Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #1 Skrevet 6. desember 2009 Da min mor skulle ha en av mine småbrødre for ca 18 år siden, ble hun innlagt fra uke 18 pga premature rier. Hun lå hele svangerskapet ut fra da på sykehuset og legen brukte en bailey`s hver ettermiddag for å roe ned de premature riene hennes + annen medisin. Han ble alikevel født to mnd for tidlig, men har ingen varige mèn etter verken det å bli født prematurt eller alkoholen som hun ble servert i medisinkopper på sykehuset under graviditeten. Jeg drakk ikke selv under graviditeten, men det var fordi jeg ikke ønsket. Men hvis noen skulle ønske et lite glass av noe godt er jeg ganske sikker på at man kan det uten at det skulle oppstå noen problemer av det.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #3 Skrevet 6. desember 2009 Kunnskap er noe dritt eller hva HI?
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #4 Skrevet 6. desember 2009 Det finnes også leger som voldtar sine pasienter, gjør det at det blir legitimt? Statistikk er noe du bør lære deg kjapt, frøken!
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #5 Skrevet 6. desember 2009 Det er 18 år siden! For 20 år siden var moren min på fødestua for å føde meg, hun gikk og røykte mellom riene. Ingenting galt med meg, men det betyr ikke at det IKKE er skadelig! *himler også med øynene*
Underveis --> Skrevet 6. desember 2009 #6 Skrevet 6. desember 2009 Synes denne setter ting litt i perspektiv http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/7699579.stm
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #7 Skrevet 6. desember 2009 Heheh, det er så morsom å få så fantastiske kommentarer på innlegget mitt.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #8 Skrevet 6. desember 2009 "Noen leger voldtar".... Ka i helvette har det med at de bruker alkohol til medisinske grunner i et svangerskap?
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #9 Skrevet 6. desember 2009 Det har med synet på hva som er riktig å gjøre, basert på èn persons oppførsel. I dette tilfelle legen som ga mora alkohol. Siden han var lege så var det klart heeeelt riktig avgjørelse.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #10 Skrevet 6. desember 2009 Det vare en riktig avgjørelse. Det var heller ikke bare èn lege som plutselig fikk det for seg at det var lurt. Tenk litt selv da dere... HI
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #11 Skrevet 6. desember 2009 Riktig avgjørelse basert på hvilke studier?
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #12 Skrevet 6. desember 2009 Det var nye rart de foretok seg før i tiden, som senere forskning har vist at ikke var spesielt klokt. Verden går framover, og gårsdagens sannheter er ikke nødvendigvis dagens. Å basere konklusjoner på enkelttilfeller er også særs uvitenskapelig. "Det gikk bra med den og den, så derfor". Når det gjelder alkohol i svangerskapet, anbefaler helsemyndighetene at man holder seg unna (for få år siden var "grensen" et glass vin i ny og ne). Når de anbefaler avholdenhet, skyldes det blant annet at: - De ikke vet hvor lite som skal til før det blir skadelig. De har naturlignok ikke tilstrekkelig forskningsdata på dette. - De har erfart at for mange kan ett glass vin fort bli til to, osv. Better safe than sorry.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #13 Skrevet 6. desember 2009 alkohol til medisin... Er jo en grunn til at dette ikke er noe som blir tatt i bruk "medisinsk bruk" idag på sykehus. Medisin og vitenskap er i konstant endring og forbedringer ettersom man tillegner seg kunnskaper. Dette tilfellet er jo et perfekt eksempel på at ny kunnskap har kommet godt med. Det hadde aldri skjedd idag at en gravid (i tillegg en risikosvagerskap) hadde fått alkohol på et norsk sykehus, og i de store mengdene som du oppgir, og godt er jo det. Uvitenhet er jo ikke en god last å ta med seg videre. Min mor var storøyker, og røykte under svangerskap, fødsel og hele barndommen. På alle bildene av oss når vi var små ser vi røykskyen godt i bakgrunnen. Vi klarte oss alle bra, ingen astma eller lignedne sykdom. Men det betyr ikke at jeg kommer til å røyke i svagnerskap eller i oppholdsrom til mine barn, samt å oppfordre andre til det. Fatter ikke at noen er så dumme _idag_!
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #14 Skrevet 6. desember 2009 Jaha, jeg tror nok heller at de går ut og sier at det er så skadelig fordi at det virker preventivt på de som du nevner over som blir fristet til å ta seg to glass eller mer. Ikke for at det er farlig med ett lite et. Men selvfølgelig kan man ikke si at litt er ufarlig når alt for mange vil komme til å drikke mer enn litt. Det sier seg selv... HI
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #15 Skrevet 6. desember 2009 Når moren din i tillegg fikk annen medisin for å stoppe riene har ingen noen mulighet til å si at alkoholen hjalp!
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #16 Skrevet 6. desember 2009 Jeg har ikke sagt at det hjalp, men at det ble gitt og ingen ble skadet.......... HI
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #17 Skrevet 6. desember 2009 Er du dum, eller bare later du som for å ettferdiggjøre det andre innlegget ditt, HI? Det ang. rødvin på julebordet?
prekæs Skrevet 6. desember 2009 #18 Skrevet 6. desember 2009 Jeg vet i hvertfall at da jeg fikk eldstemann, som er godt over 20, ble både alkohol og røyking frarådet på det sterkeste. Tipper de oppfordrer til fullstendig avhold fordi at lite alkohol for noen er mye for andre. Greit nok, egentlig.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #19 Skrevet 6. desember 2009 Du skrev: "Det vare en riktig avgjørelse. Det var heller ikke bare èn lege som plutselig fikk det for seg at det var lurt. Tenk litt selv da dere..." Hvordan kan du si det var en riktig avgjørelse? Fordi riene stoppet? Da mener du det hjalp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå