Gå til innhold

Lærere og taushetsplikt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lærere har taushetsplikt ikke sant? Hvor vidt har de lov å diskutere elvers problemer med andre i klassen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er nødvendig for at de andre elevene skal forstå hvorfor en elev er lei seg, mye syk, føler seg utenfor, er hyperaktiv osv. så kan man til en viss grad informere de andre elevene på en grei og skånsom måte for å lette hverdagen til den eleven som er "utsatt" og for å øke forståelse hos de andre elevene i klassen.

Men det beste er jo at foreldrene/foresatte informerer klassen om dette selv

Skrevet

Det er i en klasse med mennesker over 20år...

Skrevet

Man har ikke lov med mindre foreldrene (for unge elever) eller eleven selv godkjenner det.

Skrevet

Problemet er som følger: Læreren min har flere ganger diskutert mine problemer med de andre i klassen. Ting som jeg har sendt h*n melding om hvis jeg har vert syk i svangerskapet f.eks.

Jeg har slitt litt med å henge med pga ting som har oppstått, fikk blandt annet sterke bivirkninger av svine-vaksinen, vert innlagt i uke 30 pga litt av vannet var gått, og siste gang hadde jeg kraftig diare og oppkast. Dermed har jeg noen oppgaver som ikke er ferdige som snart skal inn, dette tok h*n opp idag forran hele klassen! Og da fikk jeg blandt annet høre om det i det hele tatt var vits at jeg tok eksamen vis jeg ikke fikk inn de oppgavene. Følte meg så en tulling der jeg satt.. Jeg prøver å henge med så godt jeg bare kan.

Kan h*n gjøre slik?

HI

Skrevet

Nei, det skal han ikke. Lattliggjøre dine problemmer for å hevde seg selv..

Du kan ta til motmele ved å lufte din side av saken i klassen. Lag et lite fordrag på mobbing på en arbeidsplass og litt om empati..

Ta gjerne også med at folk som mobber gjerne sliter med lav selvtilitt og vil heve seg over andre ved å tråkke på en part..

Skrevet

Nei, dette har h*n ikke lov til. Jeg ville skrevet en skriftlig klage og viderformidlet konkret hva som er sagt (vist til dine medelever og hva de har hørt). Denne læreren har helt tydelig ikke noen yrkesetikk...

Skrevet

Du burde ta det opp med vedkommende, enten etter timen eller på mail. Si at det du forteller om din sykdomshistorie ikke er ment for andre enn h*n, og at du oppfatter det negativt når h*n tar det opp i plenum.

Det er ikke sikkert at vedkommende forstår at det er et problem for deg hvis du ikke gir beskjed. Folk er så forskjellige, og mange ville ikke hatt noe i mot å diskutere dette offentlig.

Hvis vedkommende ikke slutter etter at du har tatt det opp, kan du gå videre med saken.

Skrevet

Jeg har alt sendt mail til læreren om at jeg ikke synest noe om at ting blir diskutert i klassen og at ting er privat. Dette ble gjort for noen uker siden.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...