Gå til innhold

Å herrejemini så mye bilder vi har...

Anbefalte innlegg

Gjest Sauen har julekuler på
Skrevet

Jeg skal lage fotobøker, en for hvert år, og har satt meg ned for å sortere bildene på dataen. Det skulle jeg gjort for leeeenge siden... For her ligger alt i hytt og pine, på 3 forskjellige pc'er pluss ekstern harddisk OG digitalkamera... Alt er blanda også. Julebord, bilder av ungene, 17 mai og hytteturer, salgsbilder av forrige bilen... Hjelpes meg! Hvor skal jeg begynne?

Noen erfarne bildesorterere som har noe tips eller? Må jo begynne å røske et eller annet sted...=P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe ikke verst:P

Er nok bare å lage forskjellige mapper og så dra bildene over dit. Markér mange bilder om gangen som skal inn i samme mappe. Noe anna måte kommer ikke jeg på.

Skrevet

Huff ja, kjenner til problemet! Her prøver vi å slette bilder med "hard hånd", for om noen år tror jeg ikke vi setter pris på antallet like bilder av barnet som sitter og spiser.. men det er lettere sagt enn gjort. Ellers har vi delt det inn etter år og måned. Så i ett år har vi f.eks en mappe som heter 2009 - 10 Bergen og 2009 - 10 Stavanger

Det betyr året 2009, oktober, tur til Bergen. og den samme tidsperioden, men hjemme i Stavanger. Dette fungerer bra for oss, lett å finne frem til spesielle besøk, turer.

Gjest Sauen har julekuler på
Skrevet

Ja, tror det må bli noe sånt. Nå har jeg tatt 3 hovedmapper: familiebilder, festbilder (julebord osv) og annet (salgsbilder av bilen, bilder av leiligheten osv). Så får jeg prioritere familiebildene og prøve å få sortert etter år og så ihvertfall årstid... Fra nå av skal bildene legges inn på pc i rett mappe hver måned!

Skrevet

Jeg har alt i mapper etter dato jeg. En mappe for hver mnd. Når jeg har 12 mnd lager jeg en mappe med årstall og stapper dem inn der.

2005 01 Januar

2005 02 Februar

osv. Da legges mappeikonene i riktig rekkefølge.

Skrevet

Og så legger jeg selvsagt bildene direkte inn på mappene etterhvert som de kommer inn på pc'en, hehe;)

Skrevet

Jeg har en mappe for hver unge, og så sorterer jeg på hver mnd. Døper mappene med årstall, tall for måned og navn på måned ("2009 - 12 - desember" f.eks), så legger de seg i kronologisk rekkefølge. I tillegg har jeg egne mapper for spesielle anledninger, og de ligger på rotmappa "ungene" (evt enda et hakk opp- på "familie"). Mappesystemet blir da d:/mine dokumenter/mine bilder/folk/familie/ungene/2008 - 12 - desember. Veldig oversiktlig og greit :) Når du har satt opp mappetreet slik du vil ha det (man TRENGER jo ikke en mappe pr unge, for eksempel, du kan jo fint bare sortere familiebildene i månedsmapper), er det bare å starte i en ende, og hive bildene i riktig mappe ett etter ett (evt mange på en gang, om du har mange etter hverandre som skal i samme mappe). Ha åpne flere vinduer på en gang, så det bare er å trekke bildene over. Gjør det til et prosjekt å sitte en stund hver kveld til du er ferdig, så kommer du nok i mål til slutt :) (det er også lurt å stille inn mappevisningen på størst mulig ikoner, så du slipper å åpne hvert bilde for å se hva det er)

Skrevet

Å kjære, jeg hadde fått ANGST av en slik..eh..mangel?..på system..

På sånne ting er jeg virkelig et ordensmenneske. Slik har jeg det:

Jeg har 12 månedsmapper, Januar, Februar, osv

I hver av de mappene ligger mapper med årstall. 2006, 2007, 2008

Og i hver enkelt slik årsmappe har alle bildene navn, som jeg gir etter når de er tatt. Eks Mai_1, Mai_2......Mai_298 osv

Jeg begynte i den første årsmappen med maibilder og fortsetter i stigende rekkefølge for hvert år, slik at INGEN bilder heter det samme.

Har egne mapper inne i årsmappen for spesielle hendelser som ferieturer osv. Da har bildene navn fra stedet. Fra Mallorcaturen heter f.eks bildene Ma_1, Ma_2 osv osv.

Et ufeilbart system som er enormt tidskrevende, men veldig godt å ha. Ikke så tidskrevende om man gjør det etterhvert.

Enkelt å finne igjen bilder hvertfall. Jeg får fnatt av uorden :)

Skrevet

Jeg har i tillegg både bilde og film-mappen min på ekstern harddisk. Og mye av det er lastet opp på sikker nettlagring, men akkurat det tar sånn tiiiiiiid...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...