Gå til innhold

satt i gang - som førstegangsfødende????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. I morgen er jeg 14 dager på overtid og skal til overtidskontroll. Kommer jo evt settes i gang. Noen med erfaring som har blitt satt i gang som kan bruke noen ord og fortelle hvordan det var? Gjerne de som ble satt i gang som førstegangsfødende :-) Håper på svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg fødte for litt over to uker siden. Jeg ble satt i gang etter overtidskontroll ti dager over termin. jeg fikk enn modningspille kl 12 på dagen og måtte ligge stille en time etterpå. Jeg skulle egentlig hatt en modningspille til 6 timer senere, men da hadde jeg såpass rieaktivitet at de ikke ville gi meg mer. Det begynte å bli skikkelig vondt i 22-tiden på kvelden, og det økte på utover natta. Vannet gikk rundt kl 6 og etter 25 min med pressrier var jenta ute. Jeg syns egentlig det gikk greit, men jeg har ingenting å sammenligne med da. Det var selvsagt vondt mens det sto på, men det er sant at når ungen er ute så glemmer du smertene. De måtte klippe litt, pluss at jeg revnet litt i tillegg. Men det gror fort og nå kjenner jeg nesten ingenting lenger.

Skrevet

Takk for at du delte med deg :-) Det hørtes overkommelig ut :-) Skjønner jo at det ikke er likt for alle. Gratulerer med jenta!!!

Skrevet

jeg ble satt igang med førstemann 4 uker før termin pga komplikasjoner.

Var ikke moden i det hele tatt, fullstendig lukket og låst. :)

Fikk første pille klokken 13.00 - liten virkning.

andre pille 19.30 - liten virkning.

22.00 - vannet gikk, men fikk ingen rier av den grunn... :)

Så klokken 00.00 fikk jeg en smertestillende, og skulle prøve å sove litt.

Litt over tolv kom første rie med et smell, og etter dette kom de slag i slag. Fikk storm rier, med få sekunder mellom slagene. Var veldig intenst...

Trenger jo ikke gå noe mer innpå selve åpningsfasen, men etter 5,5 timer fikk jeg pressetrang, og hadde full åpning. :)

Hadde press-rier i 16 minutter før han var ute... :)

Måtte sy 4 små sting, men det var bare pyntesting iflg jordmor. Hadde ingen komplikasjoner i det hele tatt under eller etter fødsel. Brukte 5 timer og 46 minutter på hele greia. :) Uten noen form for smertestillende!

Intenst, men fort gjort! Hadde jeg fått lov hadde jeg gjort det igjen. :)

(må ha ks om få uker pga komplikasjoner hos baby, men det har ingenting med forrige fødsel å gjøre!!!)

Masse lykke til! Og når alt står på så husk at du snart får verdens beste belønning for alt strevet!! :)

Skrevet

Oi hvilken opplevelse :-D Jeg er ikke heller spesielt moden (sjekket på fredag). Men det kan gå fort allikevel altså :-) Når det vel kommer igang. Lykke til med ks da!! Gleder meg til min belønning og det gjør nok du også :-D

Skrevet

Jeg ble satt i gang med førstemann 10 dager over termin pga. at jeg lakk fostervann. Fikk en modningspille kl. 17(hadde 1 cm åpning, men var helt umoden), men lite skjedde. Ble lagt på et rom på barsel kl. 23, da det ble fullt på føden, og de bestemte seg for å ikke gjøre noe mer med meg før dagen etter. På den tiden begynte det å gjøre vondt, men jordmora som var innom sa at det bare var modningsrier. Hadde vondt hele natta, lå og pustet meg gjennom det jeg trodde var modningsrier hele natta, og gruet meg til de virkelige riene satte i gang. Kl. 6 på morgenen fikk jeg endelig komme inn på føden, og da hadde jeg 7 - 8 cm åpning - til min og jordmoras store overraskelse. Fikk lystgass i halvannen time, før jeg hadde full åpning kl. 08.30. Presset i 20 minutter før gutten vår var ute. Så bortsett fra at jeg ikke fikk noen oppfølging i løpet av natta, så gikk min igangsatte fødsel bra.

Skrevet

Jeg fødte sist søndag,14 dager på overtid. Fikk modningspille kl.12, skulle da ligge i to timer,men slapp heldigvis med en... Riene begynte å sige på i halv ett-ett tiden,og tok seg kraftig opp. Ba om smertelindring, og fikk akupunktur, men dette hjalp ikke på meg i det hele tatt.. Ble sjekket for åpning kl.halv 4 og da hadde jeg 8 cm åpning, ikke rart jeg hadde det vondt:p fikk da epidural, HIMMELSK, fikk slappet litt av før pressriene. Kvart over 5 begynte pressinga og kl.18.08 var hun ute!:)

Skrevet

Jeg ble satt i gang for 4 uker siden 2 dager over termin pga sv.skapsforgiftning. Var da førstegangsfødende.

1. dag - kom egentlig bare på kontroll, men hadde skyhøyt blodtrykk, protein i urin ++. Fikk derfor modningspille med en gang. Fikk også noen piller som skulle få ned blodtrykket (og disse har en riehemmende effekt). Ny sjekk på ettermiddagen, og lite som hadde skjedd. Fikk derfor en ny pille da. Fikk ikke noe rier nå heller, og sov hele natta.

2. dag. Ble sjekket av lege tidlig på morgenen, og nå var det modent nok til å ta vannet. Fikk noen rier etter dette, men det dabbet av. På ettermiddagen ble jeg satt på drypp (hadde da 3 cm åpning), og riene kom kjapt og intenst. Dessverre var de ikke noe særlig effektige. Etter 9 timer på drypp (sto da på maks dose en del timer) hadde jeg fremdeles 3 cm åpning, og dryppet ble slått av. Jeg fikk noe å sove på, men nå var kroppen min klar for fødsel. Hadde naturlige rier hele natta.

3. dag. Hadde full åpning rundt 10-11 på formiddagen, men barnet lå høyt. Måtte først presse det ned i bekkenet, så ut. Presset da totalt i omtrent 2 1/2 time. Så var endelig jenta ute. ",)

Totalt sett hadde jeg en god opplevelse av fødselen, når den først kom i gang. Men jeg syntes at alle timene på drypp hvor ingenting skjedde var veldig slitsomt.

Skrevet

Hei! Jeg er 3gang gravid,men jeg ble nå satt i gang med nr 1....Vannet gikk litt og litt å jeg ringte føden.Fikke komme ned å dem sjekket meg,men ikke mye som hadde skjedd og fikk beskjed om å gå ut å gå....å vi gikk og vi gikk og vannet sildret smått men sikkert.Etter en hel dag på s.hus med gåing og sjekking innimellom og ikke noe"action" så fikk vi velge om å dra hjem å hvile natta over eller ligge på s.huset for så å bli satt i gang på morran dagen etter,noe vi gjorde....kom dagen etter å ble satt på drypp og fikk akupungtur,men liten effekt.Fikk sterkere drypp og riene kom men lite effektive å det åpnet seg lite,etter noen timer med intense lite effektive rier skulle jeg få epidural,så fikk jeg slappet av og sov mer eller mindre hele natta....etter mye styr og mange vaktskift på s.huset så skjedde det noe... og etter 48timer fra vannet bynte å gå til gutten var ute på lørdag 0658.(vannet bynte å sildre hjemme natt til torsdag) Det gikk veldig greit,men syns det var slitsomt at det ikke skjedde no liksom. Lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...