Gå til innhold

Hvordan kan jeg redde ekteskapet mitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min og jeg har sakte, men sikkert glidd fra hverandre det siste året. Jeg mistenkte ham en periode for å ha truffet noen andre, noe han fremdeles benekter. Etter en konfrontasjon i fjor høst ble vi enige om å satse videre på forholdet. Vi har vært sammen i snart 10 år, gift i 5 av dem.

Konfrontasjonen skjedde etter at jeg hadde blitt gravid. Vi hadde prøvd i over to år før spiren satt. Jeg sa at jeg ikke ville sette noe barn til verden dersom det likevel skulle ende med brudd mellom oss. Jeg ga ham muligheten til å gå den gangen, og han valgte å bli.

Nå er barnet vårt 10 mnd, og han har nylig fortalt at han ikke har følelser for meg lenger. Han har gått lenge med disse tankene, men har ikke sagt noe i frykt for å såre meg. Jeg har lenge gått og kjent på at noe er galt og har prøvd å gjøre ting bedre. F eks la ham trene, spille fotball, gå ut med folk fra jobben så ofte han vil. Jeg har også gjort stort sett alt husarbeidet, så han skal slippe å gjøre slike kjedelige ting. Jeg har med andre ord prøvd å lette hverdagen hans så mye som mulig.

Likevel kom det som et sjokk på meg at han føler det slik han gjør. Han vil i utgangspunktet skilles, men jeg er ikke villig til dette sånn helt uten videre. Jeg har lyst til å kjempe for ekteskapet mitt. Jeg elsker mannen min og klarer ikke å se for meg et liv uten ham.

Vi har nå tatt det steget å gå til familieterapeut. I "lekse" til neste møte, har vi fått i oppgave å tenke over hva vi kan gjøre for å prøve å finne tilbake til hverandre igjen. Terapeuten mente vi måtte "bort fra hverdagen". Forslag som kino, middag ute og å reise bort sammen mente han var dødfødt dersom ikke begge hadde lyst til å fortsette forholdet. Og da har jeg store vanskeligheter med å komme på noe annet konstruktivt. Jeg har som sagt gjort nokså mye for å lette hverdagen for mannen min allerede. Men så er det jo en gang slik at livet består av flest hverdager, ikke minst når man er småbarnsforeldre..

Huff, det er så forferdelig vondt og vanskelig. Jeg har virkelig ikke lyst til å miste mannen min, men jeg føler at han allerede har bestemt seg for å gå. Er det noen som har et godt råd å komme med? Hvordan kan jeg få ham til å ville bli? Jeg er takknemlig for alle tanker og svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La han ta mer annsvar for både hus og hjem så han ser hvor mye mer han må gjøre om dere blir skilt.

Jeg regner med du vil at han skal ta en stor del av samværet med ungen siden du ikke vill være alene om annsvaret.

Brette klær og skifte på sengen sammen.

Gå ut på lekeplassen sammen med ungen deres begge samtidig.

Se film sammen hjemme.

Snakke mer sammen om så bare praktiske ting anngående matlaging, handling og annet som må gjøres i ett hushold.

Ikke ha sex.

Skrevet

Som å lese om mitt ekteskap og hvordan det var. Hans sa også at følelsene var borte...og jeg gjorde alt for han, gikk i meg selv og var mer positiv og hjelpsom osv....men han dro bare plutselig, klarte ikke mer når han ikke elsket meg. Så jeg har jo erfart at begge må være interessert i å gjøre en innsats, du kan ikke gjøre det alene. Er han ikke klar for det, så kan man ikke gjøre noe med det. Det kan være at han bare terenger en pause fra deg og alt hjemme, så innser han hva han hadde? Her prøvde mannen min seg på det...men så fort vi fikk separasjonsattesten ville han ut å prøve andre damer, og det tok ei uke så fant han noen som han kastet seg over....

Huff, jeg føler med deg....men det er ikke verd å plage seg selv med å prøve å holde på en som driter i deg og ikke vil ha deg. Du er verdt så mye mer. Jeg vil hvertfall ønske deg lykke til og håper det ordner seg, bruk terapauten om det kan hjelpe dere.

Skrevet

gjør noe som du tror han ville likt, havrafting foreksempel! utrolig gøy!

jeg ønsker deg masse lykke til og du bør være stolt over at du fortsatt vil prøve videre med mannen din:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...