***Nr.4*** Skrevet 8. desember 2009 #1 Skrevet 8. desember 2009 Hei. Har sett at det har vært en del spm i fht uvi her inne, så ville bare dele min erfaring med dere. Jeg har gått til kontroll 1 gang i uken de siste 5 mnd og sjekket uvi hver gang, men har en sløv lege som jeg var hos for 3 uker som sier til meg da at, urinen din har vært så fin hver gang at jeg trenger ikke sjekke den idag!!! Javel, tenkte jeg og gikk hjem og trudde alt var i orden. 4 dager senere var almen tilstanden min kjempe dårlig og jeg gikk på do hele tiden og hadde fryktelig vondt over ryggen, kvalm og masse økende kynnere. Hadde faktisk ikke vondt når jeg tisset. Dro til en annen lege da, og hadde fullt utslag på uvi, fikk da penecelin jeg skulle ta i ti dager. Da gikk det tre dager til og jeg bare ble dårligere og dårligere, ny runde hos legen og fikk ny resept på penecelin da jeg ikke hadde noe effekt av forrige. Da natten kom fikk jeg skikkelige tak over ryggen og måtte puste meg gjennom hver sammentrekning, vi dro inn på sykehuset på morningen for da var sammentrekningen med 10 min imellom. Fikk her beskjed om at jeg hadde 1-2 cm åpning og moden, her ble det fødsel i uke 34. Ble litt stresset nå, men hadde såpass ondt at jeg hadde annet å fokusere på, dagen gikk og riene økte, men ca kl 22 på kvelden ble jeg undersøkt på ny og hadde da bare kommet til 2-3 cm åpning og var så sliten. Rundt kl 2400 ville jordmor jeg skulle få noe å sove på og smertelindrene slik at jeg ikke skulle bli for utslitt, Provde å sove litt innimellom riene, og vips kl 0400 på natta hadde riene dabbet av, Da bestemte de seg for å stoppe det helt da snuppa har det best inni magen noen uker til:) Nå er vi hjemme og tar en dag av gangen, er i uke 36 om to dager og er veeldig gla for det. Men alt dette var da forårsaket av at legen ikke sjekket urinen min på kontroll, og at jeg gikk med en uvi som kunne vært unngått. Det er slik at uvi kan sette igang fødselen om man ikke får behandling fort nok for det. Vi alle reagerer ulikt på uvi, men det er viktig å lytte til kroppen sin og ta kontakt og spør en gang for mye en for lite. Ha en strålende desember dag:)
ett til! Skrevet 8. desember 2009 #2 Skrevet 8. desember 2009 nå føler jeg med SKIKKELIG uvitende...men hva er uvi?
Cupcake! Skrevet 8. desember 2009 #4 Skrevet 8. desember 2009 Urinveisinfeksjon Hvis man går med det for lenge kan det gå videre og utvikle seg til nyrebekkenbetennelse og det er IKKE anbefalt når man er gravid. Derfor de hiver medisiner etter deg med en eneste gang du får påvist uvi.
stasimor0603 Skrevet 8. desember 2009 #5 Skrevet 8. desember 2009 det var grusomt stakkar, men kan si at du er ganske heldig som får kontroll hver uke, de fleste av oss får hver 4. eller 5. uka fram til uke 36. Og ikke alle får kjenne de symptomene, som smerte nedentil feks. Hadde du noen symptomer eller kom det alt sånn plutselig? Ønsker deg å holde småen inne så lenge som mulig. Var på vei å føde selv i uke 27, men det var pga livmorhals. Lykke til
Cupcake! Skrevet 8. desember 2009 #6 Skrevet 8. desember 2009 Ville bare si at jeg fikk påvist uvi tidligere i svangerskapet (uke 12-13) og jeg hadde ingen symptomer i det hele tatt. Kanskje bortsett fra at jeg måtte tisse ofte men det er jo også ett symptom på graviditet.
bianchi Skrevet 8. desember 2009 #7 Skrevet 8. desember 2009 Kan også kjøpe u-stix på apoteket og ta hjemme selv hvis man føler man brygger på uvi...det har jeg gjordt og føler det er litt trygt...har også hatt uvi x 1 ganske tidlig i svangerskapet...
Gjest Skrevet 8. desember 2009 #8 Skrevet 8. desember 2009 Jeg har uvi. Var hos jordmor hvor det ble påvist på urin og ba meg dra til legen for å ta en til for å se om det hadde blitt verre. Så viste det litt der også, men fikk ikke noe antibiotika =/ han legen min skulle sende prøven videre til sykehuset slik at de kunne sjekke bakteriene eller noe =/ så fikk de se utifra det om jeg trengte pencilin eller ikke! håper han tok riktig beslutning, klikker for meg om ungen bestemmer seg for å komme før pga det!!!! har ingen symptomer, men hadde også uvi tidligere i svangerskapet og da var det så gale at jeg tisset blod pga jeg trodde det gikk vekk av seg selv =/ men helt siden jeg ble gravid har jeg hatt problemer med å tømme blæren min helt. skal begynne å spise tranebær kapsler no, hører det skal være bra =)
Gjest Skrevet 8. desember 2009 #9 Skrevet 8. desember 2009 Oi, skremmende. Fint fødselen lot vente på seg da. Men påvises uvi ved den "pinnen" de bruker i urinen på kontroll?
Elinlita Skrevet 8. desember 2009 #10 Skrevet 8. desember 2009 Jepp, uvi vises med den pinnen ja De finner nitritt i urinen. Har selv en inne på dyrkning nå, da de må finne ut hvilken type pencelin jeg må ha får å bli kvitt den. Har selv slitt med en tilbakevendene uvi siden uke 10. Har vært på ct, men ahr ikke funnet noe galt, så ingen nyrebekkenbetennelse i siktet hvertfall.
***Nr.4*** Skrevet 9. desember 2009 Forfatter #11 Skrevet 9. desember 2009 Ja, jeg har vært "heldig" å gått til kontroll hver uke sånn sett. Men dette er mitt fjerde svskap og har hatt ett såkalt risiko svskap denne gangen, men det har gått fint til nå så nå er det bare rugingen de siste ukene:) Men det var en ekkel opplevelse ja, og den kunne vært unngått om legen hadde sjekket urinen min da. Kraftig uvi kan forårsake sammentrekninger i livmoren og ha en slik påvirkning at det kan sette igang fødsel. Jeg er super gla jeg fortsatt sitter her med snuppa i magen og koser meg med alle fødselshistoriene her inne nå, for uansett er det ikke lenge til det er min tur nå Ha en super onsdag:)
lykkeligmor til to<3 Skrevet 10. desember 2009 #12 Skrevet 10. desember 2009 tusen tusen takk for tipset!!! leste innlegget ditt igår, tenkte ikke så mye på det da. men iløpet av formiddagen idag slo det meg at smertene i nedre del av magen og ryggen kunne være noe annet enn bare en av de vanlige "vondtene" som gravid. leverte urinprøve hos fastlegen og ble satt på pencillin med en gang!! om det ikke hadde vært for at jeg leste dette innlegget tror jeg ikke jeg hadde vurdert muligheten for at jeg kunne ha UVI. så enda en gang: takk for tipset!!! har fått mer og mer vondt utover dagen, men regner med det snur etterhvert nå som jeg har fått pencillin:O) masse lykke til med snuppa, krysser fingrene for at hun får vokse seg stor og sterk i magen din til tiden er inne!!)
annabe36 Skrevet 10. desember 2009 #13 Skrevet 10. desember 2009 Må det være utslag på nitritt? Jeg har utslag på leukocytter mellom +3 og +4 (helt lilla felt) på sånne multistix jeg fikk på apoteket. Dusjet meg grundig før jeg tok prøven og tok midtstråle etc, alltid hatt rene prøver før så jeg inbiller meg at jeg gjør det riktig. Hva betyr det i såfall, om det er riktig? Synes urinen så grumsete ut også.
lykkeligmor til to<3 Skrevet 10. desember 2009 #14 Skrevet 10. desember 2009 lever inn en urinprøve på legekontoret ditt. heller en gang for mye enn en gang for lite:O) ikke noe mye stress med det heller, de vurderer fort om du bør begynne med pencillin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå