Gå til innhold

Dere som har brukt sovemedisin...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er timen hos legen bestilt etter to uker med vanskeligheter med innsøvingen. Klarer ikke dette mer. Kjenner at jeg begynner å bli sinna og frustrert der leg ligger i flere timer og klarer ikke å søvne selv om kroppen og sjelen er kjempe trøtt.

Er i utgangspunktet veldig skeptisk til medisin og ønsker ikke å ta det dersom det skal hjelpe der og da,for da er det ikke noe vits i. Vil jo ligger der når jeg slutter med medisinen og ha samme problem. Det jeg håper er at medisinen kan hjele meg å få mitt gamle sovemønster der jeg gikk og la meg og søvna i løpet av en halv time maks. Da jeg ammer så kan jeg bare få en type, noe med V.....

Lurer litt på da hvordan det var med dere som har brukt medisinen. Hjalp det? Kunne dere slutte etter kort tid??? Ønsker å høre mange erfaringer:))))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vallergan? funket på meg. sovnet etter en stund. Men var vanskelig å slutte på de for meg.

Skrevet

Uff...ikke noe godt å høre. I hvor lang tid brukte du de? Fikk du samme problem med innsøvingen når du sluttet? Interessert i å høre mer jeg:)

Skrevet

Hei.

Jeg har ikke brukt sovemedisin selv, men gutten min har atopisk eksem og har brukt Phenamin siden han var rundt året. Det er jo først og fremst en allergimedisin, men den har også trøtthet som "bonuseffekt". (Gutten min har hatt store søvnvansker.) Nå bruker han Polaramin som er så og si det samme. Han sover utrolig mye bedre når han får medisin, men vi merker forverring igjen når vi slutter. Jeg vet at mange bruker slike typer medisiner over en liten periode for å komme inn i en god søvnrytme, så jeg regner med at kløe er grunnen til at gutten min ikke sover godt uten.

Han har forøvrig også prøvd melatonin. Det er det naturlige søvnhormonet som dannes i kroppen når det er mørkt, og det skal visstnok være effektivt for å komme inn i et godt søvnmønster. Kanskje det hadde vært noe? Når det er sagt, funket ikke dette på gutten min i det hele tatt, det gjorde bare vondt verre, men det kan jo også være fordi melatonin ikke er et antihistamin og derfor ikke hjalp på kløen hans.

Skrevet

Jeg bruker i perioder Imovane kombinert med Sobril til innsovning for å finne tilbake til normalt søvnmønster. Går da skjeldent på det lengre enn i en uke eller to og med lave doser. Jeg må ha kombinasjonen for å både sovne inn, men samtidig roe kroppen ned slik at jeg ikke våkner av meg selv flere ganger, men jeg våkner hvis feks barna våkner på natta. Heldigvis skjeldnere og skjeldere jeg har behov for å ta det, nå er det et år siden sist faktisk :-)

Sunt å være skeptisk, men det er verdt er forsøk, de starter ofte med Vallergan, det fungerte ikke på meg, men vet det har hjulpet mange andre.

Skrevet

Jeg har mange spk som dere ser... Brukte dere da medisinen hver kveld eller prøvde dere å hoppe over en del kvelder for å se om dere klarte å søvne selv. Hos meg er det som sagt bare innsøvingen. Jeg blir også vekket mange ganger om natta av vesla her men søvner da med en gang. Rart dette...

Skrevet

Jeg prøvde alltid først uten, sto opp og tok pillene hvis jeg ikke sovnet i løpet av en haltimes tid, tok ca en haltime før de virket, bedre slik enn å ligge å tvinne halve natta.

Skulle tro det burde holde med en insovningstablett, vallergan kan fungere, men jeg fikk selv voldsomt trøtthet dagen etter, så Imovane eller Zoplikone som er det samme kan kansje være det rette, du får høre med legen. Men du kan jo forhøre deg spesifikt om innsovningstabletter, alt kan ha bivirkninger, noen kan få en matellisk bismak i munnen av dem, hangover dagen etter, men jeg har ikke merket noe til det selv i hvertfall.

Skrevet

Jeg har den siste mnd tatt melatonin-tilskudd, på resept fra legen, fordi jeg hadde så problemer med å sovne. Hadde ikke veldig lyst til å ta innsovningstabl og dette alternativet fungerer bra for meg. Fikk beskjed om å ta en kapsel en halvtime før jeg la meg, men har funnet ut at for min del funker det nok bedre å ta den en time før jeg legger meg. Merker ingen "bivirkninger" dagen etter heller. Godt fornøyd!

I flg. legen min skulle ekstra tilskudd av melatonin, som finnes i hjernen fra før, hjelpe kroppen til å komme inn i et bedre/naturligere søvnmønster og lengre perioder med dyp søvn om natta.

Lykke til! Jeg vet hvor vondt det er å ligge å vri seg i senga......

Skrevet

Helsekostbutikker har hatt innsovningstabletter. Jeg husker ikke hva de heter. Jeg fikk slike av en tidligere svigermor da jeg slet skikkelig med å sove, hun brukte disse og de fungerte veldig bra for henne. Det er ikke sovemedisin, men skal hjelpe å sovne.

Så det kan være greit å ta en tur og sjekke hva som finnes nå. Vil tro det er bedre å bruke slike enn medisiner.

Jeg har prøvd sovemedisin en gang, men tør ikke prøve igjen. Jeg er så heldig og har motsatt virkning på slike. Jeg sovnet fort, men ble helt hyper etter noen timer. Det samme skjedde med de fra helsekosten, men ble ikke på langt fra så hyper.

Den ene jenta mi får Zyrtec når hun legger seg, dette er pga atopisk eksem så det virker kløestillende men hun blir litt "sløvere", finner roen og sovner mye fortere enn uten. Selv i perioder der hun ikke klør.

Har fått flytende sovemedisin til henne tidligere, men med den så hadde hun samme virkning som meg, ble hyper.

Skrevet

Takk for gode råd. Skal nevne for leggen dette med melatonin-tilskudd-:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...