Gå til innhold

9-åring med vondt i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 9 år som i perioder klager over vondt i magen. Han virker frisk og rask ellers, og jeg har forsøkt å finne ut om det er noe som plager ham. Det er ingenting, sier han hele tiden. Har snakket med læreren og foreldrene til bestekompisene, og jeg kan ikke se at det er noe annet enn småkonflikter innimellom, sånne normale ting som er glemt etter kort tid.

Av og til forsøker han å få bli hjemme fra skolen pga vondt i magen. Et par ganger har vi gitt etter, men slik kan det jo ikke fortsette.

Burde jeg ta ham til legen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor i magen er det vondt? Når er det vondt? Har det sammenheng med toalettvaner - mønster?

Hvordan er avføring?

Er han tørr om natten, og ingen skvetting i trusen på dagtid?

Nå tenker jeg litt ut fra egen erfaring her, så det er ikke sikkert dette er helt rett.

Skrevet

Toalettvanene er som normalt. Han hadde veldig lenge et problem med dagvæting (utredet opp og ned i mente, ingenting galt), men det ser endelig ut til å ha gitt seg nå. (Bank i bordet)

Skrevet

OK.

Hadde/har han det slik at han plutselig må veldig på do, og da må han løpe med en gang, ellers kan det gå galt? Er strålen jevn? hehe... ikke sikkert du vet dette, da:) Jeg smuglytter etter sånt, jeg;)

Jeg har et barn på samme alder med mulig Urge-inkontinens, og der har det vært en del smerter rett over symfysen, der blæra er. Jeg forklarer det med at det høres ut som krampesmerter i blæra. Det hjelper litt når jeg masserer litt hardt over blæra. Av og til har vi måttet bruke smertestillende, rett og slett. Men her er det oftest på ettermiddag/kveld det kommer. Av og til på morgen og dag, men ikke like ofte. Og det er ikke hele tiden. Ungen syns alle bukser strammer vondt når det kommer.

Skrevet

Det er nok det min sønn har lidd av, etter hva jeg har kunnet lese meg fram til. Men han har aldri hatt vondt i magen før, og siden i vår en gang ser det ut til at tisse-problemet stort sett har løst seg.

Jeg blir så usikker... Har lest litt rundt på nettet, lommelegen og sånt, og der står det at man skal se det an i noen måneder. Men når guten mener han har så vondt at han ikke vil på skolen så kan jeg jo ikke bare avfeie ham?

Uff, de skulle kommet med bruksanvisning disse små...

Skrevet

Ta en tur til legen, og be om henvisning til barnepoliklinikken på sykehuset. De kan finne ut om det er Urge, og da finnes det medisin som kan hjelpe. Detrusitol er en slik medisin. Den gjør at blærens signaler roer seg. Dere har jo sett det an i mange måneder nå, har dere ikke?

Jeg har Urge selv, og vet hvor godt Detrusitol hjelper:)

Det ER vondt om en har smerter med dette. Det ser jeg på mitt barn. Og mitt barn er ikke den som frivillig tar smertestillende til vanlig. Men når dette setter skikkelig inn, så er smertestillende greit å ta. Så vondt må det være, tenker jeg. Ikke avfei det, for det kan være smertefullt. Og barn er avhengig av at en voksen tror på det, for å få hjelp og støtte.

Etter at mitt barn begynte med Detrusitol hver dag, så har smertene minsket betraktelig. Det er meget sjelden jeg hører om det nå. Og trusene er tørre på dagtid.

Det er jo ikke sikkert det er dette med ditt barn, men en kan ikke vite før en undersøker det.

Vi hadde vært til det meste av undersøkelser hos MANGE leger, før vi møtte en ny lege på barnepol. Og da kom ideen om at det kunne være Urge.

Skrevet

Tja, vi var jo på barnepol. for ett års tid tiden, de kunne ikke finne noe spes...

Skrevet

Ja, vi har vært der mange ganger også. Ultralyd og alle slags greier.

Men det var først når vi fikk enda en ny lege der, at dette med Urge ble tema:)

Skrevet

Selve symptomet, altså det å plutselig måtte tisse, har jo stort sett vært fraværende i 3/4 år, og Urge var dessuten et tema da vi var der sist. Så jeg vet ikke om det er helt det som er saken nå. Men takk for hjelpen.

Andre forslag, anyone?

Skrevet

Min sønn klagde også over magesmerter i en lang periode (rundt 1 år, men ikke hele tiden, kanskje med 1-2 måneders mellomrom). Til slutt tok vi ham med til lege for å få henvisning til spesialist, og han tok oss virkelig på alvor. De tok alle mulige blodprøver og urinprøve og han fikk tatt ultralyd av magen. De fant imidlertid ingenting galt med ham, men bare det å få sjekket det hjalp tydeligvis i hans tilfelle, ettersom han klager mye sjeldnere nå.

Jeg har i grunnen landet på at det er "psykisk" magevondt, selv om han sier at det ikke er noe spesielt på skolen eller noe som gjør han nervøs. Tror det av og til kan være episoder som er vanskelige å forstå for oss voksne (og kanskje vanskelig for ham å si noe om), men som likevel gjør at han får litt vondt i magen.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...