Gå til innhold

synes dere abortloven burde vært litt strengere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

mener ikke at det bør forbys, men at det ikke var like enkelt på en måte, at etter 2 aborter må man snakke med psykolog, eller at man må søke om det etter 2 aborter?

at foreldre må innformeres om man er under 16 år. at man etter fylte 18 år må betale 1000 kr i egenandel eller noe... for at ikke folk skal ta så lett på det tenker jeg..

veldig vanskelig sak det her, som har flere sider. men jeg er absolutt for selvbestemt abort..bare ikke selvbestemte abortER,i flertall...

heller litt strengere slik at folk tenker seg litt om før de driter i kondomen..

spør fordi jeg har en venninne som nå skal ta sin 5 abort. ække alltid man husker kondom i farten ...sier hun..

jeg har selv tatt abort etter et uhell da jeg var 18. men tok det tungt og har vært lei meg for det mange ganger. ikke noe jeg ser lett på..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan tildels være enig, men jeg synes ikke at man skal betale for abort. For har man ikke råd til en abort så har man iallfall ikke råd til å ha barn og da burde abort være gratis slik som det er i dag

Skrevet

Ja absolutt.

Synes at etter en abort burde man måtte søke om det.

En bekjent av meg er på sin 7.abort nå og driter i alt. Bruker ikke prevansjon og bruker som unnskyldning hver gang at hun har to-tre kandidater og da vil hun ikke.

Burde virkelig ikke være lov..

Man har uhell en gang, etter det skjerper man seg eller beholder barnet.

Man leker ikke med liv på den måten.

jeg er imot abort da, så ser ikke så lyst på det..

Skrevet

Jeg er helt enig, og det bør koste noe. Har man ikke råd til 1000 kr. kan man få det på avbetaling, evt. kan man søke om å slippe om man lever under fattigdomsgrensa.

Skrevet

Jeg synes faktisk at 12 uker er på grensen til for sent i "normale" tilfeller. Føler at man bør greie å bestemme seg før det er gått såpass lenge....

Skrevet

Hadde dere sett et regnskap over hvor mye det koster samfunnet i året å ta abort hadde dere gått rett i gulvet.

Svimlende sum..

Tenk deg 14 000 medisinske inngrep i året..

Skrevet

Det er nok likevel mindre summer enn det AS Norge bruker på å fø på unger med foreldre som ikke har penger

Skrevet

Sant det, men er det så vanskelig å ta ansvar liksom.

Ser jo hver dag flust av jenter som liksom blir gravide på pillen..

Tror ikke på dem alle nei.. velig rart at så mange har diare/oppkast og ikke er opplyst om at da er det ikke sikkert p pillen fungerer.

Og tror jammen ikke p pillen bruker lang tid på å løse seg opp i magen og kaster du opp 1 time etter du har tatt den bør det gå opp et lys for deg.

Det er ansvarsavskrivelse hele veien..

Skrevet

Jeg er helt enig i det og folk burde ta større ansvar, men det burde likevel ikke stå på penger om man får abort eller ikke. For det kan ikke være slik at abort kun skal være for dem som har god råd da det ofte er mennesker med dårlig råd som "trenger" abort.

22:25

Skrevet

enig med hun over her som skrev at hvis man ikke har penger så kan man få det dekket,, da blir det også litt vanskligere for de som er der gjentatte ganger. for de som virkelig har hatt et uhell så er det jo kjipt, men det er nå engang risikoen med å ha sex da.. men hvordan løser man det da med voldtekt?

Skrevet

jeg mener at foreldre i all hovedsak skal informeres dersom jenta er under 18, at man skal på en tvungen samtale med en rådgiver, samt få god og gratis prevensjonsveiledning.

De fleste tar nok ikke abort for moro skyld, men det er ikke såååå mange guimmier som sprekker altså!

Skrevet

Nei jeg synes ikke den skulle vært strenger og nei, jeg synes ikke det skal koste noe. Har selv tatt en abort, og tro du meg, tanken som gikk gjennom hodet mitt når jeg hadde mitt fylleknull, var ikke, "blir jeg gravid, kan jeg altids ta abort".Tanken var: "Jeg blir ikke gravid" Idiotisk uansett, men sånn er det. Jeg kjenner INGEN som bruker som abort som prevensjonsmiddel. De finnes tydligvis, siden dere forteller om dem, men det kan ikke funnes mange. Finnes helt sikkert en statstikk på dette, men fant ingeting inne på ssb. Hvis man har vært gjennom en, så gjør man alt man kan for å ikke oppleve det en gang til, for det er helt forferdelig.

Skrevet

At man får det dekt om den påståtte voldtekten er anmeldt ved å fremvise kopi av anmeldelsen. Om dette kan gi økt sjanse for falske anmeldelser er jo mulig, men jeg tror nok det er større overvekt av de voldtektene som aldri blir anmeldt.

(jeg er veldig for at alle som blir voldtatt anmelder det, uansett!)

Skrevet

nei det er sinnsykt mange som bare ikke tenker på det, eller tror at det skjer jo ikke dem, eller de som bare driter i det.. det er ikke 14000 kondomer i året som sprekker..har 3 venninner som har tatt 2 + aborter hver

Skrevet

Jeg blir litt overgitt når jeg overhører samtaler på gaten om at noen tok abort. Jeg vet når abortene blir utført i denne byen, en bestemt dag, så det er ikke tull det de kommer med. 15-16-17-18-åringer tar ekstremt lett på dette (får jeg inntrykk av). Og den gjengse oppfatning er at den verste konsekvensen ved ubeskyttet sex er graviditet.

Skrevet

Nei .

22:41 .Du har ikke peiling på hva du snakker om !!!

Skrevet

Haha, har jeg ikke? Hva har jeg ikke peiling på? At det er for få voldtatte som anmelder voldtekten? At jeg skulle ønske 100% av de som ble voldtatt anmeldte saken?

Jeg vet at du er pro-abort, og det er helt greit. Men jeg synes også at regelverket skal bli strengere, enkelte lyver glatt på seg en voldtekt til venner, bekjente og leger, er litt verre å lyve om det når det er politiet som er i andre enden og at man kan selv bli straffet for å levere falsk anmeldelse.

Hilsen 22.41 som ikker har peiling på hva hun snakker om, med tre utropstegn faktisk.

Skrevet

Burde måtte søke etter 1 abort!! Helt vanvittig med folk som tar abort etter abort! Jeg ble gravid som 17 åring og hadde aldri i verden tatt abort selv om det ikke var den idelle tiden å få barn på.

Skrevet

mamman til william..er du blitt voldtatt siden du vet om det? huff .. forferdelig..

men jeg også mener man skulle strammet reglene litt

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke.

Jeg foretrekker aborter i hopetall foran barn med foreldre som ikke ønsker dem.

Skrevet

Forøvrig har 22.41 og 23.18 blitt voldtatt (som er samme person), uten å anmelde det. Jeg fødte barnet også, abort var aldri et alternativ.

Skrevet

Og dette foregår mens det stadig skrikes opp om eldrebølgen, og at Europa forgubbes.

Skrevet

Foreldre som ikke ønsker barn blir ikke gravide, enkelt og greit. Enten ved sterilisering eller prevensjon.

Om de får psykologbehandling etter 1. abort, og utskrevet prevensjonsmidler etter denne så kunne heller staten substidiert prevensjonsmidler enn aborter. Prevensjon skulle vært gratis, ikke abortene.

Skrevet

Ja, jeg syns abortloven bør bli strengere!!!!!!!!!!!

Jeg vet om flere, både venninner og kjente, som har tatt abort etter å ha hatt sex med _kjæresten_ sin UTEN prevensjon, eller for den sags skyld et fylleknull uten prev!

- Og alle vet hva ubeskyttet samleie kan føre til!!

Uhell kan såklart skje, p-pilla funker feks bare på 99, 8%

Søstra mi ble gravid på Synfase som hun fulgte helt til punkt & prikke, altså var hun blandt de 0,2 % det kan skje på. Også er det jo de som har spysjuka mens de går på pilla, kondomen sprekker osv.. Altså uhell kan skje, ja, vi er bare mennesker. Ikke maskiner.

Men de som med viten & vilje har ubeskyttet sex og ønsker barn, syns jeg man skal forby abort helt! Nei til abort som prevensjonsmiddel!!!

I tilegg hvis uhellet er ute med prevensjon(!), eller at man har blitt voldtatt, syns jeg at abortgrensa skal settes ned til enten 6 eller 8 uker. 6 fordi hjertet begynner å slå da eller 8 fordi da er embryo-perioden over, og foster-perioden starter trossalt.

Jeg syns også at den kan være en idè å ha noe ordninger som protokoll-fører det slik at ved en _evt_ 2./3. gang skal det psykolog, kortfattet søknader til osv. Selvsagt kort prosess, siden abortgrensa bare er på 8 uker..

Så er det jo de som har uregelmessig mens da og ikke finner det ut før sent, og helsenorge som bruker så innmari lang tid på alle psykolog-timer, søknader etc. Nei, er vel noe å tenke på for å få til å gå opp! Ikke bare enkelt!

Men er absolutt for en strengere abortlov, ja!

Skrevet

Vet du hvor vanskelig det er å gå og anmelde en voldtekt?Både psykisk og fysisk!

Og i tillegg oppleve den tragedien og bli gravid med en voldtektsmann .

Så du syns det er helt på sin plass at de som blir voldtatt skal igjennom en enda vanskligere prosess ?

Har du noen gang blitt voldtatt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...