Gå til innhold

Dette med å oppgi kilder i en skrivetekst...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har heldagsprøve i norsk i morgen. I den forbindelse er jeg nettopp blitt opplyst om at det er viktig å oppgi kildehenvisninger og at dette er viktig for å ikke stryke.

Jeg aner jo ikke hvilke tekste jeg får og kan derfor ikke oppgi så mange kilder med årstall o.l. (Oppgavene blir nok essay, artikel, analyse osv )Alt jeg kan har jeg jo fra et sted.

Jeg prøver desperat å finne vanlige skoletekster med kildehenvisning i teksten, men uten hell...

Kan noen hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest cunning stunts
Skrevet

Hvis du ikke har lov å ha med hjelpemidler har du heller ikke mulighet til å angi kilder tilfredsstillende.

Skrevet

Då vi har kreativ skriving må vi oppgje kjelder, til dømes skulle vi skrive som vi var ho dama mannen forlater i novella "monster", Då måtte vi oppgje at det var novella "monster" som var kjelda.

Om du ikkje har kjeldehenvisningar så har du ikkje det, skriv du ei analyse av noko så skal det vel litt til å ha kjelder. Har dykk ikkje hatt forberedande tid på dette? Det kan jo også vere at dykk får oppgjett kjeldar på oppgåva.

TIl dømes; skriv ein artikkel om kvifor du trur ungdommar har dårlegere lese og skriveferdigheitar, også får du ein artikkel, forskning eller et eller anna kor dette står, då er jo et kjelda di:)

Skrevet

Dette høres da ytterst rart ut! Man kan da ikke kreve at elever/studenter oppgir kilder på en vanlig skole-eksamen. Hjemme-eksamen og oppgaver er noe annet, da skal man alltid oppgi kilder, men på en skole-eksamen så må en jo skrive mye ut fra hukommelsen og det man har lært, da skal man normalt ikke oppgi kilder siden man heller ikke viser til noen. Tror faktisk ikke de har lov å kreve at du skal oppgi kilder heller så lenge du ikke har med deg den/de bøkene du da kan benytte som kilde®, da det med å oppgi kilder er en liten kunst i seg selv slik at man må ha boken som er kilde med for å kunne oppgi den på en korrekt måte (man skal jo skrive både forfatter(e), tittel, forlag, utgiverår, evt opplagsår osv, man kan jo ikke huske alt dette i hode... Dette ville jeg undersøkt nøyere om jeg var deg

Skrevet

Det er ganske utrolig. Vi har hatt mange skriveoppgaver i hele høst, men siste timen før heldagsprøven blir dette med kilder tatt opp...

Jeg går på voksenopplæring og har aldri vært borti dette med kilder før.

Har kun fått positive tilbakemeldinger på alle skrivetekstene mine. Nå har jeg prestasjonsangst fordi jeg er så forbanna usikker på dette med kilder.

Tusen takk til dere som har svart meg. Det hjelper meg mye. Har jo ikke lyst til å stryke bare fordi jeg kanskje har misforstått kildehenvisningene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...