Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #1 Skrevet 8. desember 2009 I nov var jeg syk i fem dager.. Altså fre,lördag,mandag,tirsdag og onsdag. Fikk ikke legetime för tirsdag som skulle gi meg sykemeldig. Fastlengen skrev sykemeldig for fre,lör,man også. Når jeg skulle få utbetalt lönn nå i des fikk jeg ikke penger for de sykedagene. Klagde til sjefen og hadde levert sykemeldig med en gang jeg fikk den. Han mener da at fastlegen ikke har lov til og sykemelde meg for fre,lör og mandag?? Men jeg fikk jo ikke time för tirsdagen.. Har jeg rett på penger for de tre siste dagene el tar jeg helt feil her? Takk for svar snille damer:)
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #2 Skrevet 8. desember 2009 Så lenge du har ringt inn fredagen, så har legen LOV å tilbakedatere sykemeldingen til dagen du ringte..selv om timen kommer noen dager etterpå. Ellers hadde jo hele fastlegesystemet falt i vasken, hvis alle måtte få time på dagen, alltid! Nei, dette tror jeg ikke sjefen din har lov til.. Hadde tatt en telefon til legekontoret e.l. jeg og sjekka dette opp. Hørtes ikke helt rett ut nei...
mer enn bare mor Skrevet 8. desember 2009 #3 Skrevet 8. desember 2009 har du ikke rett på egenmelding for de 3 første dagene da?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #4 Skrevet 8. desember 2009 klart legen din kan sykemelde deg når du har vært syk, men ikke hadde tid til å ta deg inn, regner med du ringte å bestilte time før tirsdag? Sjefen din kan ikke "overgå" fastlegen din....
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #5 Skrevet 8. desember 2009 Nå er det lenge siden jeg har vært i jobb, men jeg er ganskes sikker på at legene ikke lenger har lov til tilbakedatere sykmeldingen. Man får bare fra den dagen man er hos legen...
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #6 Skrevet 8. desember 2009 Legen kan tilbakedatere sykemeldinger. Det er jo faktisk de færreste av oss som har mulighet til å dra til legen hvsi en er skikkelig syk, eller det kan være at legen ikke har time ledig. Jeg har alltid fått på etterskudd. Jeg går nå 50% sykemeldt og hvis jeg er borte fra jobb må jeg ha 100% sykemelding og kan ikke bruke egenmelding. Den siste uken har jeg ligget rett ut med forkjølelse og har derfor fått time hos legen i slutten av denne uken, så jeg kan får en sykemelding for dagene jeg har vært borte. Du må holde på ditt, du har rett på sykepenger de dagene du har vært borte!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #7 Skrevet 8. desember 2009 Hi her.. Jeg hadde svineinfluensa og ble sikkelig dårlig på fredagen og måtte dra hjem fra jobb rundt 12 tiden.. Fikk ikke ringt legen på lördag men ringte på mandag og fikk time tirsdag. Så ja jeg sa fra med en gang.. Håper han gir meg pengene mine.
EinFrosk Skrevet 8. desember 2009 #8 Skrevet 8. desember 2009 Leger kan ikke tilbakedatere om du tar kontakt for første gang etter å ha vært borte fra jobb flere dager... Om du der i mot tar kontakt første dag du må være borte gjør han så klart det med rett, det er jo ikke pasientens økonomiske ansvar at legen ikke har kapasitet.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #9 Skrevet 8. desember 2009 Jeg er borte på jobb 50% i 16 dager nå, En "prøveperiode", har ikke fått sykemelding, men skal tilbake til legen om en uke... og da blir disse dagene omgjort til sykemelding... så høres rart ut at ikke det skal gå.. men hvis legen har skrevet sykemld. så har han jo lov til det.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #10 Skrevet 8. desember 2009 HI har da ikke vært borte fra jobb i flere dager før hun fikk legetime! Hvis hun ble syk på fredagen, kontaktet legen på mandag og de sa hun skulle komme inn på tirsdagen, kan det vel vel neppe ha vært raskere gjort?! Og så lenge legen har tilbakedatert sykemeldingen, så kan ikke arbeidsgiver overprøve dette uansett. Da får han heller kontakte legen og ta det med vedkommende, men han kan kan ikke nekte utbetaling til HI. Dere som som påstår at HI ikke har krav på sykepengene, ser dere ikke de rare konsekvensene av deres egne utsagn? Hvis arbeidsgiver kan overprøve legens sykemelding i dette tilfellet, så kan vel arbeidsgiver goså overprøve andre sykemeldinger? Altså, hvis HI f.eks. ble sykemeldt 50 i 2 uker, så kunne altså arbeidsgiver ha nektet å utbetale full lønn fordi han ikke var enig i det legen hadde foreskrevet? Da kan man jo ende opp med mange rare arbeidsrettsaker...
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #11 Skrevet 8. desember 2009 Jo, så lenge du kontaktet legekontoret før helga? så kan legen tilbakedatere sykemeld. Men det nytter ikke å ringe å si at i forrige uke var jeg syk. Men må kontakte, og om de ikke har time, er ikke det ditt problem. Jeg vet det er lov, jeg jobber på legekontor..
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #12 Skrevet 8. desember 2009 Jeg fikk tilbakedatert sykemeldingen min veldig ofte da jeg gikk sykemeldt gjennom hele svangerskapet. Tror det lengste var 3 uker tilbake i tid. Dette var i år.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #13 Skrevet 8. desember 2009 Her er det jo egentlig ikke snakk om om legen har lov eller ikke lov til å tilbakedatere en sykemelding. Dette er alt blitt gjort. Problemet her er at arbeidsgiver ikke vil utbetale lønn for dagene hun har vært borte. Dette kan ikke arbeidsgiver gjøre så lenge det foreligger en godkjent sykemelding.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #14 Skrevet 8. desember 2009 Tusen takk damer, dere svarte alt jeg lurte på
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #15 Skrevet 8. desember 2009 Har vært på kurs om sykelønn, der sa de at så lenge du har kontaktet legen, så kan legen skrive tilbake til den dagen du tok kontakt. Så du har rett til sykepenger fra din jobb.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #16 Skrevet 8. desember 2009 hadde du jobbe dager de dagene du ikke fikk lønn? (satt opp på vakt? lørdag og søndag også?)
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #17 Skrevet 8. desember 2009 Lördag ja men ikke söndag.. Har ikke åpent da:)
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #18 Skrevet 8. desember 2009 Nå er jo ikke dette helt svar på spørsmålet ditt, men hvis du hadde svineinfluensa så har du krav på utvidet egenmelding inntil 8 dager, sjekk link: http://www.nho.no/forsiden/utvidet-egenmelding-ved-svineinfluensa-article21309-9.html Ellers så kan legen tilbakedatere til den dagen du tok kontakt med legekontoret, mener også at det er et punkt på sykemeldingen hvor han skriver dato for kontakt? Uansett så kan ikke arb.giver overprøve en sykemelding fra lege, dette skal du ikke gi deg på!
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2009 #19 Skrevet 9. desember 2009 Hm, en del legekontor har telefontid, feks fra 0900-1300. En del leger har stengt enkelte dager. Så om man blir syk tirsdag kl 1304, og legekontoret har stengt onsdag, kommer man ikke i kontakt med legen før på torsdag. Går det ikke an å tilbakedatere en sykmelding, vil en jo gå glipp av en del penger, selv om det bare er snakk om en dag og noen timer. Om det ikke er nattarbeid da. Da er det jo 2 hele netter. Sunn fornuft sier meg at det må være lov å tilbakedatere sykmeldinger. Tror ikke det alltid er lett å tenke på å ringe legen om man feks står med hue i doskåla og spyr som en gris...
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2009 #20 Skrevet 9. desember 2009 etter de nye reglene har leger IKKE lov til å tilbakedatere sykemeldinger! så i teorien skulle du da levert egenmelding for fredag,lørdag og søndag. og fått sykemelding da fra tirsdagen av... så han har nok dessverre rett. har du jobbet der mer enn to mnd har du rett på å bruke egenmelding. om ikke går disse dagene dessverre tapt.. det du evt skulle ha gjort var å reist på legevakta på lørdagen!! de kunne gitt deg sykemelding...
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2009 #21 Skrevet 9. desember 2009 Hvisman ikke får kontakt med fastlegen og trenger en sykmelding må man kontakte legevakten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå