Susan*lillegutt og mini* Skrevet 6. desember 2009 #1 Skrevet 6. desember 2009 Lillebror blir 3år i april,og testiklene hans er enda ikke kommet ned i punge.. flere som har barn som har vært borti dette? legen nevnte på en undersøkelse,husker ikke hvilken,men var på HS at vi måtte følge med på dette..men har liksom ikke tenkt over det før idag da jeg dusjet han og var liksom alene med han,uten storebror som tok all oppmerksomheten,han har alltid hatt en "tom" pung.. ikke noe i den.. Gubben prøvde å kjenne etter,for som jeg sier,han vet hvordan det skal være, men kjente ikke noe i punge,men kjente de oppe ved lysken..eller hvertfall oppfor... samme plass som legen på sikker 2års kontrollen tror jeg..kjente de... gubben prøvde å "presse" de ned,for han sier han selv har sånn jojo testikler,at de kan gå opp,men komme ned..men gikk ikke.. og lillebror har siste tiden tatt MYE på tissen og omårdet rundt,og begynte å tenke at kanskej det kan være derfor,jeg har bare trodd det var nyskjerrighet og sånt som er normalt på den aldere,men han går også MYE på do,og er ikke mye som kommer,tviler på UVI,men heller at det kanskje er at det virker som det er fult i blæra.. men er kanskje bare steinene..han har vært tør siden i sommer,og blir 3år i april som kommer.. skal ringe legen imorgen å få time for å få det undersøkt,samt skal bade han i varmt bad i morgen og få gubben til å se om de kommer ned da.. noen som har vært borti dette på sine barn? Storebror har aldri vært plaget med dette,så har liksom null peiling...eneste jeg vet at det kan være aktuellt med operasjon og kan være større fare for testikelkreft og få barn senere i livet sitt.. litt bekymra nå...
gerd Skrevet 6. desember 2009 #2 Skrevet 6. desember 2009 http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/testisretensjon-2366.html
gerd Skrevet 6. desember 2009 #3 Skrevet 6. desember 2009 http://www.portamedicus.no/ArticleDisplay.aspx?MenuId=4272&ContentId=6506
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 6. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 6. desember 2009 har du vært borti dette selv,altså ikke du..men barnet ditt?
gerd Skrevet 6. desember 2009 #6 Skrevet 6. desember 2009 nei ikke personlig erfaring på den måten. Jeg bare vet det som står her sånn omtrent. Dersom testiklene hans aldri er i pungen bør han nok opereres snarest. Det blir litt annerledes om det er jojo-testikler.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 6. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 6. desember 2009 ja,den er vel aldri nede i pungen...kan hvertfall ikke huske å ha sett den,eller at han har hatt en større pung..men nå kjenner jeg at jeg blir litt irritert,hvorfor har ikke barnelegen da fulgt opp dette...åå..mange spm her nå som går gjennom hode.. skulle gjerne hatt noen som har vært borti dette ved egne barn som kunne skrevet om det..huff.. ringer legen imorgen ja!
ifie Skrevet 6. desember 2009 #8 Skrevet 6. desember 2009 Storebror er 2,5 år, og jeg kan ikke huske sist jeg så at han hadde testiklene nede i pungen! Han hadde det da han var liten, men nå virker det som han har "vokst i fra" pungen - som ofte er innskrumpet og tom... Da vi var på 2 årskontroll måtte legen kjenne litt ekstra, men fant begge to, så alt er greit! Jeg har stusset litt over dette selv, men det er vist helt vanlig
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 6. desember 2009 Forfatter #9 Skrevet 6. desember 2009 det er IKKE vanlig at de ikke er nede i pungen,legen sa til oss at vi måtte følge med på dette,han fant de ja,men fikk de ikke ned.. så skal ringe imorgen å høre.. huff..ikke morro det her,men håper det ikke er noe,men siden de ikke er nede i pungen,og ikke var som baby heller,vil jeg heller være på den sikkre siden..
Gjest Gul stjerne Skrevet 6. desember 2009 #10 Skrevet 6. desember 2009 Snakk med lege, kan bli vanskelig for gutten å bli far om steinene ikke er i pungen, for varmt klima. Om vært snill og ikke prøv å presse steinen ned i pungen. Stakkarliten...
ifie Skrevet 6. desember 2009 #11 Skrevet 6. desember 2009 Fikk ikke med meg at de aldri hadde vært der... Håper de ramler ned av seg selv snart!
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 7. desember 2009 Forfatter #12 Skrevet 7. desember 2009 da har jeg fått time til han imogren,så får vi se hva legen sier,skal bade han ikveld i varmt bad å se hva som skjer...håper jo igrunn at de kommer ned da,så slipper han kanskje unna en evt operasjon,men gjør de ikke det og han evt må opereres,så kjenner jeg at jeg blir litt bekymret med tanke på at han har gått så lenge sånn...
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 15. desember 2009 Forfatter #13 Skrevet 15. desember 2009 lillebror er henvist vidre til utredning på sykehuse,skal inn dit allerede i januar,fikk brev igår,så spent på hva som skjer vidre.. men legen snakket om at den ene satt fast i kanalen... aner ikke helt hva det vil si,men får se hva de sier på sykehuset =)
Grigri m/3 gutter Skrevet 15. desember 2009 #14 Skrevet 15. desember 2009 Min sønn er tre år og det ble oppdaget hos legen at han hadde en testikkel som ikke var falt ned i pungen for et halvt år siden. Legen sa at det var viktig at dette ble operert så fort som mulig. Vi fikk henvisning til ultralyd for å få bilder av hvor den var, og så videre til urolog for å se om det måtte opereres eller ikke. Han sa at det var ikke viktig å operere så fort som mulig, vi kunne enda vente litt til og se om den kom ned av seg selv. Vi skal tilbake om 6 mnd for ny sjekk. Ikke gjør noe selv, hva om dere skader gutten på noe vis. Gå til lege og få han undersøkt.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 15. desember 2009 Forfatter #15 Skrevet 15. desember 2009 som du ser av innlegge oppfor ditt,så har vi vært hos lege og er henvist vidre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå