Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva gjør de først og når er det vanlig at de gjør det?

Jenta mi på 18uker ruller ingensteder. Hun har rullet en gang fra mage til rygg, men det var mer ett uhell enn noe annet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra rygg til mage. Se forøvrig på denne linken:

http://www.lekegrinda.com/det01.shtml

Tror Lillemann skjønte det da han var 5 mnd gammel. Ruller forøvrig bare mot venstre ennå, og nå er han 8 mnd. Kan krabbe og gå langs møbler, men å rulle mot høyre... Nei, da må han snurre helt rundt til venstre *hi hi*

Skrevet

Ja, det er ofte uhell når de ruller fra mage til rygg først.

Det vanligste er nok at de bevisst ruller fra rygg til mage. Lille her gjorde det da han var 4 1/2 mnd mens storesøster var tidlig ute og gjorde det da hun var 3 mnd+5dager. Men det er også vanlig at de gjør dette først ved 6mnd alder.

Jenta di ruller nok når hun er klar for det..:o)

Skrevet

hahaha morsomt at han må rulle helt til venstre :D

De er morsomme disse små tassene

Jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet og vente til hun er klar til å rulle. Føler liksom at dette er den neste store milepælen.

Skrevet

Jeg har lest og hørt flere ganger at de alltid ruller rygg-mage først bevisst. Derimot er det ganske vanlig at små babyer (1-3 mnd gamle) tipper over fra mage til rygg fordi hode deres enda er så tungt at når de vrir på seg så tipper det ned og kroppen etter. To av mine gjorde dette mange ganger daglig i et par uker når de var rundt 2 mnd, men selv om det nesten kunne virke slik, så var det ikke en bevisst handling.

Det vanlige er vel at de riller rygg-mage rundt 5 mnds alder og andre veien noen uker etterpå. Normalen strekker seg fra 3-7 mnd for rygg-mage. Min lille jente er relativt tidlig her og rullet rygg-mage første gang når hun var ca 14 uker (3 mnd).

Skrevet

Lillemor er drøyt 20 uker og ruller enda ikke. Tror egentlig det går en liten stund før hun er der, fordi hun viser ikke noe interesse for å flytte på seg. Hun ligger fint på ryggen synes hun, og selv om jeg prøver å motivere litt for å ligge på sida og rulle litt, så skjønner hun ikke vitsen og synes at jeg maser. Og da tenker jeg at hun ikke er klar enda, og hun får ta det i sitt tempo. Men det blir jo det neste "store" som skal skje, så er litt spent. Førstegangsmamma, vet du :-)

Skrevet

Begge mine gutter har vært veldig tidlig ute rullinga. Begge rullet fra rygg til mage når de var 2 mnd og 2 uker gamle:) Han eldste har vært tidlig ute med alt det motoriske (reiste seg opp og gikk rundt bordene når han var 6 mnd. Gikk uten støtte når han var 8 mnd). Lillegutt er nå 3,5 mnd og ser ut til å være like tidlig ute som storebroren... er ganske slitsomt når de er så tidlig ute, for da må man ha øye med dem HELE tida..... Er ikke greit når den motoriske utviklingen går raskere enn den mentale:p... når storegutt ikke ville stå lenger, bare slapp han seg og datt bakover og slo bakhodet i gulvet... Så skummelt! måtte holde ordentlig øye med han! Så på en måte håper jeg lillegutt ikke er like tidlig ute med alt.....:S.

De begynner med rulling og alt det andre når de er sterke nok til det:) Så, det meste er normalt;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...