Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #1 Skrevet 6. desember 2009 Har fått innvilget ferie 4 dager før jul og i kveld ringer sjefen og sier at i løpet av helgen er 3 blitt sykemeldte og at jeg dermed ikke kan ta ut min ferie. Har bestilt meg spatur sammens med en venninne for et par dager nå før jul der jeg skulle benytte mine feriedager. Nei, nå er jeg skikkelig forbanna så ordner han ikke opp kommer jeg også med sykemelding og hiver på kontorpulten hans.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #3 Skrevet 6. desember 2009 Å hive inn en sykemelding er ingen god ide. Det blir konsekvenser av det, fordi din sjef med ganske stor sikkerhet skjønner at det er en fake sykemelding. Du har heller ikke lov til å dra utenlands dersom du er sykemeldt såframt du ikke har legeerklæring på det eller godkjenning fra NAV.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #4 Skrevet 7. desember 2009 uææææh så kjipt! Er det lov til å trekke tilbake innvilget ferie da?! ed tanke på at man som regel lager planer når man har fått innvilget ferie, som det at du har bestillt spa.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #5 Skrevet 7. desember 2009 Jeg ikke tro at han har lov til å nekte deg å ta ut ferie når den først er innvilget, men jeg vet ikke sikkert. Han må vel i så fall kompensere deg for spa-oppholdet.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #6 Skrevet 7. desember 2009 Om du har ferie tilgode i år kan han ikke nekte deg å ta ut denne før nyttår. Og dere som snakker om fake sykemelding. Hva om HI ba om denne ferien nettopp for å unngå sykemelding?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #7 Skrevet 7. desember 2009 Dersom du må tilbake til jobb, FØR ferien din er ferdig (altså dette vil jeg tro går inn under innvilget ferie, så lenge det er av de 5 ukene vi har disp.), så har du krav på 100% overtid eller annen kompensjasjon +tilbakebetaling av evt. utgifter som går tapt, som flybilletter, depositum for hotell, avbest.gebyr o.s.v. Det var ihvertfall det jeg fikk beskjed om på arbeidsplassen min..
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #8 Skrevet 7. desember 2009 I de tilfeller hvor arbeidstaker har til gode ferie, men verken har krevd ferie overført eller inngått avtale om overføring, vil ferien falle bort. Arbeidstaker har da krav på å få utbetalt de feriepengene han har til gode. Dersom bedriften har betalt ut feriepenger samlet i juni, vil arbeidstakeren ha krav på lønn. Tilgodhavende skal utbetales første lønningsdag i nytt ferieår. NB! Det er arbeidsgiverens ansvar at arbeidstakerne gis den feriefritid som følger av ferieloven. Tror jeg ville spurt sjefen når han mente du skulle få tatt disse dagene da pluss hvem som skal betale omkosningene du får pga hotell osv. Det er ikke din skyld at han har sykmeldte arbeidstagere og du har krav på den siste ferieuken din. Det er hans plikt å se til at du får denne ferieuken.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #9 Skrevet 7. desember 2009 Er det ikke veeeldig vanskelig å klikke i LODDRETT vinkel) Håper alt ordner seg for deg, lykke til!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #10 Skrevet 7. desember 2009 Hehe joda det er sikkert ikke lett og klikke i lodrett vinkel, men for meg er dette ikke noe morsomt. Jeg bestilte jo og betalte for turen allerede i september da jeg fikk innvilget ferien da. Om han betaler turen eller ikke spiller ingen, rolle, jeg ønsker bare og dra. i tillegg har jeg sagt meg villig til masse jobbing i romjulen og selve juledagene, kan jo hende jeg går på en kollaps dersom jeg ikke kan få noen fridager før jeg skal jobbe selve juledagene. HI
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #11 Skrevet 7. desember 2009 Hvis han MÅ ha deg på jobb nå, hadde jeg bedt om fri i jula istedenfor...Latt han få velge... OM det passer for deg da. Skjønner dette er surt!!!! Hadde klikka litt i vinkel jeg og, tror jeg..
AndreVonDrei Skrevet 7. desember 2009 #12 Skrevet 7. desember 2009 I dette tilfelle håper jeg virkelig du er organisert. I såfall, ring fagforeningen din med en gang! De har god greie på regelverket rundt dette og da har du litt å slå i bordet med til arbeidsgivere din. Lykke til, skjønner godt at dette er kjipt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå