Lille&LilleiMagen- har født <3 Skrevet 8. desember 2009 #1 Skrevet 8. desember 2009 Jeg er i uke 36. Oppdaget sånn plutselig at jeg hadde fått mye vann i kroppen! + åtte kilo på tre uker (siden sist kontroll). Hadde tilfeldigvis kontroll til jm, urinen var fin (dvs uten proteiner), men blodtrykket var ikke bra.. Hvor høyt blodtrykk skal man ha for at det er "høyt"? Fikk kun beskjed om å dra til fastlegen om to dager, da hun kunne følge meg opp medisinsk riktig.
ellesant Skrevet 8. desember 2009 #2 Skrevet 8. desember 2009 BT over 140/90 er mild svangerskapsforgiftning dersom det er i kombinasjon med protein, ødemer i beina, smerter i hodet, svimmelhet etc... http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/preeklampsi.php
Lille&LilleiMagen- har født <3 Skrevet 8. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 8. desember 2009 hehe mitt blodtrykk var 136/90. Men denne gangen har jeg ikke proteiner, ikke smerter i hodet, ikke svimmel. Men føler meg uvel til tider. (Hadde mild svangerskapsforgiftning mot slutten av sist svangerskap). Og siden i går har jeg fått noen forferdelige smerter i midten av magen (ved navlen og over), sånn brennende følelse. Men så skal det også presiseres at jeg hoster! Så det kan være muskulært. Kjenner jeg er hormonell og lett"gråtelig"... Vil så innmari IKKE føde før tiden. Sist ble jeg satt i gang 38+1.
Lille&LilleiMagen- har født <3 Skrevet 8. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. desember 2009 136/90, men jm målte tre ganger, dette var det "beste".
ellesant Skrevet 8. desember 2009 #6 Skrevet 8. desember 2009 Det er ikke sikkert du blir satt i gang denne gangen. Men du kan godt nevne det med smertene i magen, for det kan være noe der... Jeg har hostet i to mnd nå, men har ikke vondt i magen av den grunn.. Ikke for å skremme deg, du har jo vært gjennom dette en gang før. Jeg har også det, svangerskap nr to var slik, men jeg kom i gang på egen hånd en liten uke før termin. Har hatt et svangerskap uten forgiftning i mellomtiden, og nå enda et som ser bra ut foreløpig i allefall. Kan jo komme på slutten da, er 35 uker nå tror jeg...
Mjølkekua Skrevet 8. desember 2009 #7 Skrevet 8. desember 2009 Jeg hadde 140/90 og ble sykemeldt på dagen av legen min. Dette var når jeg var 36 uker, altså en uke før svangerpermisjonen min startet. Jeg hadde noen proteiner i urinen + mildt ødem (1-2), men ekstra oppfølging viste at jeg ikke hadde svangerskapsforgiftning. Synes du skal ringe fastlegen og fortelle situasjonen, da vil de kunne ta en blodprøve av deg for å avkrefte eventuelt svangerskapsforgiftning. Jeg synes du skal få time på dagen - ikke fordi det er noe galt - men fordi det ikke hjelper vente i to dager. Jeg fikk beskjed om å legge meg på sofaen den neste uken, kun gå korte turer. Slutte all trening (jeg var hyperaktiv og trente spinning 3 x i uken). Spise godt og sunt. Forberede meg på hva som skulle skje. Var på ekstrakontroll 1-2 ganger ukentlig med urinprøve og blodtrykksmålinger. Heldigvis sank blodtrykket mitt til 135/85 i løpet av den neste uken. Lykke til :-)
rampete robin Skrevet 8. desember 2009 #8 Skrevet 8. desember 2009 Jeg har ligget på det blodtrykket mot slutten av de to andre svangerskapene, men jobbet 100% til uke 37. Fikk vel det blodtrykket rundt uke 30 sist gang, men var ellers i veldig fin form. Ble ikke nevnt noe rundt sykemelding eller forgiftning. Nå er jeg 30 uker og hadde 100/60. Er sinnsykt sliten og trøtt for tiden, så mulig det har en sammenheng, Vurderer snart delvis sykemelding for å få litt søvn... Sover svært lite og usammenhengende grunnet leggkramper.
Lille&LilleiMagen- har født <3 Skrevet 8. desember 2009 Forfatter #9 Skrevet 8. desember 2009 Hei Jeg dro til lege i dag, hadde fortsatt høyt blodtrykk i følge henne ( ca 140/90 i dag også). Men i dag hadde jeg visstnok +1 på proteiner, noe jeg ikke har hatt tidligere i dette svangerskapet. Legen ble litt bekymret og henviste meg videre til sykehuset. MEN der ble jeg møtt av verdens mest "forståelige" jordmor. Hun skjønte ikke hvorfor jeg hadde blitt videresendt dit. Blodtrykket mitt var helt normalt og alle gravide skulle visstnok ha vann i kroppen. Men å gå opp 8-10 kg på 20 dager trengte jeg ikke å bry meg om, fordi alle gravide skal ha vektøkning i svangerskapet. Skal sies at jeg på de resterende 7,5 mnd som hadde gått- hadde jeg en fin vektøkning på 12 kg.. Men nå... 0ver 20! (Hvorav de 8-10 siste kg har kommet på 20 dager). Jeg hadde +1 på protein i urinen, men ikke da de tok ny urinprøve på sykehuset, så hun mente at det måtte være en feil hos fastlegen min. Jeg ble sendt hjem... Så... Hva gjør jeg egentlig nå? Jeg har tre forskjellige å forholde meg til: Jordmor.. Lege... Som forsåvidt er enige og synes med tanke på tidligere svangerskapsforgiftning i siste svangerskap, at dette burde oppfølges. Også jordmora på sykehuset... Som mener at dette var noe tull fra lege og jordmors side.. Synes det er vanskelig å forholde seg til de man tror man skal stole på, når de ikke klarer å gi meg samme informasjon.
Stolt tvillingmor Skrevet 8. desember 2009 #10 Skrevet 8. desember 2009 Du skal i allefall ikke høre på jordmoren på sykehuset!! Jeg må si at jeg er meget overrasket over at du ikke fikk snakke med en lege da du var der! Jeg har to svangerskap bak meg, og har hatt svangerskapsforgiftning begge ganger. Det siste svangerskapet ble etterhvert skikkelig dramatisk. Jeg hadde moderat høyt blodtrykk - 140/90, og ble lagt inn på observasjonsposten på Rikshospitalet i uke 32. En av grunnene til det, var at jeg hadde hatt svangerskapsforgiftning i forrige svangerskap. Jeg hadde kun 1+ på proteiner, og "vanlig" mengde ødem. Med andre ord; ting så relativt greit ut. For å gjøre en veldig lang historie kort: Jeg utviklet plutselig (i løpet av bare etpar timer) alvorlig svangerskapsforgiftning - med kramper og det hele - og ble forløst i en fei i uke 34. Heldigvis var jeg innlagt på sykehus - om jeg hadde vært hjemme, er det ikke godt å si hva som hadde skjedd med meg... Jeg fikk uansett beskjed om at det hadde vært minutter om å gjøre - hadde de forløst meg senere, kunne jeg rett og slett ha dødd... Jordmødre har ingen medisinsk kompetanse, og skal IKKE vurdere tiltak vedr. svangerskapsforgiftning. Om jeg hadde vært deg, hadde jeg kontaktet fastlegen med en gang og fortalt om opplevelsen på sykehuset. Du gjør rett i å ta dette på alvor - uten at jeg mener å skremme deg... Lykke til!!
MissAntrop Skrevet 8. desember 2009 #11 Skrevet 8. desember 2009 Jeg har hatt bt rundt 140/90 siden uke 24 (er nå i uke 32). Har variert fra 160/95 til 135/75 og har også hatt fra spor til 1+ på protein. Da bt var på det høyeste og jeg hadde 1+ på protein tok jordmor kontakt med føden. De ville ikke ha meg inn da de mente både protein og bt var for lavt. Undertrykket skulle visstnok være over 100 for at de vurderte å ta meg inn. Legen mener at 140/90 er et lett forhøya bt, ikke noe dramatikk i det. Jeg er likevel 100% sykemeldt og går til ukentlig sjekk, men ingen fare så langt har jeg fått høre. Nå skal det også sies at jeg venter mitt andre barn og hadde ikke svangerskapsforgiftning i første svangerskap og dermed mindre sjanse for å få det nå.
Fødeklar med stor F Skrevet 9. desember 2009 #12 Skrevet 9. desember 2009 Synes ikke du skal høre på jordmoren på sykehuset!!! Ikke for å skremme deg. Jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning i første svangerskap og dette er ikke noeå spøke med. Jeg hadde ikke høyt blodtrykk, men mye ødem, la på meg mye ganske fort, og litt brennende følelse øverst i magen, pluss hodepine og prikker for øynene. og 1+ på proteiner. Man trenger ikke ha alle disse symtomene. Min form for svangerskapsforgiftning kalte de a-typisk for de hadde ikke opplevd at noen ikke fikk høyt blodtrykk (men det kom etter fødselen isteden) HVis du i tillegg har en urofølelse i kroppen, og føler at noe er galt, skal du ikke høre på jordmoren på sykehuset, men ring føden eller legen igjen og forklar situasjonen. Har også hørt om de som har både høyt bt, ødem + proteiner som ikke har utviklet svangerskapsforgiftning, så behøver ikke være det hos deg, men det skal følges opp. Og selv om du ikke hadde proteiner når de tok ny urinprøve på sykehuset, må de sende den til dyrking, da finner de ut mer. Ønsker deg masse lykke til:)
Lille&LilleiMagen- har født <3 Skrevet 9. desember 2009 Forfatter #13 Skrevet 9. desember 2009 Hei. Tusen takk for så mange svar. Jeg ble litt irritert på denne jordmora på sykehuset. Svangerskaps poliklinikken var det jeg var. Hun tok tak i leggen min og forklarte meg veien til en butikk som solgte sykepleier artikler, fordi der kunne jeg kjøpe meg et par støttestrømper for å ikke få så mye vann i fotene (?!). Synes dette var merkelig av en jordmor å si, da jeg kommer til sykehuset for oppfølging, ikke "shoppe-råd" Men men... heldigvis er vi alle forskjellige. Men jeg er kanskje litt hormonell akkurat nå, men følte iallefall ikke at jeg ble tatt seriøst. Fikk jo beskjed om at legen min hadde nok misforstått tegnene på svangerskapsforgiftning, fordi dette var absolutt ikke noen tegn på dette. Alle gravide skal visstnok ha vann i kroppen! Men det jeg reagerer på er at i sist svangerskap utviklet jeg svangerskapsforgiftning på samme måte som nå (eller.. iallefall samme tegnene). Forskjellen er at sist hadde jeg hodepine, det har jeg ikke nå. Men nå har jeg har fått en brennende smertefølelse i magen. Men smerten er ikke der hele tiden, den kommer og går, og føles ut som huden "brenner" litt, rundt navlen og opp mot kanten av livmora. Men denne smerten kunne denne jordmora konstantere at var fordi jeg hostet så fælt. Jeg har hostet i over tre uker, men har ikke hatt denne smerten før i de siste dagene. Blodtrykket har stiget. Vekten er faktisk i dag 11, 2 kg MER enn for 3 uker siden. Og legen kunne påvise 1+ på proteiner i går. Men men... Skal til legen og be om å få gå til henne hyppigere, med mindre hun blir fly forbannet på sykehuset fordi de ikke tar HENNE seriøst med tanke på henvisning.. Orker jo ikke å dra frem og tilbake til en plass som ikke er enig med fastlegen. Tusen takk for svar! Beklager at jeg skriver litt rotete, har vært en lang eksamensdag.. Klem fra meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå