Lillepromp blir storesøster Skrevet 6. desember 2009 #1 Skrevet 6. desember 2009 Jeg har lyst å unngå alle middagsglass og fruktpureer, så jeg tenkte å lage mest mulig barnemat selv. Jenta mi er seks mnd og har spist grøt i 1,5 mnd. Hun spiser litt banan, eple, pære og gulrot som jeg lager og gir med en gang. Har lyst å lage en haug med forskjellige måltider til henne og fryse ned. Lurer på om noen har noen bøker å anbefale, eller om dere har noen tips om hvordan det er enklest å fryse ned maten osv.
Gjest Skrevet 6. desember 2009 #2 Skrevet 6. desember 2009 Hvorfor vil du unngå glass/ferdigprodukter? Jeg laget forøvrig det meste av barnematen til gutten min selv. Kjøpte middagsglass iblant, men de fleste måltidene var hjemmelagede. Er det ikke bare å ta for seg av grønnsaker og kjøtt, koke opp og fryse ned i små porsjoner? Har du f.eks. noen små glass (barnemat-glass, tomatpuré-glass e.l.) kan du bruke disse, ellers funker det jo også fint med fryseposer. Jeg brukte aldri noen oppskrifter, kokte bare diverse grønnsaker + kyllingkjøtt/kalkunkjøtt, uten å tilsette noe som helst. Fungerte kjempefint dét.. Kan forresten være lurt å introdusere kun én ny grønnsak av gangen i rettene du lager, slik at du lett kan oppdage dersom jenta di har allergier..
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #3 Skrevet 6. desember 2009 Skjønner godt at du vil unngå ferdigprodukter. Mat som har en hylletid på ett år er ikke bra for barna våre. Tror de fleste kunne hatt godt av å gå nærmere inn på hva det er de gir barna sine. Den hemmelige kokken er en veldig bra bok! Jeg gjorde mye av det nunna gjorde, starta med poteter og gikk videre med poteter og gulrøtter. Når det hadde gått bra fikk barnet blomkål og brokkoli. Tok en stund før jeg introduserte kjøtt og kylling (aldri kjøttdeig, men kjøpte fileter og kalvekjøtt hos slakteri. Bare husk å innfør en og en ting, så vet du om det er noe hun får vondt av, evt ikke tåler.
Underveis --> Skrevet 6. desember 2009 #4 Skrevet 6. desember 2009 Jeg lager hjemmelaget middag stort sett hver dag til Lillemann. Dersom det er plutselig hungerkrise, så har jeg noen glass stående i skapet. Fryser ikke ned noe, for det tar så kort tid å lage. Kapper stort sett opp potet og gulrot, broccoli og andre grønnsaker som vi har i hus. Koker det sammen med det kjøttet (eller fisk, nå som han er 8 mnd) jeg har. Jeg bruker også kjøttdeig, og ser ikke noen problemer med det. Kryddrer med pepper, hvitløk, løk, oregano, basilikum mm. Har introdusert en og en vare av gangen. Tar 10 minutter å lage, og så må det avkjøles litt i kjøleskapet før det er klart, men jeg lager det som regel mens han sover en dupp. Varmer det i micro'n om det blir for kaldt.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #5 Skrevet 6. desember 2009 Kjøttdeig er ikke rent kjøtt men sener, fett og kjøtt som er for gammelt til å bli solgt som ferskvare, i tillegg til mengder av vann og salt. Nå spiser ikke jeg kjøttdeig selv engang heller, for innholdet er for groteskt.
Gjest Skrevet 6. desember 2009 #6 Skrevet 6. desember 2009 Kan jo nevne at jeg heller aldri brukte kjøttdeig i maten til gutten vår, - kun filéter. Hovedsakelig kylling. Spiser aldri kjøttdeig, men hender vi bruker karbonadedeig.. LITT bedre iallfall...men enig i at det er ekkelt å tenke over hva det egentlig er...
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #7 Skrevet 6. desember 2009 Karbonadedeig spiser vi og, fordi der er det strengere kontroll over hva den skal inneholde. Så karbonadedeig er tusenvis ganger bedre enn kjøttdeig, men aller aller best er jo å kverne sitt eget kjøtt, smaker mye bedre og! Jeg gjør det ikke så altfor ofte, men de gangene jeg gjør det lager jeg MYE og fryser ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå