Gjest Skrevet 8. desember 2009 #1 Skrevet 8. desember 2009 da fikk jeg påvist diabetes... synes litt synd på meg selv akkurat nå, sånn rett før jul, med pepperkaker og alt som er godt. Men vet jo at det bare er et par mnd igjen før babyen er ute, og jeg kan leve normalt igjen. Det er bare det at jeg i utgangspunktet har syntes at dette svangerskapet har vært litt pyton fra dag en, og nå får jeg dette på toppen- kan jo bli deprimert av mindre. Men man får vel bare se det som et spark i baken til å endre kosthold til et mye sunnere alternativ... skal inn til samtale og oppfølging på sykehuset, og da får jeg vel grundigere info om alt da tenker jeg. bare et lite hjertesukk...
Cupcake! Skrevet 8. desember 2009 #2 Skrevet 8. desember 2009 Kjedelig å høre Kjente du noen symptomer som kunne tyde på det før du fikk diagnosen?
Gjest Skrevet 8. desember 2009 #3 Skrevet 8. desember 2009 kjente ingen symptomer i det hele tatt... Kun påvist sukker i urinen. Kjedelig, i allefall med tanke på at jula nærmer seg.
Tweak Skrevet 8. desember 2009 #4 Skrevet 8. desember 2009 Det føles skikkelig deprimerende å få påvist slikt! Jeg fikk diagnosen for snart to måneder siden og var helt nede... Men nå viser det seg at jeg kan spise omtrent som vanlig, med fornuftig mat da. Og så er det ting jeg liker som jeg kan kose meg med på lørdagskvelden (popcorn for eksempel!). Jeg får utrolig god oppfølging på sykehuset med kontroll hver uke og ul annenhver uke (vekstkontroll). Og diabetessykepleieren (+meg selv) passer på blodsukkeret. Sånn som det ligger an nå, så KAN jeg ta meg en pepperkake i ny og ne, så lenge jeg ikke fråtser i kake og godteri! Og julaften? Da skal jeg KOSE meg! For når jeg er flink nå frem mot jul så kan jeg ta meg én skikkelig kosedag der jeg bare spiser det som jeg har lyst på. Forstår deg godt jeg! Det er IKKE gøy! Men jeg spiser mye sunnere nå og selv om magen og babyen vokser fint så har ikke vekta mi gått opp på to måneder! :-)
Gjest Skrevet 8. desember 2009 #5 Skrevet 8. desember 2009 Ja, føler meg litt bedre nå... JM sa at de ikke er helt rigide på sykehuset, så jeg håper jo at jeg kan få lov til å spise litt innimellom. Men jeg hadde veldig høy prosent på blodsukkeret i dag, så jeg er litt spent på hva de sier. hva var dine verdier på fastende test? Min var etter 2 timer 10,0.
Gjest Skrevet 8. desember 2009 #6 Skrevet 8. desember 2009 Åh, første jeg tenkte når jeg så overskrifta var at det var utrolig dårlig timing... Du har all rett til å synes synd på deg selv nå. Men når du er ferdig med det kan du hvertfall glede deg med at det ble oppdaget før du har kommet helt til slutten og kan ta godt vare på deg og småen med riktig hjelp. Ribbe, kalkun og pinnekjøtt er i hvertfall fortsatt ok. Pepperkaker er oppskrytt.. ;P Lykke til, det går nok fint likevel.
Tweak Skrevet 9. desember 2009 #7 Skrevet 9. desember 2009 Min var på 9.0 etter to timer men jeg har aldri hatt så høyt resultat på noen av hjemmemålingene med vanlig kosthold. Og 9-10 er ikke sånn kjempehøyt det heller :-) Har du fått skaffet deg blodsukkermåler? Jeg fikk resept på det med en gang og litt kjapp veiledning om hva blodsukkeret burde ligge på.
Gjest Skrevet 9. desember 2009 #8 Skrevet 9. desember 2009 Skal ikke inn på sykehuset før tirsdag, men har fått blodsukkerapparat og strimler. Testet i dag, og 2 timer etter måltid var blodsukkeret på 8,3. Er spent på måling etter middag. Men hva pleier det å ligge på før mat hos deg? gleder meg til jeg får mer info på tirsdag...
Tweak Skrevet 9. desember 2009 #9 Skrevet 9. desember 2009 Før måltid bruker jeg å ligge på ca 4.5 og to timer etter måltid ca 6 kanskje 6.5 etter et tungt måltid. Jeg skal holde meg under 7 og hvis jeg begynner å komme opp i 8 så vil jeg få insulin. Hva spiste du i dag som gjorde at du fikk såpass høyt utslag? Jeg er fremdeles usikker på om jeg skal måle to timer etter jeg begynte å spise eller to timer etter jeg var ferdig å spise. Noen ganger blir vi sittende og spise og kose oss i en halvtime mens vi skravler og spiser om hverandre :-)
Gjest Skrevet 9. desember 2009 #10 Skrevet 9. desember 2009 Da spiste jeg to brødskiver med leverpostei og agurk, drakk ett glass med cola zero til. Etter middagen målte jeg 6,2 ( ca 2t etter) prøvde med litt nøtter og rosiner som mellommåltid etter middag, og målte etter 1 1/2t 6,3. Så det virket som om gikk bra. Måler du alltid før måltid også eller bare etter?
TBM28 er lykkelig 4barnsmamma Skrevet 9. desember 2009 #11 Skrevet 9. desember 2009 Kjedelig... Jeg har akkurat det samme... Skal inn til KK Bergen på fredag og lære å ta blodsukker... Men... hender at jeg jukser litt med diabetes kosten når det er bursdag osv... Men foruten om det så drikker jeg mye vann og light saft/brus :-)
lykkelig3barnsmor<3 Skrevet 9. desember 2009 #12 Skrevet 9. desember 2009 Er i denne båten jeg også...og det er kjedli! Men litt kos må vi få i julen,kommer ann på hvor mye,å salt mat er okei, så det er bra. Min lege sier til meg at det er viktigst å måle fastende, og 2 timer etter mat. Men jeg måler før måltid også,greit å følge med på det!
Gjest Skrevet 10. desember 2009 #13 Skrevet 10. desember 2009 Tusen takk for svar:) Jeg fikk låne et apparat og teststrimle fra en i familien, så jeg bare prøver meg frem til jeg skal på sykehuset. Men greit å få en viss oversikt over hva jeg kan spise og ikke... hilsen en som ikke er like frustrert i dag:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå