Gå til innhold

Dere som har måttet lære barnet å sovne i egen seng...

Anbefalte innlegg

Skrevet

....hvordan har dere gjort det? Vi har stort sett bysset eller ammet lille i søvn siden fødselen. Har egentlig fungert greit, men nå når hun er 8 mnd er hun temmelig tung å bysse og ammingen er det jo som kjent bare mor som kan gjøre. Har fått noen råd fra hs og lege om hvordan få dette til, fungerer egentlig ok, men hun våkner mer enn noen gang på natten etter dette. Ikke noe skrikekur, men sitter inne hos henne til hun sovner selv.

Jeg lurer på om noe av grunnen kan være at vi har samme rutine når hun skal sove på dagen? Bortsett fra bad ol. Har en tanke om at vi kanskje bør fortsette med byssing på dagtid for å markere skille mellom dag- og nattesøvn. Hun sover i sengen sin om dagen også. Hun våkner nemlig etter 1,5 timer på kvelden og vil da opp. Bruker lang tid på å finne roen igjen. Og sånn fortsetter det natten igjennom, max 4 timer sammenhengende søvn. Det virker nesten som hun har blitt litt døgnforvirret. Får jo selvfølgelig ikke tak i hs og hun sa jo ingenting om dette.

Lurer også på hvor lang tid det tok før de små evt tar hintet? Har holdt på i en uke nå og synes ikke det går noe kortere tid med leggingen, heller lenger:-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan dere gjør det når hun skal legges for kvelden, men kunne det vært et alternativ å kjøpe slike klosser som man setter under beina på senga (dersom dere har sprinkelsen). Det er slike med fjærer i, slik at senga kan vugge. Jeg har litt tro på å gi et godt forhold til senga, og om hun er vant til å bysses i søvn, så kan det jo hende at hun vil like ruggingen? Det fungerte fint her i alle fall. Nå var han riktignok en del mindre, men var umulig å få til å sovne selv før han var rundt 4 mnd. Før det var det byssing og vugging av vogga. Og pupp, selvfølgelig. Han likte vogga godt etterhvert, og da kunne jeg slutte å vugge den. Overgangen til sprinkelsenga ble derfor helt uproblematisk. Det hjalp også veldig at han tok smokk da han var 2,5 mnd gammel. Alikevel sovnet han aldri av seg selv på kvelden da.

Han er 8 mnd nå.

Hva med å legge henne i vogna på dagen? Den kan jo rugges. Om dere har mulighet for å la henne ligge ute, så kan jo også det markere et veldig klart skille mellom dagsøvn og nattesøvn. Får hun noe mat på natten?

Skrevet

Sånne klosser var egentlig litt lurt, må se om jeg finner det. Ligge i vogn på dagen er uaktuelt, driver stadig å prøver for det hadde jo vært det beste - men hun våkner konsekvent med en gang vogna stopper:-( Nytter ikke å rugge en gang.

Tar dessverre hverken smokk eller flaske, skulle virkelig ønske hun ville det- innbiller meg at oppvåkningene hadde vært enklere da. Har kuttet ned på nattammingen og gir henne bare pupp etter kl 3. Det går forsåvidt greit, hun lager ikke noe styr over det. Så pappaen må trå til han også nå, nytter ikke for meg å fly oppe 10-15 ganger pr natt. Tanken er at når hun lærer å finne roen selv i egen seng så skal hun liksom våkne færre ganger pr natt...hmmmmm.....stiller meg litt tvilende til akkurat det nå om dagen kjenner jeg. Er på nippet til å gi opp hele greia snart og bare amme henne i søvn til hun blir 3 år;-) bedre å stå opp 3 ganger om natten enn 10!

Skrevet

Jeg også satte et tidspunkt for ammingen. Var kl 0400 for meg da, men nå er han nattavvent. Kunne det være noe å prøve? Minsker jo forventningen til oppvåkningen, men jeg skjønner jo at det ikke akkurat er fristende når dere er oppe ørten ganger alikevel :-S

Selv om vi har hatt det rimelig greit med legging og nattesøvn, så har han etter nattavvenning ikke sovet gjennom mer en noen få ganger. I natt våknet han f.eks. kl 0320, og sovnet først 0400. Mener å huske at han var våken en gang før det også, men da puttet jeg bare smokk i så fall. Er jo helt i ørska! Våknet igjen 0530, fikk ham til å sove igjen, og våknet 0700! Han ligger nå på eget rom (siden han holdt oss begge våkne med et helvetes leven flere ganger for natta da han var syk her, og påfølgende dager), og jeg har redd opp en seng ved siden av så jeg kan legge meg ned og slumre mellom "slagene" om det er ille.

Det hjelper også å ikke ha babycall på, men bare dørene på gløtt. Da våkner jeg ikke av de minste grynt. Han skriker nemlig av og til i søvne. Lar ham også alltid ligge en liten stund før jeg går inn, i tilfelle han sovner selv.

I senga har han, foruten ørten smokker, 3 kosedyr, og koseteppe ;-) Eeeeeelsker koseteppet sitt. Det er faktisk en rimelig god erstatning for smokk. Har kjøpt de på Princess. Supermyke fleecpledd! Liker å ligge med ansiktet inni de :-)

Ingen veldig gode råd, som du skjønner, men du har min fulle sympati! Kan ikke tenke meg hvor sliten du må være! Blir helt ødelagt etter en natt med bare 3 oppvåkninger, jeg!

Skrevet

Vi gjør det samme om dagen, som om natten. Han sover i senga på dagtid også. Vi brukte denne metoden. http://www.midtimellom.no/tjenester.html

Trykk på linken: Om å legge et barn. Vi gjør dette på dagtid, om kvelden og hvis han våkner om natten. :) Det tok et par uker, men så begynte han å sove 10 timer i strekk.

Skrevet

Hvor gamle har barna deres vært når dere har prøvd dette? Snuppa her er tre måneder, og vi sliter veldig med søvn, både på dagen og kvelden...hun sover kun sammen med meg...sover nesten ikke på dagtid i det hele tatt...

Skrevet

Hei :)

Vil bare si at disse klossene under senga ikke skal brukes mer når barnet klarer reise seg i senga, noe vår gjorde som 8mnd. Da måtte klossene av gitt :) Når det gjelder legging kunne det være en ide å la henne sovne i vogna uten rugging på dagen? Da slipper du at hun våkner når vogna stopper. Jenta vår sovner nå ute i vogna uten at vi triller/rugger. I starten måtte vi stå ved vogna, men nå er det bare å legge henne ut så sovner hun selv. Bare hun har noe å pusle litt med før hun sovner, bamsen og dokka er en slager :)

På kvelden gjør vi som dere, legger henne for å sitte på en stol ved senga til hun sovner. Ingen oppmerksomhet, ingen prat, vi bare er der liksom. Hun bruker nå alt fra 10-30 min på å sovne. Målet er at vi skal kunne gå ut av rommet, men der er vi ikke enda altså... Hun skjønte tegninga etter et par uker, at hun ikke ble tatt opp igjen uansett hvor mange ganger hun våkna, reiste seg opp i senga, ropte på mamma eller kasta ut smokken. Så nå sover hun godt i egen seng :) Er vel bare noe med å ikke gi seg, samme hvor tøfft det er. Og for den del tester vesla fortsatt ut grenser en gang i blandt. To dager siden var jeg inne hos henne i nesten to timer. ååååh, helt på gråten jeg. I går la hun seg på 5 minutter :) Må vel bare regne med noen dårlige dager også. Hun får dog ikke skrike alene i senga, vi tar henne opp hvis hun gråter, trøster eller bysser litt og legger henne ned. Ofte så hjelper det når hun er helt propell i senga bare å holde henne litt, til øyelokkene blir tunge, for så legge henne ned og stryke henne litt over håret. Da roer hun seg gjerne fint og blir liggende. Du kan kanskje prøve det? Er kanskje noe med det at de blir litt låst i en negativ steam, og samme hvor trøtte de er ikke klarer å finne roen. Da kan det være greit å få litt kos og trøst, litt hjelp til å roe ned, for så å bli lagt på nytt. Det fungerer iallefall kjempefint her i huset :)

Masse lykke til med søvnen, det blir nok en løsning til slutt :)

Skrevet

Hun er nå snart 11 mnd forresten :)

Skrevet

Jeg ser at jeg kanskje er noe utålmodig......tenkte liksom at dette var gjort på en 4-5 dager jeg. Får vel holde ut en del lenger da. Skjønner jo at jeg gjør henne en kjempe bjørnetjeneste ved å amme henne i søvn, er jo uholdbart i lengden.

Hun blir bare så utrolig sint og dette har nå forplantet seg til dagtid også, tåler absolutt ingenting lenger. Min lunte blir også kortere og kortere for hver dag som går, men jeg SKAL klare dette før jobbstart i januar.Takk for gode råd, den midtimellom-metoden er vel sånn ca det vi har gjort. Får ikke opp linken, men fikk med en folder fra hs om dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...