Gå til innhold

Snusing og graviditet


missgs *OVERTID*

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har brukt snus daglig i noen år nå, grønn catch gjerne en boks om dagen eller mer på det verste. Så kan vel si at jeg er ganske avhengig. Nå som jeg er gravid vil jeg gjerne slutte med det, så med en gang jeg testet positivt kjøpte jeg snus uten nikotin og tobakk.

Flere som har erfaringer med dette?:)

Evt kan vi kanskje hjelpe hverandre å slutte?:)

 

Klem Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg snuser også. Har klart å snuse bare 2-3 stykker totalt på en dag i helgen. Men vet jo at jeg må slutte helt. Fins de uten nikotin og tobakk? Mannen min mener at å bråslutte er det beste, og jeg er kanskje litt enig med ham. Jeg håper bare at jeg blir såpass kvalm ettehvert at snus byr meg imot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært snuser i flere år. grønn catch osv. I perioder sikkert en hel boks om dagen. Jeg testa positivt (svakt første kvelden) for ei uke siden omtrent, tok mine foreløpige siste snuser den kvelden. Om morgenen var streken så tydelig... For meg fungerer å slutte brått best. Jeg har ingen erfaring med sånn "urte" snus uten nikotin, men spiser en pakke fishermann el lignende om dagen, dytter dem gjerne opp i leppa for at det skal svi litt i tannkjøttet så jeg ikke skal savne snusen sånn. Jeg MÅ ha tilgang til snusen, sånn var det forrige gang jeg var gravid også. Hadde en åpen boks liggende i kjøla som jeg gikk og lukta på i blant når trangen kom over meg. Når gutten min begynte å sove hele natta uten pupp, begynte jeg dessverre å snuse igjen på kveldstid... Men - nå er vi gravide igjen hurra hurra så bort med snusen. Det byr meg langt fra i mot ennå dessverre, jeg har lukta på boksen flere ganger allerede i dag hehe, men bank i bordet, jeg har ikke sprekt og har ingen planer om å gjøre det heller. Den første uka uten er verst, så blir det etterhvert en vane å ikke snuse også. Meeeeenn hater at man reagerer sånn på kaffe når man ikke har nikotin i blodet, jeg ELSKER min cappuchino, espresso osv, og jada vet man ikke skal drikke masse kaffe når man er gravid--- men litt må jeg bare ha--- men jeg får sånn hjertebank, og lurer litt på om jeg sover dårligere også pga kaffen. (man forbrenner visst veldig dårlig koffein når man ikke har nikotin i blodet)

 

Blir gjerne med i den (anonyme?) støttegruppen for gravide jenter som har sluttet/pauser/ønsker å slutte med snus! Dette skal vi klare, jenter, det hjelper å vite at vi er flere.

PS rart ikke jordmødrene spør om dette syns jeg, de bare spør om røyking... de burde følge med i tida, SÅ mange jenter som bruker snus!!!! Burde fått med snusbruk inn på jordmorskjemaet akkurat som røyking... Ønsker oss alle lykke til med svangerskapet og nye litt sunnere vaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.baby.no/helse/barnelegen/spor/snus/

 

Snus inneholder nikotin og ved bruk av snus får en samme konsentrasjon av nikotin i blodet som ved røking. Studier har vist økt forekomst av for tidlig fødsel og lavere fødselsvekt ved bruk av snus. I tillegg er fosteret utsatt for andre uheldige effekter nikotin kan ha: økt forekomst av spontane aborter, svangerskap utenfor livmoren, løsning av morkaken og andre komplikasjoner med morkaken, for tidlig vannavgang og generell veksthemming av fosteret. Barna til kvinner som røker veier i gjennomsnitt 5% mindre enn barna til de som ikke røker. Ellers er det 2 til 4 ganger økt fare for krybbedød om mor røker.

Så det er mange gode grunner til å slutte med snus både under og etter graviditeten.

Med vennlig hilsen Dr. Anne Karin

 

Det finnes INGEN bedre motivasjon for å slutte enn når man blir gravid!!!! Dette klarer dere!! Klart dere ofrer det for å få et velskapt barn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både min kjære og en kollega slutta med snus ved å tygge på nellikspiker!

Merkelig? Absolutt, men det funka for dem begge! :-o

Ellers prøvd han litt av den nikotinfrie snusen når han var på fest, fungerte greit for han, men det lukter helt jævlig, skikkelig billigparfyme lukt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok slenge meg på den kutte med en gang i stedet for nedtrapping. Jeg tok min siste snus den kvelden jeg fant ut jeg var gravid, og det har gått bra siden:) (to uker) Det hjelper med tyrkisk pepper, kanskje ikke så bra med sukker i stedet, men det det var ihvertfall en erstatning første uka.. Savner snusen litt med morgenkaffen, da er det ikke like godt med tyrkisk pepper til! Hehe.. Ellers har jeg også en pakke General i veska, man blir litt mer avslappa hvis man vet at man har snus tilgjengelig..Det er jo viljestyrken det står på! You can do it!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

å så deilig å høre at det er flere av oss. jeg har snust de siste 4 årene, og synes det er kjempe vanskelig og slutte. men som sagt, det finnes vel ikke en større motivasjon enn at man er gravid. Jeg skal dra på butikken og kjøpe den uten nikotin og tobakk, takk for tipset:-) dette skal vi klare:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå på 4. dagen uten snus og det er også like mange dager siden jeg fikk bekreftet at jeg er gravid :) Har nikotinfri snus liggende, men merker at behovet er ikke så stort lenger som det var. Fikk boksen for 4 dager siden og den er fremdeles ikke halvtom engang, så er ganske stolt igrunn :)

Jeg har jo klart å slutte med røyking tidligere, så skal vel klare det denne gangen også :) Er helt sikker på at vi skal klare dette alle sammen, for våre små gullklumper :)

 

Lykke til alle sammen!!

Del gjerne erfaringer om hvordan det går med dere - godt å høre vi er flere i samme situasjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig skrevet hovedoppgave om snus, graviditet og amming og kan bekrefte alt som står i innlegget til "dr.anne karin" med unntak av en ting:

man får HØYERE og mer langvarig konsentrasjon av nikotin i blodet (og senere melken) ved bruk av snus. Snus bør i enda større grad enn røyk unngåes i sv.skapet og ved amming.

 

Håper dere klarer å slutte. Lykke til;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen :)

Jeg slutta å snuse for over 4 uker siden, og spira satt uka etter. Tilfeldig? :P

 

Min hjelp har vært å hadd tyggis hele tiden. Dag som natt om nødvendig. For meg var det ikke lurt å snuse onico (nikotinfri og tobbaksfri snus) for ble bare sugen på skruf sterk av det. Nei.. Jeg kom meg heller gjennom de verste dagene på trass og et veddemål med broren til forloveden (han begynte og røyke og snuse onico, noe som var juks)

Har prøvd meg på en onico i ettertid, og det var LANGT ifra så godt som jeg husket! Ere være snus slutt på dagen :)

 

Dere klarer det!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen.. har i dag byttet til nikotinfri snus, noen andre som har fått skikkelig hodepine av dette? mulig det er fordi kroppen ikke får den nikotinen den er vant til? hørt flere som klager over hodepine ved snusslutt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært plaget av en helt sinnsyk hodepine de siste dagene, spesielt ille de første dagene etter jeg sluttet med snusen. Begynner å bli litt bedre igjen nå heldigvis, og er nå snart en uke siden jeg sluttet helt med både vanlig og nikotinfri..ble rett og slett så kvalm nå at jeg ikke klarer å snuse lenger, så det er jo bra :):)

Men vet jo ikke om suget kommer tilbake når kvalmen går over :)

 

Men ja, jeg tror nok den kraftige hodepinen kommer av snusslutten.

Bare hold ut, det blir bedre snart :)

 

Klem klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...