Gå til innhold

Gravid og ny jobb :-/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad for at sambo og jeg har klart å bli gravide på egenhånd i kun 3PP. Hadde vel nesten forventet å gå 2 år og masse leger, hormoner osv som sist. Har en gutt på 3 år.

Mitt lille dillemma er at jeg startet i ny jobb i januar. Faktisk 2 jobber, en 40% og en 60%. Jeg vil være 8+3 den dagen jeg startet. Og den ene av stillingene er vikariat. En ting er at det er kjedelig å komme til en arbeidsgiver så tidlig å si det. En annen ting er om de kan "sparke" meg. Vet jo at de ikke har lov til å si opp folk pga graviditet. Men tenger de f eks en grunn for å ikke forlenge prøvetida? Og hva skjer om jeg blir sykemeldt da? Hvordan deler man forresten sykemeldingen da?

Mange spørsmål, håper noen har greie på dette her, for jeg skulle gjerne hatt noen svar. Samme innlegg som på 1 tri, men det kan jo hende noen her inne har noen gode svar/råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke tungt inne i slikt. Det enkleste er vel å ringe ditt lokale NAV kontor, for å være helt sikker. Event. sjekke med fagforeninga di.

Men jeg vet de kan la være å forlenge prøvetida/vikariatet ditt uten å gi noe grunn for det, gravid eller ei. Men de kan ikke si deg opp -fra en fast stilling- uten å sannsynliggjøre at det ikke er graviditeten som er årsaken. (Hvis f.eks 5 må gå etter ansenitet og du er en av de 5 med kortest, kan du sies opp gravid eller ei.)

Om du blir sykmeldt får du jo penger fra NAV, etter hva slags lønn du har hatt, og da har det ikke noe å si om vikariatet ditt går over (mens du er sykemeldt) eller ei. Blir du sagt opp mens du er sykemeldt skal oppsigelsestida regnes fra du kommer tilbake i jobb igjen. (Hvis du har 3 uker igjen av prøvetida når du blir sykemeldt, og vet du ikke får forlenget, regnes de 3 ukene fra du begynner å jobbe igjen. Skjønner?) Sykepenger gjelder som lønn når svangerskapspermisjonsgrunnlaget skal beregnes, så det er jo ganske ok.

Lykke til!

Skrevet

Hvis du har et vikariat som kun dekker prøvetiden så står de jo fritt til å ikke forlenge uten grunn. Men dersom du tenker på de normale månedene med prøvetid, så må de alikevel ha en grunn for å si opp en stilling i løpet av prøvetiden, og da er ikke graviditet en godkjent grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...