Gå til innhold

Er homofili smittsomt?

Lektor Doppler med tillegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ettersom homofile ikke får gi blod? Redd vi skal bli et land av homofile? Det er jo egentlig et av de verre tilfellene av diskriminering som finnes i samfunnet. Alle som gir blod å underskrive på at de ikke har byttet sexpartner det siste halve året, er homofile mer løgnaktige?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

synes d er diskriminerende..

de må da vel teste at alt blod er 100% ok før d kan bli brukt uansett??

da kunne d vel vært likt for alle eller..?

Skrevet

Ja ikke sant?

Gjest cunning stunts
Skrevet

Hele SørAmerika og alt sør og øst for Apetits er også smittsomt. Per def.

Forøvrig er det meste smittsomt om man finner rett smittekilde.

Skrevet

Tja, om man er pågående nok, så. ;-D

Det er strengt tatt ikke noe forbud mot at homofile gir blod, bare "menn som har sex med menn." De er statistisk sett superrisikable i forhold til STDs. Generaliseringen er likevel noe snodig.

Skrevet

Man kan jo også bare la de sprøytenarkomane gi blod, så lenge de skriver under på at de ikke har delt sprøyte med noen. (Uten sammenlikning forøvrig med homofile)

Skrevet

Så rart:) Dette diskuterte vi på kurset i dag (om at det var teit)

Skrevet

Og det begrunner du med atte?....fordi en sprøytenarkoman har god hukommelse og til tross for heroinrusen har full kontroll på hvor sprøyta han bruker har vært?

Å sammenlikne kredibiliteten til homofile med sprøytenarkomanes, det må jeg si er et kreativt stykke arbeid.

Jeg tipper det er mer enn en blodgiver som har hatt seg en one night og ikke giddet å opplyse om det. Heldigvis testes blodet uansett. Men det er bra med restriksjoner, de bør bare være velbegrunnede.

Hilsen en som har et nært familiemedlem som ble smittet av hepatitt c pga blodprodukter, og som har en sønn som trenger de samme produktene (men helst uten ulumskheter).

Skrevet

Det er jo egentlig skrullete hvis en sprøytenarkoman får gi blod men ikke en homofil mann som er i et stabilt forhold ... er det virkelig så mye større fare for at partneren er utro og feier over alt mulig for det om man er homofil mann enn for andre?

Skrevet

"uten sammenlikning forøvrig med homofile" skrev jeg. Lære seg å lese.

Poenget mitt er at det er ingen menneskerett å få gi blod, så skjønner ikke hvorfor man skal føle seg stigmatisert. Noen får ikke gi blod pga egne sykdommer, andre pga at det vurderes å være økt risiko for å overføre smittsomme sykdommer. Sånn er det bare. Man kan helt sikkert finne en annen måte å gjøre en sammfunnsnyttig innsats.

Skrevet

Men hvis begrunnelsen bunner i fordommer? Ikke vet jeg, kanskje det faktisk er slik at homofile menn, selv om de er i et fast forhold, i bunn og grunn har stor risiko for å pådra seg sykdommer uten å vite det i forhold til resten av befolkningen.

Jeg har selv ikke mulighet til å gi blod pga at jeg veier en kg for lite. Heldigvis er ikke blodet mitt så spennende heller da :)

Skrevet

"Man kan jo også bare la de sprøytenarkomane gi blod, så lenge de skriver under på at de ikke har delt sprøyte med noen. (Uten sammenlikning forøvrig med homofile)"

Du gjør jo selv en ganske god jobb i å sammenlikne det at homofile og sprøytenarkomane skal få gi blod, bare de signerer på at de har holdt seg unna henholdsvis nye sexpartnere og ikke delt sprøyter de siste seks månedene. Å putte på "uten sammenlikning f-o-r-ø-v-r-i-g" glatter ikke over at den sammenlikningen faktisk er gjort.

Nå er faktisk situasjonen i dag at landets sykehuser har en foruroligende mangel på blodgivere. Det er vel heller ingen menneskerett å få lov til å adoptere eller gifte seg i kirken. Men å si at noen skal få lov, og andre ikke, kan uansett oppleves som stigmatisering og diskriminering. Spesielt hvis vurderingene er basert på fordommer.

Skrevet

Å gi blod kan da ikke sammenliknes med å gifte seg i kirken eller adoptere barn! Synes absolutt at homofile både skal få gifte seg hvor de vil og adoptere barn. Kanskje ingen menneskerett å få adoptere barn, det er ikke alle heterofile som får love til det heller.

Jeg sammenlikner overhodet ikke homofile med rusmsibrukere, det var bare for å sette på spissen at det faktisk er noen grupper som ikke får lov til å gi blod pga det ansees for risikoatferd. Sjansen for at en homofil er hiv-smittet er 70 ganger større enn at en heterofil er det. det er fakta og ikke fordommer. Gjerne litt dumt å ta sjansen da...

Skrevet

Det er det. Vi trenger blod. Jeg har selv en niese som ofte trenger blod og det har hendt to ganger at de har måttet gi henne "universalblod" fordi banken er tom for hennes type. Skummelt! Derfor synes jeg det er dumt hvis folk blir nektet pga fordommer.

Skrevet

Men er det faktisk fordommer da? Eller ikke nok kapasitet til å kunne analysere alt blodet i tide, derfor dropper de de som har større sjanse for å ha sykdommer som smitter via blod? Det er ikke bare homofile menn som ikke kan gi, men også de som er fra / har bodd i land med risiko. Jeg veit faktisk ikke om jeg kunne gitt blod i Norge siden jeg har bodd her så lenge. Hvis jeg tar tatovering her kan jeg ikke gi blod i Norge, selv om sjansen for det er like stor som sjansen for at jeg blir kristen.

Jeg kan gi her da.

Klart det er trist at enorme grupper med mennesker som vil gi blir utelukket.

Skrevet

Alt blod testes i etterkant. Jeg forstår ikke problemet.

Skrevet

Kanskje på tide med en reform?

Skrevet

At blodbankene mangler givere er nok så, men jeg tviler på at det ville komme et rush av blodgivere hvis man forandret reglene og lot homofile få gi blod. Burde heller oppfordre folk som kan til å bli blodgivere. Forøvrig er det ingenting skummelt med å få "universalblod" (0 neg)

Skrevet

Det er ikke skummelt å få universalblod nei, men det er skummelt at de innimellom er så desperate at de må ty til det uten at det er en helt akutt situasjon (de kunne fint ventet en dag med å gi blodet) og det har skjedd tre ganger på 1.5 år :(

Jeg oppmuntrer alle jeg kjenner som kan gi blod til å gi jeg da. Jeg forstår at det ikke tas blod fra homofile menn dersom statistikken faktisk tilsier at utroskap er et problem blant homofile menn i faste forhold enn hos andre i faste forhold. Men jeg lurer litt på om det kanskje er fordommer det hele baserer seg på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...