Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #1 Skrevet 8. desember 2009 Gjør dere noe spesielt? jeg tenker på tiltak i hjemmet, handler dere økologiske eller miljømerkede produkter, kildesorterer dere, gir dere brukte klær til frelsesarmeen osv? Hvorfor velger dere å gjøre som dere gjør? tror dere at èn famile kan utrette noe, gjøre forskjell?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #2 Skrevet 8. desember 2009 Alle klær går til hjelpesendinger, og vi kildesorterer. Vi har nok gjort mest forskjell for mennesker med alle klærne vi har sendt til Romania, Russland o.l.
:-))***~~´´^``~~***((-: Skrevet 8. desember 2009 #3 Skrevet 8. desember 2009 Senker forbruket til et minimum, handler mye brukt og forsøker å kjøre mindre bil og fly. Kildesorterer, og skal begynne å kompostere over jul:D
Himmel og hav Skrevet 8. desember 2009 #4 Skrevet 8. desember 2009 Alle monner drar, tenker jeg, så her hjemme så gjør vi dette: - alle hvitevarer er klasse A eller A+ - vi har sparepærer i de fleste lamper - vi kildesorterer mat, papir, glass, metall, plast, tre, tekstil og farlig avfall - vi skrur av lys vi ikke er i - vi kjøper helst kortreist mat - vi kjører mye kollektivt, går, sykler og flyr sjelden - Vi sender klær og annet brukbart til frelsesarmeen eller på loppis - vi bytter ikke ut mobiler og andre ting før de er ødelagt og ikke kan repareres - vi har en innetemperatur på 21 grader det var det jeg kom på i farta :-)
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #5 Skrevet 8. desember 2009 Jeg bryr meg faktisk ikke særlig om miljøet. Men sorterer glass, metall og plast fordi det er sånne lokale tiltak som faktisk viser igjen. Av samme grunn kaster jeg ikke søppel på gaten. Misliker økologisk, og driter i om ting er miljøvennlig. Synes det er viktigere at arbeiderne blir behandlet riktig, så jeg tenker fairtrade.
Himmel og hav Skrevet 8. desember 2009 #6 Skrevet 8. desember 2009 Jadda...og i tillegg til å skru av de lysa vi ikke ER i så skrur vi også av lysa i de ROMMA vi ikke er i...
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #7 Skrevet 8. desember 2009 Kompost Kildesorterer varmepumpe Sentral lysstyring, samt slukker lyset i rom som ikke blir brukt Nattsenking av elektrisk varme Delvis vedfyr Går mest mulig (men har en jobb som dessverre krever mye bilbruk) Panter alt - alltid Kjøper lite nytt Kaster nesten ikke mat
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #8 Skrevet 8. desember 2009 Min beste venn er klimaforsker og er 100% sikker på at "miljøkatastrofen" er naturlig og ikke menneskeskapt..
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2009 #9 Skrevet 9. desember 2009 Og hva skjer når alle u-land skal ha samme goder som vi har og samme forbruk. tror du verden forblir den samme da?
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2009 #10 Skrevet 9. desember 2009 Gjør egentlig ingenting.. Hiver alt i restavfall, eller, jeg sorterer bort papp og papir! Også tar jeg bussen, men det er fordi jeg ike har bil og lappen.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2009 #11 Skrevet 9. desember 2009 Har ikke bil - reiser kun kollektivt Begrenser flyreisene (koselig med tog) Kildesorterer papp, papir, glass, metall og plast. Begrenser forbruk. Kjøper brukt hvis mulig. Låner og låner vekk barneutstyr som kun er i bruk kortere periode (f.eks. lekegrind, vugge, bagvogn osv) slik at det blir brukt av flere barn. Brukte tøybleier frem til han begynte i bhg. Syr om og gir vekk brukte klær. Har kun sparepærer. Skrur ned varmen i huset om natten og midt på dagen.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2009 #12 Skrevet 9. desember 2009 Det er han ikke alene om. Jeg er ikke forsker, men er gansker tvilende til "klimakrisen"...
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2009 #14 Skrevet 9. desember 2009 Kildesorterer glass, plast, metall og papir. Bruker ikke plastposer. Arver mye klær, og gir de videre.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2009 #15 Skrevet 9. desember 2009 Kjører svært lite bil, reiser alltid kollektivt til jobben. Reiser også minimalt med fly.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2009 #16 Skrevet 9. desember 2009 Han er i ekslusivt selskap da, siden 80 -90% av alle klimaforskerne er enige i at problemet er mye menneskeskapt. Men vi kan jo satse på at han har rett..?
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2009 #17 Skrevet 9. desember 2009 80-90%? Hvor har du dette fra? Kilde?
Neverstill Skrevet 9. desember 2009 #18 Skrevet 9. desember 2009 resirkulerer glass,papp,papir, og hermetikk, også kjøper og selger vi mye brukt. mannen tar bussen til jobb:)
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2009 #19 Skrevet 9. desember 2009 Vi gjør alt vi kan. Dette er viktig for både oss og ungene. Det viktigste vi gjør er at vi forbruker så lite som mulig. Kjøper kun det vi trenger, og bruker det til det er utslitt. Vi sparer jo mye penger på dette også, og er derfor så godt som gjeldsfrie i dag. Det er jo en hyggelig bonus. Du spør om én familie kan utrette noe. Selvfølgelig kan den det. Om du følger med ditt eget søppel, ser du at én familie alene produserer enorme mengder søppel hvert år. Og når man tenker lokalklima så har det jo stor effekt på lufta i byen at bare noen flere kjører el-bil eller tar buss. Det skumleste som finnes er "dråpe i havet"-tankegang. Det gjør oss mennesker små og maktesløse.
Gjest Skrevet 9. desember 2009 #20 Skrevet 9. desember 2009 Jeg tror at mange musepiss i havet gjør en forskjell. Dessuten ønsker jeg å oppdra barna mine til å ta vare på miljøet. Det går an å ta en test på grønn hverdag der du si er hvordan du kommer ut miljømessig. Det vi kom godt ut på var boforhold (at vi bor på relativt få kvadratmeter) og på søppelsortering. Vi kom dårlig ut på bilbruk:( Vi bor trangt og har varmepumpe Vi handler økologisk når mulig Vi er flinke på søppelsortering Vi kan bli bedre på forbruk (handle mindre nytt) Vi burde også spise mindre kjøtt og kjøre mindre bil
_Løvemamma_ Skrevet 9. desember 2009 #21 Skrevet 9. desember 2009 -Høy energiklasse på alle hvitevarer -Vannbåren varme -Kildesorterer -Bruker nesten bare økologiske rengjøringsmiddler (sonett og ecover) og hygieneprodukter (greenpeople, organic surge, burts bees, amazon organics osv). Og ja, både leiligheten og vi blir minst like rene og velduftende som om vi skulle brukt kjemiske altrenativ. Og huden blir myyyyye finere, og vi slipper å puste inn jiff -Tøybleier (riktignok ikke i bruk enda, men de ligger i skuffen å venter på at vår lille pike skal komme ut) -Når vi kjøper større ting, som møbler, babyutsyr ol bruker vi heller litt ekstra penger på å kjøpe god kvalitet, så vi slipper å bytte det ut pga slitasje tidligere enn nødvendig. -Kjøper norsk/lokal frukt og grønnt (når det er å få tak i) -Sparepærer -Handlenett -Syr og reparerer en del klær selv -Kjøper økologisk og fare trade når vi kan Tror ikke vi kan redde verden med de tiltakene vi gjør i hjemmet. Men jeg har en stor tro på at man skal være en del av løsningen, ikke problemet. Og at vi ikke kan forvente at noe vil bli forandret om vi ikke bidrar med det vi kan selv. Om klimaforandringene er menneskeskapt eller ikke vet ikke jeg (selv om jeg har problemer med å se hvordan det kan ha seg om det ikke er en sammenheng), men vi har likevel ett alt for stort forbruk i vår del av verden, og mengdene søppel vi genererer er helt enorme. Det tar 400 år å bryte ned en plastflaske og en glassflaske kan holde ut en milion år. Sneiper tar det 12 år å bryte ned, en plastpose 20 år. Så det sier seg selv at vi produserer søppel myyye raskere enn det brytes ned igjen. Jeg vil ikke at den jorden vi overlater til barna og barnebarna våre skal være en eneste stor søppeldynge. Så her i huset gjør vi det VI kan for å begrense det. Dessuten er det viktig for oss at barna våre lærer å ta vare på naturen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå