:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 6. desember 2009 #1 Skrevet 6. desember 2009 jeg har et aller aller aller siste masete spørsmål før dommedag kommer... kan du forklare meg forholdsmessighetsprinsippet på en enkel og grei måte? jeg kan resten av dem, men denne står det ikke noe om i bøkene mine og google suger og jeg er sliten.
Mom2Two Skrevet 6. desember 2009 #3 Skrevet 6. desember 2009 Vet Jan Fridhjof Bernt har skrevet om både forholdsmessighetsprinsippet og likhetsprinsippet i Tfr. Husker ikke årstallet (tidlig 80-tallet?), men det er en relativt gammel artikkel, men gir en grei innføring i hvert fall.
tante grusom master of law Skrevet 6. desember 2009 #5 Skrevet 6. desember 2009 hmmm, hvordan forklare det? Det skal være en forholdsmessighet/proposjonalitet mellom mål og middel. For eksempel så skal det ikke brukes enorme kostnader for å nå frem til et mål som ikke tilsvarer kostnadene. Eller man skal ikke pålegge borgerne så store byrder at byrdene ikke motsvarer målet. Det hele går ut på forholdet mellom mål og middler. Skjønner du hva jeg mener?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 6. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 6. desember 2009 takk men jeg kan ikke lese en artikkel om det, for hodet mitt er fult og da spretter det som er inni der ut, og jeg kan ikke risikere å miste noe kunnskap nå jeg hadde håpet på en settning eller to som jeg kunne "slenge med" om jeg får dette temaet i morgen... hehe men takk!
tante grusom master of law Skrevet 6. desember 2009 #7 Skrevet 6. desember 2009 Oj, jeg fant jeg fant! Sikkert mye bedre enn det jeg presterte å skrive: http://sv.wikipedia.org/wiki/Proportionalitetsprincipen Håper du skjønner svensk:))))
tante grusom master of law Skrevet 6. desember 2009 #8 Skrevet 6. desember 2009 åtgärd = middel ändamål= formål, mål
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 6. desember 2009 Forfatter #9 Skrevet 6. desember 2009 jepp. jeg tror det! supert. da har jeg noe å skrive på den også! hadde liksom pugget begrepet inn også fant jeg ikke ut hva det betydde
tante grusom master of law Skrevet 6. desember 2009 #10 Skrevet 6. desember 2009 Flott!! Morsomt å kunne hjelpe:)))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå