Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når Ferber metoden ikke gir effekt etter konsekvent gjennomføring fjerde kveld. Gir man seg da og forsøker senere? Eller fortsetter man?

Problemet er at hun ikke sovner uten at noen står ved siden av senga. Man trenger ikke stryke på henne eller noe, men hun må se at det er noen der. Da roer hun seg og sovner etter en stund(gjerne en laaaang stund) Går vi ut av rommet er det hyl før vi når døra. Hun er ikke interessert i pupp og får hun komme opp er det bare masse prat og lek.

Hun er 7 mnd. Hun er trøtt og mett når vi legger henne. I tillegg til ikke å sovne våkner hun jo hver annen time eller oftere.

Hun har brukt å få en vellingflaske kl 24 og så får hun ikke noe servering før etter 6. Hva gjør vi feil???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville personlig aldri brukt Ferber til min 7 mnd gamle baby, og hvis det eneste hun krever er deres tilstedeværelse i rommet for å sovne hadde jeg gladelig gitt henne det siden hun enda er så liten.

les mer her:

Helsenett anbefaler å ikke benytte Ferber metoden på barn under 1 år. Grunnen er at barna i denne aldersgruppen kan tro at foreldrene er borte for alltid når de forlater rommet. Forståelsen av at de eksisterer også når de ikke er til stede (såkalt objekt-konstans) utvikles mot slutten av de første leveåret. De nevnte metodene kan derimot være aktuelle ved litt eldre barn.

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=15388&catid=142&Itemid=97

Skrevet

Når tilstedeværelsen krever at enten jeg eller pappaen er bundet til soverommet minst tre til fire timer hver kveld fra sju til elleve fordi vi må stå ved siden av senga for at hun ikke skal gråte så blir det litt vanskelig. Men full forståelse for at du ikke bruker metoden på dine barn. Brukte det her på storesøster da hun var 7 mnd. Første kvelden gråt hun 1 1/2 time, andre 1/2 og tredje var det ikke noe gråt og hun sov rundt. Hun er meget rolig og tillittsfull treåring i dag så jeg tviler på at hun hadde noen skade av det. Men lillesøster har det altså ikke fungert like bra på og det er derfor jeg spør om noen som har erfaring med Ferber der det ikke "funker med en gang" kan svare..

Skrevet

Ja, 3-4 timer er lang tid, så skjønner godt at du er frustrert! Men jeg tenker at det må da være en årsak til dette, de begynner jo ikke å trasse så tidlig..! Sover hun for mye på dagen kanskje, eller for nært opp mot legging- tenker siden det tar så lang tid å sovne selv om dere er tilstede?

Er forresten en tråd nå inne på skravle om nesten det samme problemet, kanskje du finner noe nyttig der:

http://www.dinbaby.com/forum/thread/141101453

Skrevet

Største jenta vår har vært veldig opp og ned ifm søvn. Vårt problem har for det aller meste vært hyppige oppvåkninger på natten, men i en periode var det også leggingen om kvelden. Hun var litt eldre enn din altså, men kan fortelle hva vi gjorde allikevel. Hun hylgråt når vi gikk fra rommet, og vi kunne ikke tenke på å bruke Ferber en gang fordi hun kastet opp etter ca 30 sekunders hyling. Jeg tuller ikke :-). Så vi måtte bare springe inn igjen når hylingen eskalerte. Så vi satt ved siden av sengen og leste i vår egen bok. Vi sang ikke og underholdt henne, men bare satt der. Gradvis satte vi oss lenger bort, helt til vi satt nærmere døren og tilslutt utenfor døren. Det tok jo en stund da, kanskje noen uker og mer enn det før det funket. Men heldigvis fikk vi jo lest i boken vår, så litt fikk vi jo utav det :-).

Når datteren vår ble eldre og hun ble mer slik at hun ville BESTEMME at vi satt der inne, da sa jeg at jeg satt der så lenge hun la seg ned og prøvde å sove. Satte hun seg opp og begynte å tulle, så gikk jeg ut, la henne gråte i et minutt (kort tid) og gikk inn og sa at jeg skulle sitte der, så lenge hun prøvde å sove. Dette funket meget bra, og til slutt trengte vi ikke sitte der. Men da var hun for all del såpass gammel at hun forstod hva jeg snakket om (over året, sikkert halvannen da hun fikk denne perioden).

Skrevet

Vi prøvde Ferber på vår storesøster og har god erfaring med metoden. Hos oss var det noen kvelder (husker dessverre ikke hvor mange) med skriking og så gikk alt bra etter det. Men jeg mener vi prøvde litt senere. Jeg lurer kanskje på om 7 måneder er litt tidlig? (Jeg har selv en baby på 8 mnd nå, men han er heldigvis lett å legge om kvelden)

Men å bruke 3-4 timer på legging fungerer dårlig. Dere blir utslitte, og utslitte foreldre er det ingen barn som er tjent med! Så noe må dere åpenbart gjøre. Jeg er ingen fagperson, men jeg tror kanskje jeg ville prøvd ferbers noen dager til.

Andre råd som kan gjøre det enklere for barnet å sovne:

* Gjør senga lunere og koseligere. Legg henne på lammeskinn. Bygg opp et "rede" av lakner etc under lakenet slik at det blir lunere for henne å ligge der.

* Har hun koseklut, bamse eller lignende? Min gutt på 8 faller til ro når han får kosekluten sin.

* Har dere døra igjen og mørkt rom? Kanskje prøve døra på gløtt og ikke så mørkt? Eller lukke døra og ha det helt mørkt hvis det ikke er det nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...