Gå til innhold

Mat tips anyone? mindre sukker!..


kiwegian

Anbefalte innlegg

Må nok tenke på å ikke dytte i seg for mye sukker.. spesielt nå de siste ukene.. Lett er det ikke,ihvertfall ikke når vi nærmer oss jul!!

Er det noen som har noen gode tips på mat og annen snacks som man kan kose seg med uten for mye sukker og ende opp med stor baby? Og vet noen hvilken type frukt som er bra, og hvilke man skal holde seg unna?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått svangerskapsdiabetes og har i løpet av den siste uken blitt lattelig god på dette med sukker! Veldig sunn og slank fra før, så rimelig kjedelig å måtte tenke enda mer på dette her med sukkerinntak, men nå har jeg nå vært og pratet med en ernæringfysiolog på sykehuset og fått tips om diett for de siste fem ukene. Du kan kose deg med nøtter, men cashewnøtter er ikke så bra. Grønnsaker med dip er fint, men dip'en bør du lage på naturell lett yougert fra tine (bruk tacokrydder, hvitløk etc). Når det kommer til frukt skal du helst ha i deg tre typer, men ikke spise ubegrenset. En halv grapefrukt/to mandariner (ikke fem-seks)/ et eple/ ti druer (dette er en liten versting når det kommer til sukker) er ekspemper på posjoner. Bananer og sydhavsfrukter som ananas og kiwi er det mye sukker i og anbefales ikke. Hold deg gjerne litt unna juice, kroppen tar opp sukkeret mye mer og fortere om du inntar frukten drikkende. Dermed er ikke smoothie så bra heller, selv om en skulle tro det. Bær er topp -

 

Det meste med måte er nok rådet til de som ikke har diabetes - jul er jo ikke helt tiden for å være lattelig sunn. Men det å spise frukt i forbindelse med måltider er veldig anbefalt - ikke sånn helt alene - for a kaster kroppen seg over sukkert. He he. Jeg må leve som en liten asket nå og det er bare såååå kjedelig, så for min skyld; ikke bli alt for fornuftig da - det er lov å være flink med også kose seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Nei, er ikke FOR fornuftig, men er så fint å få noen tips.. man blir liksom litt "tom" og "lei" innimellom.. Men nå fikk jeg jo noen gode tips! Takk!

Håper alt går bra med deg og graviditeten med svangerskapsdiabetesen. Ta vare på dere selv! Og god ju!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...