Agehya Skrevet 8. desember 2009 #1 Skrevet 8. desember 2009 Må innrømme at i dag var grensen min nådd. Jeg gav min 2. klassing valget mellom å få hjelp med leksene, eller å gjøre dem. Ja, jeg vet at det der overhodet ikke var pedagogisk eller lurt, men nok er nok. Hver eneste dag er en kamp med leksene. Ikke fordi barnet ikke kan, men fordi hun ikke har lyst. Hun haler ut tiden i det uendelige, beveger seg i sneglefart, diller med alt mulig, snakker om alt mellom himmel og jord. Og når jeg prøver å rette konsentrasjonen mot leksene, får hun en fullstendig "meltdown". Dramaqueen verdig en Oscar! Så i kveld fikk hun grei beskjed: Ingen tv før leksene er gjort og det inkluderer Jul i svingen. Dersom hun ikke gjør som hun får beskjed om, må hun selv forklare lærer hvorfor leksene ikke er gjort. Denne dillingen og tullet er også et problem på skolen, men hverken jeg eller lærer får henne til å forstå alvoret. Må legge til at hun ikke er den eneste jenta i klassen som har problemer med dette. Føler jeg holder på å klikke snart!! Leksetid i kveld ink. tidenes krangel mellom mor og datter, var 1,5 time. På noe som normalt tar henne 25 min......... Hun er egentlig flink på skolen, men hun har den instillingen at om hun ikke klarer på første forsøk, kan det være det samme med hele greia. Og det er jaggu ikke enkelt å lære henne noe nytt. Jeg får så vondt av henne, for hun er en så fantastisk jente. Alltid smilende og blid, og elsker å hjelpe. Så lenge hun får det til.... Uff, ble langt dette, men måtte bare blåse ut av meg.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 8. desember 2009 #2 Skrevet 8. desember 2009 Virker virkelig som hun har bestemt seg ja.. Lekser er ut!! Har hatt litt av noen kamper her også med de leksene, nå går alt mye bedre. Han er like gammel som din ser jeg.. Og han har mye lekser!! To lekser til hver dag.. Og vi har hatt skriking, grining, overtalelser, trusler, tvang, lokking osv osv.. Til slutt så ble det nei til alt før han hadde gjort leksene. Fikk ikke være med venner, fikk ikke se tv, spile spill, ingenting. Fortalte han at nå hadde han valget mellom å sitte å kikke på leksene hele dagen eller gjøre dem å ha det gøy etterpå. Så gikk jeg fra ham, jeg kan ikke sitte lenger med han når han gjør lekser. Men jeg er rett i nærheten slik at han kan spørre meg, og slik jeg følger med på han. Han har også en tendens til å rable også, litt mer oppmerksomhet når han skriver stygt. Så da visker jeg det vekk og ber han gjøre det om igjen. Gråter han går jeg vekk og kommer tilbake om litt.. Nå går leksene greit. han gjør dem uten å krangle, han vet han må. Så nå kan vi slakke litt på "tøylene" igjen.. Men det aller beste er når vi får gjort leksene med en gang han kommer hjem fra skolen, etter å ha spist ett eple eller så.. Og så må han gjøre leksene mens jeg lager middag. De gangene han/vi venter til kvelden blir det straks mer arbeid både for han og meg.. Tenkte du kunne kanskje love henne en premie hvis hun gjør leksene fint`? Om det er noe hun ønsker seg, la oss si en barbie dukke. Så kunne du kjøpt den gaven, satt den så hun så den og sagt gjør du leksene fint får du den. Så må hun gjøre lekser fint i så og så mange dager for å få den. Slutter hun etterpå tar du gaven tilbake.. Lykke til!!
Agehya Skrevet 8. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. desember 2009 Ja, jeg har lurt på et belønningssystem. Tenkte jeg skulle sette meg ned med henne i morgen og gjøre en avtale sammen med henne. Kanskje er det litt lettere og følge den, når hun har vært med å bestemme. Jeg må bare finne på noe lurt for lillesøster og, ellers går hun i streik. Hun elsker nemlig slike belønningssystem uansett hvorfor vi har dem.
Gjest Skrevet 9. desember 2009 #4 Skrevet 9. desember 2009 Du, kan jeg bare få gi deg ett tips. Har en sønn som har slitt med det samme. Vi ga han eye-q, og faktisk, det forandret seg. Det hjalp virkelig han:) Vi så resultater relativt raskt.
lÅktiHaUDe Skrevet 9. desember 2009 #5 Skrevet 9. desember 2009 Vi hadde også samme problemet, bare det tok opptil 3 timer. Men med oss viste det seg at jenta har dysleksi. Det var en form som var veldig vanskelig å oppdage. Pluss litt andre vansker som konsentrasjon o.l. Gjett om jeg fikk dårlig samvittighet når vi oppdaget dette..
Iris Skrevet 12. desember 2009 #6 Skrevet 12. desember 2009 Vi har det også sånn, har en gutt i 1. klasse som også har mellom en eller to lekser hver dag! Har på ingen måte løst det enda, men ser i hvert fall at det ikke er mulig å få han til å gjøre leksene hvis vi venter til for seint på kvelden, da er han for trøtt. Kan hun gjøre lekser på SFO? Dersom de er flere som gjør lekser sammen på SFO like etter skolen, så kan det fungere supert!. Barna hjelper og motiverer hverandre. Foreldrene må selvsagt se over og kontrollere hva barna har gjort senere. Vi har en avtale om at han skal gjøre lekser på SFO hvis mulig, dessverre fungerer dette svært sjelden. Og hovedårsaken er at vi har så mange "fleksible" deltidsjobbende eller hjemmeværende foreldre i skolekretsen! De bruker SFO bare litt, delvis rett og slett fordi ungene har det gøy der, og ingen av disse barna har lekseavtale. Så dermed flyr de rundt og leker når det er leksetid, og forstyrrer leksearbeidet så mye at det går i vasken. Etterpå er det tid for mat, og kanskje ut en tur eller noen andre planlagte aktiviteter, før det er hentetid. Da har deltidsbarna forlengst dratt hjem, og sikkert både gjort lekser og spist middag. Dette er kanskje et problem bare på små skoler med få ansatte og lite tilgjengelige rom for SFO? Blir litt frustrert....
Agehya Skrevet 12. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 12. desember 2009 Hun kan gjøre lekser på SFO, og påstår hun skal gjøre det også. Men det skjer aldri. Så lenge det er 1 unge der som ikke gjør lekser, kommer hun aldri til å gjøre dem heller. Problemet er nok at lekse og skole er kjedelig, mens leking er gøy. Prøver å gjennomføre lekselesing mens eg lager middag, for da har hun resten av dagen fri. Men samtidig virker det som om hun trenger litt leketid hjemme før hun kommer i gang med noe, og hun er veldig sulten på den tiden. Dagen etter kjempekrangelen, gikk leksene mye bedre. Hun hadde mye mer lekser den dagen, så hun satt i 1 time. Men jobbet mer effektivt selv om jeg måtte snakke til henne på slutten. Tror nok hun kommer til å ha godt av en liten ferie nå, så får vi brette opp armene etter nyttår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå