Gå til innhold

Erfaring med hvitmalte tregulv? Upraktisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pusser opp et 110 år gammelt hus, og er så i tvil om vi skal slipe ned de gamle gulvene, eller male de hvite? Fint med hvite, men er det ikke fryktelig upraktisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja- det er upraktisk, all møkk synes. Vi malte om til lys grå og det ble bedre.

Skrevet

Huff, litt flaut å si..Men det vet jeg faktisk ikke. Regner med det er furu? Bred plank. Har ligget der siden huset ble bygd i 1900, og er malt i gusjete farger i den senere tid.(de få stedene det ikke ligger belegg oppå) Men ganske sikker på at det er furu.

Skrevet

Var det jeg var litt redd for.:(

Men de kan vel bli fine å pusse ned.?

Skrevet

Jeg ville ha pusset ned og oljet et gammelt tregulv. Alt syns på hvitt gulv. Når du pusser ned, får du fram det fine treet, og når du oljer blir det lett å renholde.

Skrevet

Noe slik jeg hadde tenkt.. Enten olje det med matt lakk eller olje det. Vil ikke at det skal se gult ut:)

Skrevet

Olje er "varmere" enn lakk og tekker inn i treet istedenfor å legge seg oppå. Du får olje i flere farger, kalkfarget også tror jeg (hvitaktig). Bare grønnsåpevasket gulv er veldig tungt å holde.

Skrevet

Puss ned og mal de for all del ikke, ikke hvitt eller noen annen farge.. Det er finest med gammelt tre som kommer til sin rett uten maling.

Dessuten slites malte gulv relativt raskt.

Skrevet

Hvorfor svarer vi NN på denne tråden...? Gammel vane?

Skrevet

He,he. Tenkte faktisk på det samme.

Jeg er HI:)

Skrevet

Ok. Mannen ville bare ha grønnsåpevasket gulv, men da blir det ikke det.

Orker ikke ha noe som er tungt å olje!

HI

Skrevet

holde mente jeg, ikke olje:)

Skrevet

Takk for tipsene!

Dere har fått meg bort fra tanken om å male det hvitt:) Selv om jeg synes det er fint!

Skrevet

Hvitmalte gulv er fint det, men det minste loet synes, så man må være glad i å vaske ofte med lyse gulv.

Vi slipte ned gulv, beisa de i en lys brunfarge sånn at kvisten fortsatt skinner igjennom og til slutt lakka vi over.

Vi er veldig fornøyd, man ser ikke så fort støv og lo og pga lakken er de lette å vaske, viktig med små barn i huset:)

Skrevet

Vi hadde et gulv en gang som vi slipte ned å satte inn med grønnsåpe, også mannen min som ville det!

Skjønte fort at det var det mest idiotiske jeg hadde vært med på, umulige å holde rene og en helvetes jobb med skuring osv.

Husker jeg tvang mannen min til å vaske de gulvene de siste mnd før vi flytta og han angra han også da, hehe!

Skrevet

Jeg synes det er kjempeflott med malte gulv i sånne gamle hus. Vårt hus er omtrent like gammelt, og hadde gråmalte gulv, tror det var en vanlig farge før i tiden. Vi fant ikke den samme gråfargen da vi skulle male i all hast for ti år siden, og tydde til en nødløsning med mørkeblå gulv i trappen og i 2. etg - det ble overraskende bra!

Ellers kan du kanskje beise gulvene mørkebrune? Det passer også i mange gamle hus.

Kan anbefale deg et nytt blad som er kommet i salg som heter "Gamle hus og hager" - her finner du masse flotte tips til oppussing og rehabilitering av gamle trehus. De har egen nettside også!

Skrevet

Vi har et tømmerhus, myyye eldre enn deres da men :) vi har også brei furuplank i stue og mellomgang. Denne skal pusses lett, vaskes ned og beises med hvitkalket beis med olje eller lakk over...Dette velger vi for vi er avhengig av å lysne litt, da tømmerveggene i stua er ganske mørke.

Ta deg en tur til fargehandelen, de er kjempeflinke på å gi tips! Ta gjerne med bilder, da er det lettere for de!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...