Gå til innhold

Det lukter vondt av gutten sin kamerat."Diskusjon" med mannen her....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en gutt som kommer fra et hjem vi TROR ikke "alt er på stell"

Han er her stadig og aldri er det noen som etterlyser han.Han har aldri kl slett når han skal hjem,han er litt trist i klærne og med det mener jeg hullete og tydelig for lite.Noe mer vil jeg ikke gå innpå.

Hver gang han er her og etter han har gått lukter det veldig fotsvette og andre ting.

Sønnen vår kommenterer det til han på en ganske rolig og fin måte syntes nå jeg.Han svarer da at han vet det selv.

Mannen sa til vår sønn at han IKKE skulle si til x at det lukter av han.Han kan bli lei seg.Jeg er ening i det og vi har aldri nevnt noe om det.Men jeg mener også at det ikke gjør noe at han blir "minnet" på dette.Han er snart 10 år og er jo absolut stor nok til å passe egenhygiene,eller hva? Kanskje han tar det til seg og gjør noe med det selv mener jeg.

Som gutten vår sier....Jeg sier det aldri så andre hører det,bare han.

Legger til at dette er en utrolig go gutt som vi liker å ha på besøk.Samtidig som jeg undrer litt over at ingen venter han hjem hverken til middag eller kvelds??

Hva mener dere?

Er det ok at min sønn gjør han oppmerksom på dette,eller skal mann tie for ikke å såre han?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes en bekymringsmelding til barnvernet er på sin plass. Kan tenkes foreldrene trenger litt hjelp og rettledning, eventuelt økonomisk støtte hvis de har dårlig råd.

Har selv en sønn som kan hoppe over en dusj med vilje en og annen gang ( jeg jager ham i dusjen hvis jeg oppdager det, men ikke alltid jeg fanger det opp før han har løpt hjemmefra) og som har en forkjærlighet for hullete jeans, så slike ting er ikke alltid et faresignal, men kombinert med manglende måltidsrutiner, at foreldrene ikke etterlyser ham, da blir det en helt annen sak.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg syns du har gjort en knakende god jobb i oppdragelsen som har en sønn som klarer å se at dette kan være sårt for denne gutten, ved å kun si det til han, og ikke så andre hører det!

Forøvrig er jeg enig med Jule-Ugl@

Skrevet

har dere snakket med foreldrene til x??

hørt om det er greit han blir til mat osv... så kanskje dere kommer litt mer inn på hva som er "feil" hjemme der.

ikke spørre direkte men snuske litt, og da evt sende en meld til barnevernet.

kan jo hende de sliter økonomisk og det kan jo slå utslag på slik du beskriver.

godt dere passer på, er så alt for mange som ikke har det bra....

kan jo hende dette ikke er noe, men lurt å finne ut litt mer.

som sagt 10 åringer er jo litt distre, men at de ikke etterlyser han er jo rart....

Skrevet

Hullete bukser elsker gutten min også og jeg er enig med deg i dette med dusj.Her må også ungen jages i dusjen.

Med hullete klær mener jeg sokker slik at alle tærne er utafor og ytterjakka henger nesten ikke sammen og er altfor liten.

Moren er alene med tre barn og jeg vil tro hun sliter med sitt i tillegg til å være mamma.

Denne gutten har også kraftig astma og jeg tviler på at han blir medisinert riktig.Han har nesten ikke pust og sliter med å henge med i lek.Jeg har spurt han og da sier han at moren glemmer å kjøpe astma spray til han.

Det har vært episoder som ikke har vært bra og dette har jeg tatt opp med læreren på skolen.Hun har taushetsplikt men sa til meg at de var klar over alt sammen.Da velger jeg også å tro at skolen følger med.

Skrevet

I mitt barndomshjem vanket det en og annen unge som i dag forhåpentligvis ville bli plukket opp av barnevernet. Min mor badet, vasket klær og ga de mat når de kom på besøk til enten meg eller min bror. Hun ringte ofte til barnas foreldre og sa at vi gjerne ville ha de til middag eller til overnatting. Tror aldri hun tråkket på noens tær, men heller at hun ble sett på som avlastning for disse foreldrene. Det rare er at disse ungene ( gutter som jenter) var pøbler og problembarn ellers, men rolige som skjæra på tunet når de var hjemme hos oss.

Jeg mener det er ok at gutten din, på tomannshånd, forteller ham at det kanskje hadde vært greit med en dusj. Kanskje han kan si at han selv holder styr på det på egenhånd?

Skrevet

Jeg ville ta ekstra godt hånd om han, kanskje han da vil betro seg til dere. Det at gutten sliter med astma og ikke har medisiner kan jo være pga stram økonomi, selv om det er på blå resept. Det kan jo hende de er av de som kommer under "fattigdoms-grensen". Hva med å høre om noen har arvetøy å gi bort? Snakk med legekontoret og si at han ikke får nok medisiner, kanskje de kan gjøre noe. Vær "nabokjærring" som bryr seg. Han kan bli deg evig takknemlig for det. Ett åpent hjem hos dere kan være redningen for han. Får han overnatte, snd dem i dusjen i tur og orden. Selv om din tar hånd om det på egenhånd, kan dere avtale ett skuespill. Vask klærene om det lukter av de om natten. Kjøp inn billig tannbørster, slik at han kan få sin egen.

Skrevet

Enig med mange over her.

Vær nabokjærringa som bryr seg. Inviter.

Men jeg ville ikke sendt bekymringsmelding til bv på dette grunnlaget.

Ikke sikkert at det er omsorgssvikt. Kan hende de lever under fattigdomsgrensa som andre over her sier. Da kan arvetøy og litt overnatting gjøre underverker.

Er mor alene så kan det være at det er stritt, og at en overnatting i ny og ne vil avlaste henne også tilstrekkelig til at hun vil fungere bedre.

Snakk med gutten og vinn hans tillit. Det er ikke sikkert at dere vinner hans tillit om dere sender en bekymringsmelding.

Et barn er alltid lojal mot sine foreldre. Og vil kanskje ta det ille opp dersom dere sender melding nå. kanskje sønnen deres mister en god venn også.

Jeg mener ikke at dere ikke skal ta grep, men se det litt an hvordan det blir hvis dere hjelper litt ekstra.

Men bry dere for all del.

Jeg vil også si at dere har gjort en flott jobb hvis deres sønn er så sensitiv at han kan ta opp slike ting med vennen uten at andre får høre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...