Gå til innhold

Tester ettåringen grenser, eller hva skjer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er en veldig blid og aktiv snart ettåring, og er som en sol når vi er på besøk hos folk. Alle kommenterer at hun er så rolig, smilende og sjarmerende.

Hun er alt dette hjemme også, men her innenfor husets fire vegger viser hun mer av temperamentet sitt. Hun kan gå fra solstråle til ramaskrik på sekunder hvis hun ikke får det helt slik hun hadde tenkt. Mange ganger så forstår jeg ikke hva som utløser dette. Dersom vi sitter og leker på gulvet og jeg reiser meg opp for eksempel, så kan hun sette i et hyl og tårene spruter. Hun får nesten ikke pste for hun gråter så mye. Og hun hyler i en rasende tone. Dersom jeg forsøker å forlate rommet et øyeblikk er virkelig hundreogett ute. Dersom jeg finner ut hva hun har reagert på og gir henne viljen sin, er solen tilbake på under sekundet.

Helt normalt går jeg ut ifra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere som har temperamentsfulle ettåringer?

Skrevet

Sitter ikke på fasiten altså men høres veldig kjent ut :)

Minstemann legger seg ned på gulvet når han ikke får det som han vil og gråter og hyler. Men det kommer ingen tårer...

Regner med at det er en dose grensetesting blandet med en dose kommunikasjonsproblemer. Må være frustrerende å jobbe så hardt for å få oss til å forstå hva han vil og mener.

Skrevet

Det er noe hun vil.. :) Men tror nok det er en god ide at du sier "mamma skal en tur på do" eller hva du nå skal, og lover å komme tilbake snart. Hun MÅ finne seg i at dere gjør andre ting enn å leke med henne hele tida. Antakelig er hun redd for å bli forlatt.

Går hun i barnehage? Kanskje det er derfor, hun er redd du skal gå. Prøv å avlede, invitere henne med på do eller hvor du skal hen.

Hun er nok en liten solstråle ja, med sterk vilje. Det skal du være glad for, kombinasjonen gjør at hun kommer til å få et flott liv!

Skrevet

Ja, guri, det er helt sikkert frustrerende. Også tror jeg hun kjeder seg sammen med bare meg. Hun er som sagt verdens største sjarmtroll når hun er sammen med flere på en gang, og særlig hvis det er andre barn der. Hun blir veldig rastløs her hjemme merker jeg, hvis det er en dag hvor vi ikke har hatt noen aktiviteter på programmet.

Litt vanskelig å vite hva jeg skal gjøre da. I dag har jeg evd et par anledninger forsøkt å gjøre det jeg hadde planlagt (jeg drev og vasket hus), men oppmuntre henne til å bli med meg rundt og forsøke å få hennetil å fokusere på ulike ting som hun kan utforske. Så lenge hun har en veske eller en skuffe eller noe som hun kan finne ting i så er hun stort sett fornøyd :)

Det har vært veldig opp og ned med humøret hennes den siste uken. Lurer på om det kan ha noe med min syklus å gjøre. Jeg har hatt mensen denne uken, og jeg har hørt at barn som blir amet kan reagere hormonelt.

Skrevet

Dette er nesten som å høre om min egen ettåring.

Forskjellen er at ingen noensinne har kommentert at hun er rolig. Jeg har nesten gitt opp å ta henne med på cafe og restaurantbesøk. I dag skulle vi ut på familiemiddag og det ble et mareritt med hyling og skriking. Hun skulle opp på fanget mitt, og så spente hun seg i bro, hylte og ville ned etter 3 sekunder. Løp rundt som en liten apekatt, slo seg, rev istykker servietter, kastet seg ned på gulvet, hylte og skrek og sparket vilt rundt seg.

Tilslutt måtte vi bare dra og be svigers ta regningen så lenge. Det var akkurat som om hun hade fått kløpulver i bleia. Helt jævlig.

Med en gang vi satt henne i bilen for å kjøre hjem var hun som en liten engel.

Jeg forsøker å fokusere på at det forhåpentligvis dreier seg om en kort periode det her...

Skrevet

Så fint skrevet, anonym 21:41! :D Ja, jeg håper hun blir en bestemt men snill frøken :)

Som jeg skrev samtidig som at du svarte, så har jeg invitert henne med meg på tingene, og det har gått bra, men humøret veksler lynraskt så hun er litt uforutsigbar til tider :)

Skrevet

Guri, anonym 21:46. Jeg er ganske glad for at hun kke lager scener ute blant folk altså, men det er vel bare et spørsmål om tid, hehe. Hun er veldig opptatt av å sjarmere fok tror jeg, hun flørter vilt med nye mennesker :D

Men de er jo så skjønne da, så så lenge det er vanlig med litt temperament så får det gå greit :D

Jenta vår går ikke i barnehage enda, og jeg tror som sagt at hun kjeder seg litt de dagene vi ikke er i Åpen barnehage. Hun begynner i februar, så det blir spennende å se.

Skrevet

A 21:36 her :)

Er også hjemme enda med gutten og han kjeder seg sikkert sammen med meg til tider...Derfor han setter pris på å være på besøk hos andre både voksne og barn. Syns også det er kjempemorsomt å være ute, men det er liksom ikke så mye å gjøre for en på litt over ett år ute. Blir bedre når det blir snø for da kan vi jo kjøre akebrett :) Ellers er han veldig glad i å gå og gå og gå....gjerne motsatt vei enn den vi skal...

Skrevet

Min yngste går i bhg så kan ikke skylde på at hun kjeder seg. Hun bare er sånn. I bhg kan hun ikke sitte rolig i 1 sekund, så fort hun setter seg så hopper hun opp igjen.

Hjemme kan hun sette seg ned og leke rolig, leker med puttekasse, duplo og andre tng som krever konsentrasjon.

Hun skal gjøre alt det storebror gjør, klatre, hoppe, løpe osv og det ender med at jenta går konstant rundt med blåmerker/blåveiser, skrubbsår, kul i hodet m.m. Hun ler rått når hun vet at hun gjør ting hun ikke får lov til.

Eldstemann var trassete tidlig men han har rot seg betraktelig. Han var dog mye roligere selv om han trasset.

Det er håp, tror jeg.

Både sambo og jeg var turbo som barn, så yngste har det nok fra oss begge.

Skrevet

Hørtes kjent ut! Her er jenta snart 11 mnd. Hun ELSKER å holde i ting og tang, især nøklene mine. Så fort jeg tar dem fra henne hyler hun! Er sikker på at naboene kunne trodd vi mishandler henne, så høyt som hun vræler :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...