Lille_bie Skrevet 8. desember 2009 #1 Skrevet 8. desember 2009 Jeg er veldig glad for at sambo og jeg har klart å bli gravide på egenhånd i kun 3PP. Hadde vel nesten forventet å gå 2 år og masse leger, hormoner osv som sist. Har en gutt på 3 år. Mitt lille dillemma er at jeg startet i ny jobb i januar. Faktisk 2 jobber, en 40% og en 60%. Jeg vil være 8+3 den dagen jeg startet. Og den ene av stillingene er vikariat. En ting er at det er kjedelig å komme til en arbeidsgiver så tidlig å si det. En annen ting er om de kan "sparke" meg. Vet jo at de ikke har lov til å si opp folk pga graviditet. Men tenger de f eks en grunn for å ikke forlenge prøvetida? Og hva skjer om jeg blir sykemeldt da? Hvordan deler man forresten sykemeldingen da? Mange spørsmål, håper noen har greie på dette her, for jeg skulle gjerne hatt noen svar. Samme innlegg som på 1 tri, men det kan jo hende noen her inne har noen gode svar/råd.
Isla verde Skrevet 8. desember 2009 #2 Skrevet 8. desember 2009 De kan ikke sparke deg fordi du er gravid. Man er godt beskyttet i likestiliingsloven (se lovdata). Jeg var selv vikar da jeg ble gravid igjen og hadde kun jobbet i halvannen mnd da jeg ble gravid. Med førstemann var jeg i fin form og kunne jobbe fullt hele tiden, men denne gangen ble jeg fyktelig dårlig og har vært delvis sykemeldt siden ca uke 20. Rett før jeg fortalte at jeg var gravid sa arbeidsgiver at jeg kom til å få fast ansettelse. Jeg var veldig redd for at den skjulle "gå fra meg" da jeg sa jeg var gravid og spesielt da jeg i tillegg ble sykemeldt. Jeg leste alt jeg kom over om dette og fant ut at jeg var godt beskyttet. Hvis du blir oppsagt eller forbigått i ansettelse, er det arbeidsgivers bevisbyrde at det ikke skyldes graviditeten..... Hvis man blir sykemeldt mener jeg at prøvetiden kan forlenges, men dette er jeg litt usikker på.... Men husk at de fleste har eller vil ha egne barn og min arbeidsgiver var veldig forståelsesfull. Dessverre har jeg også hørt om de som ikke er det, men som jordmoren sa til meg "Dette er den viktigste jobben du gjør!".
Januarprinsesse Skrevet 8. desember 2009 #3 Skrevet 8. desember 2009 De vil nok ha muligheten til å forlenge prøvetiden ja, om en er sykmeldt. Dette blir imidlertid et spørsmål om skjønn, er det igjen bare noen uker av prøvetiden, vil de nok ikke forlenge, men den er jo for at arbeidstaker og arbeidsgiver skal ha muligheten til å finne ut om personen som er ansatt er den rette for jobben- noe som ikke er mulig dersom du er sykmeldt fra "nesten første dag". Men som sagt overfor her, så er du godt beskyttet gjennom lovverket, så det skal ikke være noe å bekymre seg for. Likevel, du må følge med for diskriminering på grunnlag av graviditet skjer også i 2009! ( har merket det på kroppen selv nå i høst.... i NAV! ) Vil tro det går bra, de aller aller fleste har både forståelse for og kunnskap om hvordan de skal håndtere graviditet blant sine ansatte. Og som en leder sa til min venninne; Det er risikoen vi tar når vi ansetter damer i fruktbar alder....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå