Gå til innhold

Spise jord...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva man sies å mangle hvis man har en trang til å spise jord? Har ikke hatt noen sære lyster i noen av sv skapene mine, men den siste uka har jeg hatt et skikkelig behov for å spise jord/ lukte på jord. Står å snuser i kjelleren og i blomsterpotta lenge... hehe. Jeg har ikke spist jord altså!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje dette er svaret:

Pica

Noen får lyst på ting vi ikke anser som matvarer. Dette kalles pica eller pika-syndromet og noen mener det skyldes jernmangel, men årsaken er ikke sikker. Dersom du tror du har pica, bør du ta det opp med lege eller jordmor. Hvor mange som får pica vet man ikke.

Kvinner med pica får gjerne lyst å spise jord, leire, vaskemiddel og spiker. Noen får ikke nok av bensin-lukt mens andre får lyst å sniffe skokrem!

Det er viktig å ikke gi etter for disse lystene. Særlig hvis du får lyst på noe som du vet er skadelig for deg og barnet.

Kilder:

•Helsenett

•Schrödingers katt

•PennHealth

•Babyworld

•American Pregnancy Association

•SheKnows

Skrevet

Kan nok tyde på at du mangler jern ja, eller andre mineraler. Det er merkelig hvor mye kroppen 'skjønner' av seg selv, og prøver å rette opp i.

Ei vennine fikk så utrolig lyst på kritt da hun var gravid. Legen hennes sa at det var veldig sært, men at så lenge hun bare tyggde på det, og ikke svelget noe særlig, så var det sikkert greit.

Etterhvert ble det temmelig åpenbart at hun jo hadde ekstrem ma gel på kalsium.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...