Bromelia Skrevet 7. desember 2009 #1 Skrevet 7. desember 2009 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3409342.ece Synes det er skikkleig ille. Noe må være fundamentalt galt med denne presten. Trist at mennesker kan være sånn i 2009. Å døpe et barn handler jo ikke om foreldrene, men om barnet. Det blir jo sånn at det er barnet han straffer. Han prøver å straffe foreldrene, men... Barnet blir jo uansett døpt, men alikevel... Trist, trist, trist....
Leia_København Skrevet 7. desember 2009 #2 Skrevet 7. desember 2009 Leste om en lignede sak i dag http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.6899306 men da ente barnet heldigvis opp med å bli døpt , blir alltid sjokka av disktriminering.
LykkeligFebruar Skrevet 7. desember 2009 #3 Skrevet 7. desember 2009 Selv synes jeg det er trist at du legger på presten at han prøver å straffe foreldrene. At du kan si det vitner om lite forståelse og respekt for hans livssyn. Hvordan kan du vite at det er det som er grunnen til at han ikke ønsker å døpe barnet? Saken som jeg forstår den er at han personlig ikke ønsker å gjennomføre dåpen-IKKE at han ikke ønsker at barnet skal få bli døpt. Det er jo en kollega som tar over for han akkurat i den situasjonen, og barnet blir døpt som jo er det aller viktigste. Synes det er flott at prestene faktisk har mulighet til å la andre overta i slike situasjoner, det går jo tross alt på hans samvittighet ovenfor hans tro og for Gud. Hans syn og hans tro er jo at det er galt når to mennesker av samme kjønn lever sammen,det er ikke hans mening-det er hans tro utifra Bibelen. Dvs, han dømmer ikke foreldrene, han ønsker bare ikke å være den som gjennomfører dåpen. Presten vet nok veldig godt at vi mennesker ikke har rett til å dømme hverandre, det burde vi nok alle være flinkere til. Den som dømmer andre anklager faktisk seg selv...
Bromelia Skrevet 7. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 7. desember 2009 Du må jo innrømme at det blir litt selvmotsigende da, når jesus har sagt: La de små barn komme til meg, og hindre dem ikke. Det er jo nettopp det presten gjør... setter opp et hinder. Det er jo barnet presten skal døpe, og det har jo ingen ting med foreldrene å gjøre...
Bromelia Skrevet 7. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 7. desember 2009 Må bare legge til, jeg kan til en viss grad forstå at noen prester ikke ønsker å vie lesbiske/homofile. Men barn av lesbiske/homofile kan ingenting for legningen til sine foreldre!
LykkeligFebruar Skrevet 8. desember 2009 #6 Skrevet 8. desember 2009 Skjønner tanken din, men det er akkurat det jeg mener saken er.. At han ikke hindrer, nettopp fordi han overlater oppgaven til en kollega. Han benytter seg bare av retten sin til å reservere seg. Dette er jo en vond sak uansett hvordan man ser på det. Vondt for presten og vondt for foreldrene. Vi har jo ingen rett til å dømme andre sitt forhold til Jesus og Guds ord, men en kommer jo ikke bort i fra at det er mange tolkninger blant oss. Mange foreldre ønsker å døpe barnet sitt selv om de ikke er kristne, mer for tradisjonens skyld. Nå vet jeg ikke om disse mødrene er kristne, men om de var det så kan vi jo selv tenke oss hvor vondt det måtte være at noen forteller dem at de ikke er riktig kristne eller ikke gode nok kristne.. Samme vil det jo være for presten, han gjør det han mener er rett i hans forhold til skriften, og da forteller andre han at han "tror feil", og attpåtil er et dårlig menneske.. (viser til det første innlegget hvor du sier at det må være noe feil på han..) Nei, dette er nok en diskusjon som kunne gått side opp og side ned uten at man ble ferdig. det viktigste er nok at man behandler hverandre med respekt uansett tro og livssyn. Og når alt dette er sagt må jeg jo få ønske deg lykke til videre i svangerskapet, fødselen og den fine tiden du har i vente. Håper ikke du følte innlegget mitt som et angrep på deg, for det var det absolutt ikke ment som. Jeg bare kjente bare at det ble så viktig for meg å få frem en litt annen side av saken også..
maysa 1979 ter 3 okt Skrevet 8. desember 2009 #7 Skrevet 8. desember 2009 ja presten bare bruker retten sin ...akuratt som legene gjør når mange av dem ikke vil sette inn spiral/hormonspiral pga den store faren for abort ...de sender pasientene sine videre.... det med at barna kan komme til jesus og skal ikke hindres har da ikke noe med dåpen og gjøre....alle barn tilhører han uansett.
Bromelia Skrevet 9. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 9. desember 2009 Alt bunner jo i at foreldrene er lesbiske. Det står jo i avisen at han har døpt barn av samboere og av alenemødre. Dette handler ikke om spiraler og leger. Dette handler om å gi et uskyldig barn en nådegave. Jeg mener nå at et barn blir guds barn ved dåpen. Jeg blåser i at enkelte gjør det for tradisjonen. Det er DISKRIMINERING av BARNET! Et uskyldig barn. Hva galt har barnet gjort? At noen forsvarer presten forundrer meg virkelig.
Molait Skrevet 9. desember 2009 #9 Skrevet 9. desember 2009 Er man ikke guds barn før man er døpt? Mener du nyfødte som dør kommer til helvete (eller da enda ikke er revet ut av djevelens klør) Er ikke ment som negativt bare rett ut spørsmål. Synes faktisk en prest bør være litt mer som Jesus jeg...som var sammen med de som samfunnet så ned på. Som viste at gud elsker alle like mye uansett. Og en ting er å vie homofile/lesbiske, en annen ting er å døpe en baby. Hvordan kan dåp av en baby gå imot ens tro eller samvittighet?
Bromelia Skrevet 9. desember 2009 Forfatter #10 Skrevet 9. desember 2009 Ja, jeg mener at et barn blir guds barn i det det blir døpt. Om man kommer til himmelen eller helvetet handler jo om hva man har gjort når man levde på jorden.Og da er det gud som dømmer, og ingen andre. Jesus sier: La de små barn komme til meg, og hindre dem ikke, for de hører guds rike til. De små barn hører guds rike til. Så de som er dødfødte kommer til guds rike.... De som er døpt er velsingnet, og de er guds barn på jorda. Da tenker du sikkert.. jammen da er det jo det samme da, om barna blir døpt eller ikke.. Men det er jo ikke det... Jeg ønsker jo at mine barn skal være døpt og velsignet av gud ¨når de lever her på jorda. Mine barn er noe som gud har velsigna meg med. Jeg er superheldig som har dem. Dette handler om tro. Hva jeg tror.... Jeg tror ikke diskriminering gavner noen...
Molait Skrevet 9. desember 2009 #11 Skrevet 9. desember 2009 Så gøy å kunne stille et slikt spm og få et saklig svar. Ikke ofte man ser på bim;) Bare av ren nysgjerrighet, kan jeg dra den et hakk videre? Hva med da f.eks pinsevenner. De døper ikke barna (har voksendåp) men de har barnevelsignelse. Blir jo en del av det samme. Barnet blir velsignet og bedt for av hele menigheten. Vil du se på dette som "gyldig"? (og jeg "tenker ikke sikkert" for folk er forskjellige og har forskjellig tro og hvem er jeg til å si hva som er riktig eller rett. Ja jeg tenker for min egen del, men ikke ift hva andre mener)
Bromelia Skrevet 9. desember 2009 Forfatter #12 Skrevet 9. desember 2009 Må jo bare si at jeg har ikke noe greie på Frimenigheter som Pinsevenner, Oslo kristne senter eller Jehovas vitner. Jeg er oppvokst med den Norske Kirke, på østlandet laaangt unna det såkaldte bibel-beltet. (sør-og vestlandet). Personlig for meg, så er det opp til foreldrene om de ønsker å døpe barnet sitt eller ikke.. Eller om de ønsker barnevelsignelse eller hva som er vanlig i deres menighet. Og det er jo dette "ritualet" som gjør barna til guds barn på jorden. Jeg må bare presisere at jeg ser absolutt ikke ned på de som velger å døpe eller velsigne barna sine. Et barn er et barn, og det er like mye verdt som menneske om det er døpt eller ikke. Da snakker vi om det verdslige liv, ikke sannt...
M ♥ ♂-2010 Skrevet 9. desember 2009 #13 Skrevet 9. desember 2009 I våre tider er det faktisk akkurat det samme som å nekte dåp til barnet av en mørk kvinne, eller en overvektig mann... Unnskyld meg altså, det blir for dumt. Grenser til rasisme på et vis.
Molait Skrevet 9. desember 2009 #14 Skrevet 9. desember 2009 Står vel noe om at man skal ta vare på kroppen sin (ref overvektig) men står det noe om at man ikke sakl være mørk? For det står nå forsåvidt at to kvinner eller to menn...jabbedijabb. Kan ikke nok av skriften:) MEN prestene mener homofili er synd iflg bibelen, det er ikke synd å komme fra afrika. Men helt enig altså, synes det blir for dumt når det faktisk er snakk om barnet og ikke foreldrene uansett. Og nei jeg er heller ikke motstander av homofilie/lesbiske om det skulle tolkes slik....
M ♥ ♂-2010 Skrevet 9. desember 2009 #15 Skrevet 9. desember 2009 Hehe, jeg vet at det ikke står noe om overvektighet og folk fra Afrika i Bibelen Men var bare for å sette det hele litt på spissen. Det er jo helt normalt med lesbiske og homofile par om dagen, og de bør jo ha like rettigheter som alle andre på denne klode spør du meg;) Var bare det jeg ville frem til!
Tabitha Skrevet 9. desember 2009 #16 Skrevet 9. desember 2009 Teologien skal vel ikke avgjøres av hva som tilfeldigvis er flertallets oppfatning akkurat nå? Hvis Bibelen skal avgjøres demokratisk blir det ikke så mye å stole på.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 9. desember 2009 #17 Skrevet 9. desember 2009 Er enig i de som sier presten lar det gå utover et uskyldig barn. Det får ikke velsignelse/ dåp fordi det tilfeldigvis har havnet hos en mor som er lespisk. MEN når det kommer til prester som ikke vil vie homofile par, skjønner jeg det godt. Man kan da ikke endre et element i religionen fordi om samfunnet har endret holdninger?! BLir jo like rart som å si at troende muslimer og jøder skal spise svinekjøtt fordi "resten av verden gjør det" når deres religion forteller dem at de ikke skal gjøre det. Og til du som lurer på det med barnedåp/ voksendåp og velsigning: Tror ikke barn som ikke rekker å døpes før de dør kommer til helvete. Jeg oppfatter det at man skal ta i mot jesus SLIK SOM et lite barn", ikke nødvendigvis SOM et lite barn. Tenker som så at et lite barn ikke er i stand til å "ta i mot jesus" på en bevisst måte. Derfor en det mange som praktiserer voksendåp, nettopp fordi de mener det er viktig at dåpen er/ bør være et bevisst valg om å ta imot jesus. I disse kretser er det dermed naturlig å velsigne barna når de er små, for så at de evt selv velger å døpe seg seinere. Dette får de "støtte fra" i div bibeltekster som sier at jesus velsignet barna, og fortellinger der det praktiseres voksendåp. Selv ble jeg velsignet da jeg var liten, men valgte å døpe barnet mitt. For meg er det ikke så stor forskjell. En dåp er jo en velsignelse, og en konfirmasjon blir det samme for en døpt, som en dåp er for en velsignelse.. Man "bekrefter" på en måte valget som ble tatt for en da man ble døpt eller velsignet som baby om dere skjønner..
Molait Skrevet 9. desember 2009 #18 Skrevet 9. desember 2009 Står faktisk om overvekt (indirekte om ikke direkte) Man skal passe på sitt tempel (altså kropp) Å komme fra afrika derimot vil jeg tro er helt greit..hehe Jeg mener vel og SLIK SOM personlig. Har likevel døpt barna mine. Er mye tradisjon for familie og er greiere ved evt konfirmasjon (da i statkirke) Synes ikke det har stor betynging ene eller andre veien uansett. Synes det er greit de stort sett har gått bort fra setninger som "rives ut av djevelens klør" under dåpen da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå