Samboers arbeidstider er helt faste (han jobber i tillegg kveld/natt - turnus).

Vi forsøker å gjøre det slik at jeg tar ut litt ammepermisjon om morgenen og litt på ettermiddagen, de dagene det går an. Fram til nå har knerten hatt en andredupp som har vart til 1530, så da har det vært meningsløst å hente ham før det uansett. Han er i ferd med å kutte ut denne duppen nå. Slik det er nå leveres han litt over åtte, og hentes 1515-1530. Jeg kjører til barnehagen i stedet for å gå, noe vi strengt tatt kunne gjort, siden det å gå ville ført til en time ekstra barnehage per dag på knerten (en halv time hver vei, siden vi bor midt mellom barnehagen og min jobb, slik at jeg må gå tilbake hele veien...)

Hvis pappaen må hente og bringe, må han leveres tidligere og hentes senere.

Dette går veldig greit, han trives i barnehagen. Det føles jo av og til som om vi har lite tid, men han våkner tidlig om morgenen slik at vi har et par timer der - da koser vi oss og slapper av. På kvelden prioriterer vi ham max de timene har er våken.

Skrevet

Sønnen vår er snart 15 mnd. Han begynte i barnehagen da han var akkurat 1 år. Begynte i 50 % plass (2/3 dager pr uke), og jeg jobber

50 % ut året. Han er i barnehagen fra ca 08 til 16. Jeg henter/bringer, og har fleksitid. Han sover 2 ganger i barnehagen.

Etter nyttår skal jeg jobbe 80 %, og da skal han være i barnehagen 4 dager i uken.

Når vi kommer ut av bilen ved barnehagen smiler han stort, og spreller med armer og bein. Tydelig at han koser seg der. Det samme skjer når vi kommer hjem, så det er nok godt det også... :-)

Skrevet

gutten vår har som oftes 8,5 times dag i barnehagen:( jobber 7,5 time og har en halvtimes kjøring hver vei til jobb..han har 100% plass,men har fri hver onsdag,da er han hos farmor som er så snill og vil passe han på fridagen sin.

Skrevet

Jenta vår begynte i barnehage to uker før 1 årsdagen!har 100% plass, men i og med at jeg er student og har fri hver fredag har snuppa veldig greie dager, kun 4 timer forelesning hver dag og mulighet for å være hjemme fredagene eller kortere dag hvis jeg har noen ærender eller skolearbeid!

også er det jo som de andre ovenfor her sier, når de er så små så er det en del soving så dagene blir ikke så lange som det kanskje føles for foreldrene!c",)

Skrevet

Vesla vår er snart 15 mnd.og begynte i barnehagen i september. Har halv plass frem til nyttår. Fult etter det.

Går tre dager en uke, to den neste. Jobber skift, så det er litt forskjellig når jeg leverer. Som regel litt over 09.00 og henter rundt 14.00.

Blir lengre dager etter jul da.

Skrevet

Frøkna her er 16 mnd. De dagene pappaen leverer (annen hver dag) er hun i bhg kl. 07.30, da hentes hun kl. 15.30 ca av meg.

De gangene jeg leverer er hun i bhg ca. 08.30, henter ca. 15.30 (av meg). Hun har fri noen dager innimellom. .

Jeg jobber vanlig med mulighet for å ta ut fridager, mens sambo driver for seg selv og jobber laaaaange dager.

Skrevet

Vi leverer 0750 og henter 1530, som regel.

Føles litt lenge - særlig nå som det er mørkt både når vi leverer og henter!

En dag i uka prøver vi å hente tidligere, en av oss.

Har ikke mulighet til å jobbe redusert i min nåværende jobb. Får vi flere barn, vil jeg vurdere å skifte beite for å kunne jobbe 80% for en periode. Merker tidsklemma allerede;)

Skrevet

Pappa leverer i åttetiden også henter jeg i totiden.

Jeg har gått ned til 80 % stilling i år for at han skal få litt kortere dager, første år. Ble mindre lønn, men jeg klarer meg og det er godt å få han tidlig hjem :-)

Skrevet

Ble litt trist av å lese innleggene.... Er det ingen andre enn meg som må ha snuppa fulltid i barnehagen...? Er alenemor og når jeg begynner (i ny stilling, ikke mulig å jobbe deltid) å jobbe når hun er 14 mnd så må hun nok være i barnehagen minst 0715-1630 (kaster bort timesvis i køene). Uff, vondt i mammahjertet, men har ikke noe valg....

Skrevet

Hei, vi har vår sønn fulltid i barnehagen (13 mnd). Han blir levert kl. 8 og hentet mellom 16 og 16.30. Vi må pendle til bhg, derfor bruker vi mye unødig tid før og etter jobb på bringing og henting. Det fungerer nok helt fint for ham, han virker blid og fornøyd og trives godt i bhg. Det er nok verst for mammahjertet ja...

Skrevet

Vi har 60% plass (til frøkna på nesten 18 mnd, har hatt det siden hun var 13 mnd) nå fordi jeg er permittert fra hovedjobben min og jobber bare litt i en annen jobb. Frøkna vår har godt av å være i barnehagen og jeg leverer henne selv om jeg skal være hjemme. Jeg har en kronisk sykdom og trenger hvile selv, og da er de dagene fine for meg. Er jeg i dårlig form kan jeg slappe av, har jeg en god dag kanjeg vaske og rydde el.l.

Hun leveres senest 8.30 og får med seg frokosten der, og vi henter alt fra kl 15-16.30, spørs hva dagene våre består av.

Kommer jeg tilbake i jobb blir det mer tid i barnehagen, da vil jeg jobbe 9-16...

SannaMor - ikke ha dårlig samvittighet. Du er alene, du har full jobb, da MÅ det bli slik. Det er sånn for mange par også! Men de er som oftest ikke her inne... ;) Jeg hadde selv alenemor og var i full barnehage - har da ikke tatt skade av det. Bare gi datteren din full oppmerksomhet de timene dere har sammen på dagen. Jeg er sikker på at hun storkoser seg med alle barna i barnehagen! :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...