Gå til innhold

Miljøvennlig juletid - Vil ha dine ideer!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Vi er blitt svært miljøvennlige det siste året merker vi, og dette har påvirket juletiden vår på mange fine måter!

For eksempel pakker vi inn julegaver i avispapir eller kitchy reklame som posten er full av for tiden. Til barn pakker vi inn i Donald/Fantomet-blader. Det har vært suksess på alle bursdager i høst! Bruker vanlig hyssing til bånd og knytter en kongle på.Det ser annerledes ut, men veldig tøft.

Gavene er også "miljøvennlige" så langt vi kommer. Legger vekt på lite plastikk, unngår elektro og metallgjenstander (som krever mye energi i tilvirking).

Hvilke ideer har dere for en litt *mykere* jul??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ååhh, så fin en tråd. Digger den allerede!!

Dere er jo kjempeflinke jo.

Vi pakker inn i gråpapir med minst mulig fænsi tråd rundt. Prøver å gi gaver fra bistandsorganisasjoner så langt det lar seg gjøre (rent vann fra wwf og julepynt fra reddbarna osv). Jeg merker at slekta faktisk ikke er så heltente på disse gavene som vi er. Jeg ønsker geit av alle jeg kjenner, men ingen som vil gi meg det og de bare ler.

Vi bruker mye mindre penger på gaver og har gjort de siste årene og vi ønsker oss lite selv. Har nettopp fått en datter og prøver å få slekta til å forstå at hun ikke trenger ørten julekjoler og flotte leker, hun er da 3 mnd og gir vel pokker i om hun får gaver i år og hvem hun får dem fra..

Ellers er vi opptatt av å være sammen i jula og ikke bruke unødvendig tid og penger på tøyseting. Men vi kunne nok vært mye flinkere i jula. Denne jula er litt spesiell, siden vi skal reise til familien i italia og bruker noen klimakvoter på det..

Håper jeg får noen stjerner i margen alikevel for hele året sett under ett :)

Skrevet

Jeg har alltid pleid å spare på gavepapir, og bruker det om igjen. Synes det ser helt fint ut, jeg. Bruker ofte gavebånd om igjen også, og bruker til og fra-lappene vi får i posten.

Jeg misliker gave-bytting bare for å gi noe, og med venninner har jeg foreslått å møtes til julekake-baking i stedet for gaver. Ingen ble fornærma, og det var veldig hyggelig. Så gir jeg bort litt egenlaget konfekt og julekaker i gaver. Det er få i vår familie som baker selv lengre, og da er det litt stas å gi egenbakte kaker.

Skrevet

Jeg kjøpte farget gråpapir i år, de selger det på Panduro i mange forskjellige farger. Og det kan resirkuleres i forhold til vanlig gavepapir.

Se bloggen min med bilder: www.linnfrasolheim.blogspot.com

Skrevet

Så morsomt å høre hva dere gjør! Jeg ønsker i grunnen å gi like mange gaver som før, men vil at de skal SKAL ha nytteverdi. Til en venninde har jeg kjøpt en flaske eksklusiv økologisk olivenolje (smaker himmelsk!!) og tror det vil treffe. Det er i grunnen blitt mange mat-gaver i år, små oppmerksomheter i grunnen for å styre unna den for klamme gave-følelsen.

Vi prøver å ta nattog når vi skal på møter osv i Oslo og sparer inn litt klimakvoter (elsker jo å reise).

:)

Skrevet

Skal ikke akkurat påberope meg å følge alt dette slavisk selv, altså (men det kommer seg!):

Bruke LED-lys på juletreet og andre ting man måtte trenge lys på vinterstid.

Økologisk kortreist juletre

Ribbe fra lykkelig gris

Opplevelser eller tjenester som gave, eller symbolske gaver som geiter og bestemødre og gudvethva til de mette og ting-trøtte

Pakk inn i det du har: Stoffrester, plakater, tidligere brukt gavepapir - bruk klistrelapper du har fått gratis i posten, eller lag selv. Prøv å unngå teip, bruk bånd eller hyssing hvis du benytter resirkulerbart papir.

Må forresten tipse om en bok: A Greener Christmas av Sheherazade Goldsmith som jeg kjøpte på amazon.co.uk, den er lekker - masse tips og gjør-det-selv-opplegg for den miljøbevisste (dog er det vel ikke helt stuereint å få det fraktet med fly da...MEN)

Skrevet

Talglys er koselig i jula, og kan lages selv av gamle stearinstumper. Finnes sikkert "grønne" veker der ute også, og hjemmelagde lys er jo kjempekos :) Sparer strøm, og gjenbruker samtidig - det er ikke værst :)

Masse matlaging i jula, bruk lokk når du koker, og mye mat kan kokes helt ferdig på ettervarmen, f.eks hvis man bruker leirgryte kan stekeovnen slås av mens maten koker videre inne i varm ovn, med ei enda varmere leirgryte. Og ALT av mat smaker jo godt når det er laget i leirgryte :) Medisterkaker, pølser, kalkunkjøtt osv, nam nam, ble nesten sulten...

Treleker til barn, noe kan man jo lage selv hvis man er litt nevedyktig - f.eks byggeklosser, hus og dyr til landsby (eller tilbehør til togbanen, trær, stasjon, hus osv...) biler og lastebiler. Er jo faktisk riktig så koselig å småsnekre litt sånn, kanskje en oppgave for mann og barn? Samhold og god samvittighet for gavene, julekos :)

Strikke luer, skjerf, votter, sitteunderlag ol til julegaver?

Sy vesker, klær osv å gi bort, øvelse gjør mester ;)

Skrevet

Jeg er såpass lite miljøvennlig at jeg kjøper babymat på glass fremfor å lage selv (siden han brekker seg av mine kokte grønnsaker mens kokte grønnsaker på glass glir fint ned, hehe), men når jeg altså først har kjøpt dem så brukes glassene her hjemme til å oppbevare skruer, spikre og diverse småtteri på verkstedet (lokket skrus i ei hylle og så kan man skru ned glasset når man trenger det som er oppi). Og så falt jeg helt for f&b's tips om å lage telysestaker av dem. I tillegg til at man kan gi bort hjemmelaget konfekt i dem :o)

Skrevet

Lykkelig gris? Hvordan vet dere det?

Jeg/vi har slaktet pinnekjøttet vår selv om det telles? Han så ikke så lykkelig ut akkurat, men.

Henter juletre fra skogen vår.

Pakker inn pakker med papir som kan resirkuleres.

Er flink å kaste "vanlig" julepapir og annet julestæsj i restavfallet etter jul.

Gir gaver med mening og ting som det er bruk for. Ønsker meg også gaver som er til nytte for andre, jeg har det jeg trenger, men sier ikke nei takk til bøker. Jeg har en sony prs så ønsker e-bøker også, men kosen å ha en ekte ny bok mellom hendene den er stor.

Lager egene julemat også, eller.. de i de litt eldre generasjonene gjør det, jeg snylter:)

Skrevet

Vi har sluttet å gi enorme mengder plastikk i julegave. Gir refleksvester, klær, bøker, mat, oljer, god cognac (!) og slikt... Vi kjøper heller ikke i mengder og har redusert forbruket. Vi slukker alle lys når vi legger oss, også adventsstaker og juletre. Julepapiret kan resirkuleres og vi hogger et tre hos en lokal juletredyrker.

Gir like mye som vi bruker på gaver til veldedighet, som for eks til faddergutten vår sin utdannelse:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...