Makko med to små gutter Skrevet 7. desember 2009 #1 Skrevet 7. desember 2009 I dag hentet jeg lillegutt, og fikk beskjed om at "han har ikke sovet i dag, han ville ikke!". Blir så oppgitt. Han er bare 15mnd og trenger å sove. I helga hadde han 15timers netter, og sov i tillegg en god time på dagen. Vanligvis sover han litt kortere netter (13timer) + to timer på dag. Men når er i barnehagen, må vi vekke han om morran (jeg jobber en time kortere for å la han sove til åtte!), men barnehagen er ikke i stand til å få han til å sove mer enn en kanskje 45min på en god dag. -Da er han ødelagt når han kommer hjem :-( Jeg skjønner jo at det er mange å passe på og mye som skjer i barnehagen. Men det hjelper ikke akuratt at de legger ungene i grovgarderoben (de legger barne ca 30min før de går ut med resten) og så flytter med seg vognene ut, slik at de sover med lekene unger rundt seg... Vi har prøvd fra dag 1 og ta dette opp med barnehagen (for vi skjønte jo at det ikke kom til å gå). Har til og med sendt med de en babycall slik at lillegutt kunne få ligge igjen inne, mens de gikk ut... Men nei, det hjelper ikke. Har til og med kommet i hentetid, der lillegutt har ligget å skreket i vogna i grovgarderoben. De hadde lagt han for han var så trøtt. -Men hvem kan sove i garderoben i hentetid???? Ellers trives lillegutt godt i barnehagen, de er en slags basebarnehage, men få unger, son er snille, og vi har aldri opplevd at det er mye støy der. Personalet er stabilt. Men i tilegg til sovinga sliter de også med å gi han ok mat, siden han (og 3 andre) ikke tåler melk. Noen som har noen tips om hva vi gjør i fht dette?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #2 Skrevet 8. desember 2009 Kan bare si at vi fra lillegutt var nyfødt vent han til at det er lyder rundt han når han skal sove. Av den grunn så er det sjelden eller aldri problem med å få han til å sove med lekende barn rundt seg. Vet ikke hvordan du har det, men har ei venninne hvor det ikke er lov å ringe etter kl. 7...ikke lov å "bevege" seg i huset etter kl. 7 fordi datteren sover. Sånn har det vært alltid. Resultatet av det er at datteren våkner bare en flue er i etasjen over..... Vet jo ikke om det er tilfelle hos deg, da.... Be om et møte med barnehagen.
Live_79 Skrevet 8. desember 2009 #4 Skrevet 8. desember 2009 ... ja så kom resten... Kan ikke hjelpe deg så mye ang barnehagen, da min ikke har startet i bh enda. Men merket jeg ble litt irritrert på svaret du fikk! Jeg har nemlig en gutt som sover UTROLIG lett selv. Jeg har også fra starten gjort som vanlig og prøvd å venne ham til lyder når han sover, men det har bare vært helt umulig.. Han er og blir vár for lyder! Flere har kommet til meg med samme holdning; "han må jo venne seg til å sove med lyder rundt seg". Ja, klart det! Men jeg har som sagt prøvd i snart ett år nå, og har bare måttet infinne meg med at sånn er han. Skal det bli noe søvn, så må han få ro! Håper selvsagt det endrer seg, spesielt siden han nå snart skal begynne i barnehagen. Lykke til!
Makko med to små gutter Skrevet 8. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. desember 2009 Hjemme sover i gangen (på dag) med en trapp rett over seg. han våkner ikke når folk "går" i trappa. Er på en ingen måte stille etter at poden har lagt seg. Her er det lov å bruke ringeklokka også etter at poden har lagt seg, vi går ikke stille i dørene og bikkja får løpe i gangen som han vil... så lyd er han vant til. Men det er forskjell på det og skulle sove i en garderobe der nesten 30 unger skal ut samtidig!
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 8. desember 2009 #6 Skrevet 8. desember 2009 Min lille sover heller ikke mye i bhg, men hun sover like lite hjemme stort sett så ingen forskjell der. Etter at vi gikk over til en soving om dagen har det blitt sånn.. Hun sover 11,5time om natta og max 1 om dagen. De har fine sovemuligheter i bhg,men når hun våkner og er fornøyd så trenger hun kanskje ikke mer... Men syns jo det virker litt rart å legge noen i en gang med så mye lyd - da hadde ikke min roet seg hvertfall. Har dere hatt samtale med bhg personalet ennå? hvis ikke er jo det en fin mulighet til å ta opp ting! I lilles bhg har de sånn samtale etter ca 1mnd og da fikk vi snakket om mye som vi (og de) lurte på. Ang mat, er det bhg som ordner med maten siden du sier de sliter med å finne nok ok mat? I lilles bhg må de ha med all mat selv (utenom et varmt måltid pr uke) og da går det fint å styre unna melkemat som hun også reagerer litt på. Når de har varmmat så hender det nok at det glipper litt,selv om jeg har bedt de si fra sånn at vi kan ta med noe tilsvarende til henne. Etter en gang de hadde "kosedag" med pølser og kaker og min lille ikke fikk noe pga det så har de blitt flinkere til å ha noe som hun også tåler. Tror nok jeg syns det var mer sårt enn henne da, men likevel Men ta en prat med de, bedre det enn å irritere seg over noe som kanskje kan rettes opp i
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #7 Skrevet 8. desember 2009 høres ut som en litt rotete barnehage,og med lite kontroll.. spessillt med tanke på melke allergien og organisering av sovetiden. gi beskejd til bhg`n...de tar nok i mot all kritikk med stor takk... på den måten blir de bedre.
Indigo 08-10-13 Skrevet 8. desember 2009 #8 Skrevet 8. desember 2009 Uff, nå fikk jeg helt vondt i meg på vegne av gutten din. Det er jo en helt uholdbar situasjon!!!!!! Selvfølgelig trenger en liten gutt på 15 mnd, som går i bhg med all den aktiviteten, å få sove en lur i løpet av dagen. Høres helt merkelig ut at de ikke tilrettelegger bedre mtp sovested. Uholdbart å legge barna i garderoben, for så deretter å flytte de ut der barna leker. Da hadde aldri heller min gutt fått sovet noe. Han er også vant til lyder, men det finnes da grenser til hvor mye støy man kan sove til. Dere må be om ett formelt møte med barnehageledelsen, og forklare dem situasjonen. Om dere ikke kommer igjennom, ta kontakt med andre foreldre, de må jo også oppleve det som et problem for deres barn. Gå flere sammen for å prøve å få til en ordning. Om det ikke hjelper hadde jeg tatt opp saken et hakk høyere i hierarkiet. Min gutt går på 1års- avdeling sammen med 9 andre 1-åringer. Der har de et felles soveskur (ute). Barna sover på rekke og radd i vogna si tett i tett. Var veldig spent på hvordan dette kom til å gå siden min gutt er veldig vàr på lyder, men han vente seg for til denne soveordningen. Men jeg opplever innimellom at han sover litt for lite, da han mest sannsynlig blir vekket av noen andre barn. Sånn typisk idag sov han "bare" 2 timer, normalt trenger han 3 timer (sover bare 1 lur). Da så jeg på tavla at de var 3-4 unger som hadde våknet samtidig. Så tipper de har vært litt sene med å ta inn ungen som våknet først.. Men men, skal ikke klage. Uansett, kan jo ikke være så vanskelig å få bygget et soveskur, evt. på dugnad?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå