Gå til innhold

Lager dere pepperkake-hus selv, eller kjøper ferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, disse som er ferdige til å sette sammen og pynte?

Jeg har laget pepperkake-hus for første gang...det vil si, jeg kjøpte ferdig deig og laget huset selv.

Herregud for en jobb! Kan jo være at det bare er jeg som er heeeelt nybegynner og bruker lengre tid enn nødvendig, men jeg har brukt stort sett hele dagen i dag på å sette sammen og pynte huset som jeg bakte ut i går (og det tok jo heller ikke kort tid...) Det aller verste er at jeg slett ikke syns det var verdt all jobbingen...ble ikke noe fint, syns jeg...er altfor stort og taket burde nok strengt tatt vært større - hadde nok vært finere om kantene på taket gikk litt lenger utover sidene....og så ble jeg helt bland i forhold til hvordan jeg skulle pynte det. Ble i tillegg litt feil med melkesjokolade non-stop i pastell-farger merker jeg...hmmmm...spørs om jeg ikke bare kjøper ferdig hus neste år altså...

Hvordan pynter dere huset og ca hvor lang tid tar det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøper og limer sammen selv. Det enkle er ofte det beste...osv ;-)

I år prøvde jeg meg på iceing i stede for vanlig melisglasur og det ble skikkelig lekkert, til og med etter guttene sin herjing med non-stop (de mørke til dette) og seigmenn ;-) Ungene pynter med dette, jeg tar på glasuren. Litt på taket, på pipen , rundt vinduene og døren osv.

Skrevet

Har laget mønster og bakt ut, .... Men prøvde ny pepperkakedeig (ferdigkjøpt ja!)..MEN, det ser ut som pepperkakene blir myke!!!! Så det spørts hvordan det blir å montere det i morgen!! Ferdig stekt er best, om en vil ha rette vegger, nesten umulig å skjære og få beine vegger...

Skrevet

Har brukt royal icing jeg også, blir nok finest med det - men tørker jo fort, så det blir vanskelig etterhvert...pipen glemte jeg...men pytt sann;-) Har brukt slike sølv-kuler også - det ble ganske fint, faktisk:-)

Skrevet

Jeg lager selv. Sannsynligvis kjøpedeig. Men gjør alt det andre da. Aner ikke hvor lang tid det tar - det er kos ;) Men det tar jo nødvendigvis litt tid. En ettermiddag? :) Pynter med non-stop og melis :)

Skrevet

Får satse på at de blir stive til i morgen da;-) Ja, jeg fant ut at det var vanskelig med rette vegger ol da jeg skulle lage det. Måtte bare kaste første veggen, for den ble helt skjev. Kjevlet resten ut rett på bakeplaten, og da gikk det mye bedre;-)

Skrevet

Kjøpte ferdighus på ikea. Limte det sammen med smelta sukker og lot 3 åringen stå for pyntingen;-)

Vi vinner nok ingen konkurranser, men vi hadde det moro sammen og synes det ble ganske fint.

Laget melis og lille dyppet julenisse seigmenn og vanlige nonstopp som han satt opp uten mønster eller mening.

Skal pynte med noen smånisser rundt og litt bomull fra pipa. Koselig førjuls tradisjon:-)

Skrevet

Første gangen ble mer kaos enn kos, følte jeg...men det blir nok enklere de neste gangene;-) Ungene likte det da:-)

Skrevet

Tror jeg skal gjøre det sånn til neste år - kjøpe ferdig-hus og la ungene pynte det - nå ble det mer stress for min del fordi jeg ville få det pent til...og så ble det ikke pent engang;-) Prøve og feile, ja ja;-D

Skrevet

Kjøper ferdig her også.

Men den iceingen hvor kjøper dere den? Melis er jo bare tull syns jeg...

Skrevet

Jeg ser den! Men nå har du jo oppdaget hvordan du egentlig ville ha huset - så kan du rette på det til neste år :) Jeg er vokst opp med hjemmelaget pepperkakestasjon med lokomotiv og vogner fulle av godteri :) Det er gode minner :)

Skrevet

iceing = melis + eggehvite :) Funker veldig fint :)

Skrevet

Jeg lager den selv - 1 eggehvite, 3,5 dl siktet melis og ca 1/2 ts sitrondråper. Bland med mikser. Stivner ganske fort, så du må i tilfelle ta pynt på etterhvert og ikke ta icingen på først for så å ta non-stop ol på...da er det for sent.

Jeg brukte 3 x denne oppskriften på mitt hus, men det var stort da...

Skrevet

Åhhh...nå skulle jeg ønske jeg hadde laget det - hørtes skikkelig koselig ut:-) Mamma laget pepperkake-hus hjemme hos oss også, og det hørte jo jula til, så ville starte samme tradisjonen for ungene mine - og de bryr seg heldigvis ikke ikke så mye om at det ikke er perfekt - er mer mor som tenker på sånt, he he;-) Blir nok lettere til neste år, ja.

Skrevet

Men det er jo bare vanlig melisglasur, hvorfor kaller dere det iceing? Jeg syns forresten ikke det er noe bra å feste pynt med da...

Skrevet

Hehe..jeg må være ultra-gammeldags. Her lages deigen fra bunnen og jeg bryr meg midt i ryggen om huset blir litt skeivt. Det er jo hjemmelaget, og fullt av sjel. I fjor laget vis en minikopi av vårt hus...eller sånn mer eller mindre. Veldig koselig, og storebror syns det var veldig stas å pynte "sitt" hus.

Hva gjør det da om det er litt skeivt og tar litt tid? Pepperkakedeig er ikke vanskelig å lage og det lukter kjempegodt!

Med litt fantasi kan en lage andre ting også. Kanskje en liten utedo, en garasje med en liten pepperkakebil, et tog, en lastebil. Om det ikke ligner helt, så tror jeg neppe ungen bryr seg om det heller. Det skal selvsagt ikke bli stress, men det kan faktisk bli veldig, veldig koselig med skeive, rare ting.

Og iceing? Aldri hørt om. (Føler meg virkelig helt avlegs...) Er det bare vanlig glasur? Hvorfor kaller dere det iceing da? Eller er det noe som kjøpes ferdig?

Kan forresten anbefale knuste, fargede drops i vinduene før steking. Det blir fine glassmaleri. :-)

Skrevet

Jeg kjøper ferdiglaget og setter det sammen og pynter. Etter å ha lest din opplevelse kommer jeg til å fortsette med det. ;oD

Jeg pynter med melis og nonstop. Tar vel en halv time kanskje? Etter at det er satt sammen altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...