Gå til innhold

ømt bryst/brystvorte

Anbefalte innlegg

Skrevet

var til legen forrige uke pga bekkenløsning, da nevnte jeg tilfeldigvis at det ene brystet mitt var ømmere enn det andre. lurte på om det feks gikk ann å få brystbetennelse mens man var gravid. dette avfeide hun raskt og sa at når gravide kom inn med vondt i brystene, var det første man tenkte på: kreft....dette sa hun at før jeg hadde forklart hvordan jeg føler smerten/ubehaget...etter at jeg hadde forklart henne hvordan det føles. sa hun at det var ingenting ved det jeg sa som skulle antyde at jeg hadde kreft. Fikk henvisningen min til fysio, og gikk der i fra. Hver dag siden har jeg hatt problemer med dette som skjedde hos legen. er vant med at leger undersøker ting før de kaster ut den verst mulig tingen som kan være i veien. er 20 v på vei nå

er det noen som har mer vondt i det ene brystet enn i det andre? brystvorten på venstre bryst er det som er verst, og jeg mistenker at det er den som gjør at jeg stikker i resten av brystet (ikke konstant) . har kjent etter kuler, men finner ingen.

er helt stresset her jeg. og jeg som hadde sett frem til en deilig fridag og kommende ultralyd i morgen.

håper på seriøse svar, selv om jeg velger å være anonym

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vanlige er at kreft ikke gjør vondt. Det er ett av "problemene" med å klare å oppdage det. Og så vil lymfeknutene under armene være hovne og kulete ved kreft.

Du er gravid og kjertler kan nok hovne opp og bli ømme, som ved mensen osv. Mine pupper er smertefulle rett før mensen. Det kjennes som om de skal ramle av når jeg tar av BH'en om kvelden. Så det er nok litt sånne hormoner når en er gravid og kroppen gjør seg klar til barnet også. Jeg hadde vonde pupper i starten på begge mine svangerskap.

Og ja, en kan visstnok få brystbetennelse før fødsel. Men vanligvis er brystet hovent, rødt og varmt da. Og en har oftest feber.

Den der legen hadde jeg ikke stolt på til noe som helst. Hadde byttet lege. Si det med brystene når du er til UL i morgen. Gynekologer er leger, og de kan det med svangerskapsting som skjer i kroppen:)

Skrevet

tusen takk for svar. må si at brystene mine til vanlig utenom graviditet er så ømme at jeg får vondt når jeg kommer borti dem., grunnen til bekymringen var kommentaren til legen. en lite taktfull kommentar synes jeg.

har surfet nettet i hele dag etter informasjon, og "alt" jeg finner sier det du sier; at det ikke er vanlig at kreft gjør vondt.

har nettopp byttet fastlege(hun er vikar for fastlegen min som er i permisjon), hun jeg hadde skal slutte.

klarer ikke å skjønne at hun ikke kan pakke inn ting litt mer, ihvertfall undersøke meg om hun skal komme med en sånn "diagnose".

får bare håpe at jeg klarer å ta det opp med ul legen i morgen. har en lei tendens til å grine hver gang jeg skal snakke om meg selv. .

Skrevet

Så skriv ut dette innlegget og ta det med til UL-timen. Da kan du bare gi legen dette, så får han/hun lese selv:)

Jeg har nemlig hatt 2 kuler i brystene selv, og begge var vonde da de kom. Dette sa legen var vanlig når det var en eller annen betennelse, og ikke når det var kreft. Men likevel ble jeg sendt rett til full undersøkelse og biopsi begge gangene. Det ble sjekket opp og i mente, selv om både jeg og alle legene visste hva det var før undersøkelsene.

Jeg ville sendt inn klage på den legen som sa dette, og ikke gjorde mer med det. Hadde legen ment det kunne vært kreft, så skulle du innen de neste 4 ukene fått sjekket alt på sykehuset. Det går ekstremt kjapt når det er slikt det er mistanke om. Så da å bare sende deg ut uten å gjøre dette, er å svikte i sin gjerning som lege. Og dette bør hennes overordnede og fylkeslege vite om. Bare det å skape slik bekymring hos en pasient, gravid eller ikke, er i mine øyne nok til klage når legen ikke følger det opp. Det har ikke med å pakke inn noe som helst, men ta sin jobb på alvor og å ta pasienten på alvor.

Hilsen første NN som svarte:)

Skrevet

Hei. Jeg har hatt plager med at brystvortene "mister blodet" på en måte, de blir helt hvite, og det er veldig vondt. Det er ikke nødvendigvis samtidig på begge bryst, men kan være det også. Dette har jeg hatt i fire svangerskap nå, så jeg tror ikke det er kreft. :) Det går over når ungen er ute og jeg begynner å amme. Kanskje det kan være noe i samme genre? Jeg synes det var veldig rart at legen kaster ut det med kreften slik uten noe undersøkelse, det er vanlig at brystene blir ømme underveis her, det blir utviklet større melkekjertler for eksempel... Jeg syns vel også at du skal klage på behandlingen du har fått her... Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...