Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #1 Skrevet 8. desember 2009 hei jeg er en stemor som lurte på om jeg kunne få noen råd fra andre foreldre? mannen min har en sønn på 10år som har soveproblemer. han vill ikke sove alene. jeg tror også at dette kan ha noe å gjøre med at han er redd for mørket, men han har har jo nattlys på rommet sitt. vi sover vedsiden av med dørene åpne mot hverandre. men hver natt kommer han inn rund kl 2-3 i en ganske opprømt tilstand og skal enten i senga eller på madras på rommet. vi har prøvd forskjellige motivasjoner for å sove i sin egen seng hele natta, samarbeid med mor som han bor 50%med. men fant ut (etter vi trodde vi hadde lykkes) at han bare lå og gråt i egen seng, eller gikk rastløst rundt i huset midtpå natten. så nå er jeg ganske frustrert på hva jeg skal gjøre. moren har også innrømt at hun ikke gjør noe for å bedre situasjonen hjemme, hun syntest det ikke gjør noe å ha han i sengen hver natt. kanskje fordi hun er singel, og det er jo hennes eneste barn... men jeg syntest han begynner å bli litt for gammel for dette. og jeg syntest det er litt urovekkende at han blir så opprømt også viser han ingen interesse for å ville forandre det... jeg veit ikkje om eg har forklart detta godt nok, men jeg håper jeg får litt respons. for her går jeg å gruer meg og tenker støtt å stadig på hva jeg kan gjøre... takk for alle tips frustrert porsgrunns mor
vimsan Skrevet 8. desember 2009 #2 Skrevet 8. desember 2009 Jeg har ei på 9. Hun har ikke dette problemet, men hun har mareritt innimellom og da kommer hun til meg. Hun er "ånden som går" så jeg merker ikke at hun kravler opp i sengen før jeg våkner dagen etter. Hun har mer problemer med å få sove om kvelden. Hun er i seng til klokken 20.00, men sovener sjelden før 22.00 Det er slitsomt. Har forsøkt alle mulige metoder, men det er ikke noe som funker. Tror det er en såmm alder de er i, men har ingen råd dessverre. Kanskje det hjelper å ha et gless vann eller en bok på nattbordet? Kan hende det hjelper han til å ikke stå opp om han våkner.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #3 Skrevet 8. desember 2009 har prøvd med glass vann, bok og ikke stå opp av sengen, natta bok, sang osv. det er på en måte som om han ikke har lyst til å prøve selv. veit ikke hvorfor. han vil absolutt inn på rommet vårt. skjønner ikke, han er en fantastisk gutt ellers, men blir helt andeledes om natten... jeg har så lyst til at han skal sove hele natta, for han ser også så trøtt ut om dagen... har du prøvd med varm melk til datra di? det skal vist gjøre dem søvnige:) eller et bad før kvelden?
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2009 #4 Skrevet 9. desember 2009 hadde hvert greit med flere råd, for jeg føler meg bare helt fortapt
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2009 #5 Skrevet 9. desember 2009 Datteren min bader eller dusjer hver kveld. Varm melk liker hun ikke. Forsøkte å utsette leggetiden en halv time, men ikke noe nytter... Lurer litt på hva som er årsaken til at han våkner på natten.. Har han sagt noe spesielt? Kanskje det henger igjen fra han var liten hvis han alltid fikk lov å stå opp om han våknet? Har du forsøkt med radio eller liknende? Kanskje det er for stille for han om natten.
vimsan Skrevet 9. desember 2009 #6 Skrevet 9. desember 2009 Hehe.. Der ble det feiltrykk så jeg ble anonym:-)
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #7 Skrevet 10. desember 2009 Hadde samme problemet her med min stedatter. Fant ut at hun ikke kan drikke vann før hun legger seg. 30 min før leggetid stenges krana og hun må gå på do før hun legger seg. Høres kanskje litt strengt ut men det gjorde hele forskjellen. Hun har liten blære og våkner opp i skrik pga mareritt og må på do noe som vekker hele huset. Da er det gjort, hun får ikke sove igjen og nekter å sove i egen seng.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå